Elektryczna mobilność zmienia sposób projektowania samochodów przyszłości. Marc Lichte, szef Audi Design, pokazuje główne założenia stylistyki Audi e-tron na przykładzie koncepcyjnego modelu Q4 e-tron.
Marc Lichte, Head of Design w Audi, pokazuje najważniejsze cechy stylistyki zewnętrznej serii Audi e-tron.
Marc Lichte, Head of Design w Audi, pokazuje najważniejsze cechy stylistyki zewnętrznej serii Audi e-tron.
„Nigdy nie było tak ekscytującego okresu dla projektanta samochodów. To najlepszy moment, by zweryfikować i zaproponować nowy sposób myślenia o designie samochodów – w skrócie: ruszyć w przyszłość. Elektryczna transformacja w motoryzacji to przetarcie szlaku. Możemy mocniej skupić się na użytkowniku i jego potrzebach. Jakie ma być przeznaczenie samochodu? Jazda na długim dystansie, po mieście, a może wypoczynek? Jak powinno wyglądać wnętrze? Czy powinienem móc w nim pracować, czytać lub spać? A na koniec, my, projektanci, opracowujemy wygląd zewnętrzny”.
„Odpowiednie proporcje to podstawa dobrego projektu. Platforma elektrycznych samochodów pozwala nam, designerom, na tworzenie samochodów, o jakich marzyliśmy. Elektryczne silniki koncepcyjnego Audi Q4 e-tron są montowane na osiach, a akumulator w przestrzeni podłogi między nimi. Kabina w centralnej części samochodu powiększa się, a duże koła podtrzymujące ciężar są przesunięte na zewnątrz. Skoro pod maską nie ma już dużego silnika spalinowego, słupek A można wysunąć do przodu. Masywne nadkola, duże koła, krótkie zwisy: te nowe proporcje definiują unikalny charakter elektrycznych samochodów”.
Audi Q4 e-tron* concept z wymarzonymi proporcjami samochodu elektrycznego: szerokim rozstawem osi, bardzo dużymi kołami i krótkimi zwisami. Prezentowany pojazd jest samochodem koncepcyjnym, niedostępnym w sprzedaży.
Audi Q4 e-tron* concept z wymarzonymi proporcjami samochodu elektrycznego: szerokim rozstawem osi, bardzo dużymi kołami i krótkimi zwisami. Prezentowany pojazd jest samochodem koncepcyjnym, niedostępnym w sprzedaży.
„Osłona Singleframe to znak rozpoznawczy każdego Audi – wyróżnia też Audi Q4 e-tron wśród innych samochodów. W wielu modelach Audi Singleframe osłania chłodnicę, jednak co możemy zrobić, gdy elektryczny samochód jej nie posiada? Jak pokazać, że mimo elektrycznego napędu to wciąż Audi? Mój zespół opracował pomysł, który jest jednocześnie prosty i genialny: osłona Singleframe jest zawsze czarna w samochodach z silnikiem spalinowym, gdzie pozostaje otwarta, by powietrze mogło docierać do chłodnicy. W Audi e-tron osłona Singleframe jest wizualnie odwrócona, zawsze w kolorze nadwozia z ciemnym obramowaniem. Dzięki temu z daleka możesz stwierdzić, że to Audi, ale z elektrycznym napędem. Singleframe sprawia, że Audi to Audi. Nawet to elektryczne”.
„Każdy z naszych projektów musi jasno mówić: oto nadjeżdża Audi. Ale elektryczny samochód musi również jasno wyrażać: oto nadjeżdża przyszłość. A przyszłość to cyfryzacja – jak reflektory Audi e-tron. Na przykład produkcyjna wersja Audi Q4 e-tron będzie wyposażona w cyfrowe światła do jazdy dziennej. Każdy klient będzie mógł zaprojektować cyfrową grafikę świateł do jazdy dziennej. Ktoś może umieścić trzy symbole X w sygnaturze świateł, a ktoś inny – preferować poziome linie. Nie chodzi tu jedynie o personalizację: przede wszystkim cyfrowe światła uwidaczniają postęp. Tyczy się to nie tylko przednich reflektorów, ale również tylnych, które łączy animowany pas świetlny”.
„Twarz” każdego samochodu Audi e-tron: zamknięta osłona chłodnicy Singleframe.
„Twarz” każdego samochodu Audi e-tron: zamknięta osłona chłodnicy Singleframe.
„Jeśli chodzi o mobilność elektryczną, sercem pojazdu nie jest już silnik znajdujący się pod maską, ale akumulator w podłodze. Jaka jest jego pojemność? Jak lekki jest? Jaki posiada zasięg? Dlatego stylistyka koncepcyjnego Audi Q4 e-tron* wyraźnie akcentuje, gdzie umieszczono serce samochodu. Przednia maska ma łagodny design – to nie pod nią generowana jest moc”.
„Stylistyka Audi z silnikiem spalinowym opiera się na wielu ostrych liniach i krawędziach. Przyszłe modele Audi e-tron będą posiadać łagodniejsze, ale przy tym muskularne kształty. Projektujemy pojazdy, aby podkreślić ewolucję układu napędowego. Przerywamy linię ramion, która od dziesiątek lat biegła na jednej wysokości, wzdłuż boku pojazdu, kierując ją bardziej w dół. Łagodniejszymi liniami akcentujemy również muskularną sylwetkę z przodu i z tyłu, podkreślając też nadkola. Zaznaczamy w ten sposób także położenie napędu quattro, który – będąc głęboko zakorzenionym w DNA marki – może być również częścią wyposażenia samochodu elektrycznego”.
Marc Lichte (lat 51) od 2014 roku pełni w Audi funkcję Head of Design.
Marc Lichte (lat 51) od 2014 roku pełni w Audi funkcję Head of Design.