Kronika Audi

1PopUp595_369HI090104_small

1899-1914

August Horch (1868 - 1951) zakłada w Kolonii-Ehrenfeld firmę A. Horch & Cie. Tam buduje swój pierwszy automobil, który ukończony jest na początku roku 1901. W marcu 1902 r. następuje przeniesienie przedsiębiorstwa do Reichenbach w Saksonii i dwa lata później przekształcenie w spółkę akcyjną. Łączy się to z kolejną zmianą siedziby. 10 maja 1904 r. powstaje w Zwickau A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG.

typkPopUp595_421HI090123_small

1915-1929

Umieszczenie kierownicy po prawej stronie pojazdu pochodziło jeszcze z czasów pojazdów konnych, kiedy woźnica siedział po prawej stronie. Audiwerke jako pierwszy producent samochodów w Niemczech przedstawia we wrześniu 1921 r. seryjny pojazd z kierownicą po lewej stronie - Audi Typ K.

dkwPopUp595_421HI090148_small

1930-1944

W sierpniu 1928 r. J. S. Rasmussen przejmuje pakiet większościowy spółki Audiwerke AG. Właśnie w Zwickau rozpoczyna on w roku 1931 produkcję na dużą skalę niewielkiego samochodu DKW z napędem na przednie koła. Pojazd posiada drewnianą karoserię pokrytą sztuczną skórą oraz charakterystyczny dla DKW silnik dwusuwowy. Konstrukcja ta staje się podstawą dla jednego z najpopularniejszych małych samochodów lat 30-tych. Wybuch Drugiej Wojny Światowej przyniósł gwałtowny koniec tej popularności. Produkcja pojazdów cywilnych spadła prawie do zera i koncern został przestawiony na produkcję zbrojeniową. W tym celu w zakładach produkcyjnych znaleźli się robotnicy przymusowi, więźniowie obozów koncentracyjnych i więźniowie wojenni. W kwietniu 1940 roku z taśm produkcyjnych zjechało ostatnie Audi. Na następny samochód tej marki trzeba było czekać aż ćwierć wieku.

1945PopUp595_421HI090230_small

1945-1959

Na rozkaz sowieckiej administracji wojskowej w Niemczech saksońskie fabryki Auto Union zostają w 1945 roku zdemontowane w ramach odszkodowania wojennego. Skutkiem tego cały majątek przedsiębiorstwa zostaje skonfiskowany bez żadnego odszkodowania. 17 sierpnia 1948 r. Auto Union AG, Chemnitz zostaje wykreślone z rejestru handlowego.

wankelspiderPopUp600_424HI980002_small

1960-1974

W 1963 roku na stoisku NSU, na salonie motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie sensacją staje się dwuosobowy pojazd z otwartą kabiną, o nazwie Wankel Spider. W tylnej części tego pojazdu terkocze jednotarczowy silnik z tłokiem obrotowym. Od początku lat 50-tych NSU oraz Felix Wankel pracują nad nową koncepcją silnika: zamiast tłoka skokowego mieszankę paliwowo-powietrzną spręża silnik z tłokiem wirującym.

quattroPopUp595_421HI050048_small

1975-1989

W marcu 1980 r. na salonie samochodowym w Genewie olbrzymią sensację wzbudza na stoisku Audi sportowy Coupé z napędem na cztery koła. Audi quattro to pierwszy model samochodu osobowego z takim napędem. Do tamtej pory ten rodzaj napędu stosowany był jedynie w przypadku ciężarówek oraz samochodów terenowych. Rozwiązanie to było konsekwentnie stosowane w Audi quattro zapewniając mu w sporcie motorowym sukcesy na światową skalę i coraz częściej stosowane było w całej palecie modeli Audi.

avusPopUp600_445HI050074_small

1990+

Jesienią 1991 roku Audi przedstawia dwa przyciągające uwagę modele: Audi quattro Spyder na IAA we Frankfurcie oraz Audi Avus w ramach Tokyo Motorshow. Konsekwentne stosowanie aluminium jako materiału konstrukcyjnego karoserii tych dwóch modeli wskazuje na przyszłe stosowanie materiałów lekkich w seryjnej produkcji samochodów Audi.