Pani Fratz, co to w zasadzie znaczy Zeitgeist”?
Podczas moich badań sformułowałam następującą definicję: Zeitgeist to tymczasowa obietnica udanego życia. Podszeptuje ciągle ludziom: „Może być jeszcze lepiej, można to zrobić też inaczej.” Duch czasu, Zeitgeist pokazuje nam zatem, jak mogłoby wyglądać nasze życie i w ten sposób popycha społeczeństwo w nowych kierunkach. W kierunkach, które wcale nie były planowane lub których istnienia sobie nie wyobrażaliśmy. Bez ducha czasu – na przykład trzymając się jednej określonej formy kulturalnej – nie dostrzeglibyśmy dostalibyśmy nowych perspektyw.
Jeszcze przed kilkoma laty pojęcie to nie było popularne. Czy to nowy fenomen, nowe modne słowo?
Liczne duże i małe kryzysy minionych lat wzbudziły nowe zainteresowanie duchem czasu. Coraz więcej ludzi zastanawia się, jaka jest właściwie nadrzędna reguła kryjąca się za naszymi przemianami społecznymi i co w rzeczywistości napędza ewolucję kulturową. Zaczęłam pracę jako badaczka trendów i już wtedy przeczuwałam, że któregoś dnia z pewnością nie wystarczy nam tylko śledzenie trendów.
Jaka jest różnica między trendem a Zeitgeist?
Trendy to dzieci Zeitgeistu. Zeitgeist oferuje nową wersję idealnego życia i komunikuje nam ją czasem głośno, czasem cicho. Potem jego przesłania zakorzeniają się w społeczeństwie i wychodzą na światło dzienne w postaci wielu małych trendów w różnych dziedzinach życia – w odżywianiu, stylu życia, pracy lub zdrowiu. Może to być nowy smak czekolady lub fakt, że przedszkola zmieniają swoje nazwy z „Misia Uszatka” na „Akademię małego człowieka”. W przeciwieństwie do trendów Zeitgeist daje nam dostęp do kulturowej podświadomości i tworzy podstawę do kulturowej ewolucji.