– Na drodze samochód porusza się względem powietrza. Tutaj, w tunelu aerodynamicznym jest odwrotnie – pojazd jest nieruchomy, a my rozprowadzamy powietrze wokół niego możliwie jak najbardziej równomiernie – mówi dr Kentaro Zens, inżynier ds. rozwoju odpowiedzialny za aerodynamikę i aeroakustykę Audi RS e-tron GT. – Dokładamy starań, aby uzyskać doskonały przepływ powietrza. Tylko wtedy, gdy przepływ dociera dokładnie do pojazdu, uzyskujemy rzetelne wyniki pomiarów.
Dr Kentaro Zens siedzi przy swoim stanowisku pracy obok panelu kontrolnego, przy pomocy którego operatorzy regulują działanie tunelu aerodynamicznego. Odczytuje wszystkie istotne dane na ekranach – wartość Cx, wysokość uniesienia przedniej i tylnej osi, prędkości wiatru i bieżni.
Obok niego stoi Thomas Redenbach,Head of Aerodynamics & Aeroacoustics Development – Vehicle Projects . – W momencie oddania do użytku ten tunel był pierwszym na świecie tunelem aerodynamicznym dla samochodów osobowych, który łączył symulację naziemną rzeczywistych warunków drogowych dla potrzeb aerodynamiki z tak niezwykle cichą funkcją aeroakustyczną – dodaje Thomas Redenbach.
Obecnie tunel aerodynamiczny działa przez sześć dni w tygodniu, na dwie zmiany – od 7:00 do 22:30. Gdy wprowadzono certyfikację WLTP, pełne obciążenie występowało na porządku dziennym. – Złożoność tego tunelu aerodynamicznego wymagała pełnego zaangażowania i wiedzy technicznej naszego siostrzanego działu, który od wielu lat obsługuje go dla nas dzień po dniu – opowiada Moni Islam. – W tym czasie nasi koledzy z tunelu aero¬dynamicznego zapewniali naszym programistom 23 godziny czasu pomiarowego dziennie. Musimy przedstawić właściwym organom wartości WLTP za pomocą certyfikowanych pomiarów dokonanych w tunelu aerodynamicznym.