Steffen Bamberger, kierownik działu Rozwoju Technicznego w Audi Sport, odpowiada nie tylko za aktualne modele performance. Od dawna zajmuje się również elektryfikacją portfolio. Rozmowa o podtrzymywaniu i przekazywaniu tradycji oraz o brzmieniu przyszłości.
Panie Bamberger, wraz z Audi R8 GT* i Audi TT RS Coupé iconic edition* zbliża się ku końcowi pewien rozdział w Audi Sport. Przyszłość będzie coraz bardziej elektryczna. Co przeważa – smutek, duma czy radość?
Jest równowaga między tymi uczuciami. To bardzo emocjonalny temat. Oba samochody są zasadniczo kamieniami milowymi w historii naszego przedsiębiorstwa. Ale punkty zwrotne, w których trzeba porzucić pewne rozwiązania techniczne i zwrócić się ku czemuś nowemu, zdarzały się wielokrotnie w przeszłości. Krok w przód jest ekscytujący. Od długiego czasu odnosimy sukcesy w tym, co robimy. A teraz - i to również nas wyróżnia – zabieramy ze sobą nasze DNA w pasjonującą przyszłość. Trzeba przy tym zauważyć, że nasza teraźniejszość też jest już zelektryfikowana, czego przykładem jest Audi RS e-tron GT*.
Jak można zdefiniować DNA Audi Sport?
Nasze samochody są na czołowej pozycji danej serii modeli pod względem sportowego charakteru i dynamiki. Ale zawsze głównym założeniem jest ich pełna przydatność do codziennej eksploatacji. Jeśli chodzi o design, nasze modele charakteryzuje ekspresyjny wygląd zewnętrzny i wnętrze. Decyduje o nim na przykład bardziej wyrazisty przedni zderzak lub poszerzone nadkola. Elementy montowane do nadwozia nie tylko dobrze wyglądają, lecz również zawsze mają znaczenie funkcjonalne. Ważna jest i będzie harmonijna całościowa kompozycja. Jeśli chcielibyśmy przyrównać nasze modele do sportowców, raczej przypominają wszechstronnych atletów niż kulturystów.
Stanowisko, które Pan zajmuje, jest punktem styczności między Audi Sport a AUDI AG: w którym miejscu i w którym momencie włącza się Pan i Pana zespół w prace nad nowym modelem RS?
W przeszłości było tak, że interpretowaliśmy istniejący model AUDI AG jako model Audi Sport i zgodnie z tą zasadą włączaliśmy się dopiero, gdy model był już gotowy. Ta kolejność zmieniła się w momencie decyzji o przejściu na elektromobilność. Ze względu na bardzo głębokie powiązania układu napędowego i cyfrowej infrastruktury w samochodzie musimy włączać się w prace rozwojowe o wiele wcześniej. Dzisiaj to wygląda tak, że uczestniczymy w procesie od przysłowiowej pierwszej kreski na pustej kartce papieru. Na przykład proporcje lub wielość baterii – nasze wymagania mogą być wprowadzane do nowej serii modeli już na samym początku. To dla nas nowy, bardzo kooperacyjny sposób działania i jest on bezwzględnie konieczny, aby w czasach elektromobilności móc osiągnąć nasze cele.
Kierownik działu Rozwoju Technicznego Steffen Bamberger jest odpowiedzialny zarówno za aktualne, jak i przyszłe modele high-performance Audi Sport GmbH.
Brzmienie silnika jest charakterystyczne dla całej serii Audi TT. Audi TT Coupé iconic edition* wyróżnia się specjalnymi elementami zewnętrznymi i wyposażeniem wnętrza.
Brzmienie silnika jest charakterystyczne dla całej serii Audi TT. Audi TT Coupé iconic edition* wyróżnia się specjalnymi elementami zewnętrznymi i wyposażeniem wnętrza.
Steffen Bamberger
Jakie szanse oferuje elektryfikacja w sektorze performance?
Szczerze? Ekstremalnie różnorodne. Oprócz designu i proporcji samochodu, także technologia napędu daje nam nadzwyczaj dużą swobodę przy określaniu charakterystyki samochodu. Mamy możliwość zaoferowania naszym klientom tryby jazdy dostosowane do ich preferencji i potrzeb. Nasza swoboda działania w zelektryfikowanym samochodzie sięga od bardzo komfortowej i przystosowanej do codziennej eksploatacji charakterystyki po wybitnie sportowe i dynamiczne właściwości. Uważam za bardzo ważne, aby dostrzec te zalety, bowiem również w segmencie samochodów wyczynowych mówi się o rzekomych wadach elektromobilności, przykładowo o braku budzącego emocję brzmienia sportowego silnika spalinowego.
Jak radzą sobie Państwo z tymi uprzedzeniami, szczególnie z brzmieniem?
Brzmienie jest i będzie ważne nie tylko jako czynnik emocjonalny. W modelach zorientowanych na osiągi akustyczna reakcja samochodu jest szczególnie ważna by ocenić prędkość, stan auta i móc zapanować nad osiągami. W samochodach elektrycznych odpada na przykład sygnał, jakim jest zmiana prędkości obrotowej. Potrzebne są zatem kreatywne i atrakcyjne rozwiązania techniczne. Dlatego już przed laty zaczęliśmy opracowywać brzmienie dla samochodów elektrycznych. Nasi sound designerzy stworzyli brzmienie samochodu elektrycznego z różnych prawdziwych dźwięków. Można to porównać do opracowywania przepisu kucharskiego. Powstało wiele różnych ścieżek dźwiękowych, które potem, naturalnie zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, stworzą brzmienie odpowiednie do sytuacji. W Audi RS e-tron GT* można to już usłyszeć – jako „e-tron Sportsound”.
Jak brzmi RS-sound jutra?
Nasi klienci mają określone oczekiwania: brzmienie musi być wyraziste, sportowe, pełne, ale niezbyt agresywne. I przede wszystkim: musi być niepowtarzalne. W naszej strategii wyraźnie określiliśmy, jak w przyszłości będzie identyfikowany model RS i jak poszczególne modele mają brzmieć. Dzisiaj mamy spektrum od pięciocylindrowego silnika w Audi TT RS*, ekstremalnie sportowego i mocnego, po majestatyczną ośmiocylindrową jednostkę w Audi RS Q8*. To spektrum przełożymy w przyszłości na nasze modele elektryczne.
Czy wszystkie te zmiany powodują, że tworzenie samochodów jest teraz bardziej ekscytujące niż kiedykolwiek?
Zajmuję się rozwojem samochodów od około dwudziestu lat i nigdy nie było to nudne. Ale krok w kierunku elektromobilności jest wyjątkowy. Zachować to, co dobre, ale poddać to niezbędnej transformacji, wprowadzić zmiany w życie – to jest w pewnym sensie niepowtarzalna sprawa. Z niektórymi nowymi projektami jesteśmy już dość daleko, możemy już skonfrontować się z wieloma aspektami. To nas dodatkowo mobilizuje. Pracujemy obecnie nad naprawdę bardzo interesującymi ideami i modelami.
Audi TT uważane jest za ikonę designu. Audi TT RS Coupé iconic edition* stanowi finalne zwieńczenie tej produkowanej przez Audi Sport GmbH od prawie 25 lat serii modeli.
W strategii jest wyraźnie określone, jak w przyszłości będzie brzmiał model RS. W przypadku Audi RS e-tron GT* można to usłyszeć już dzisiaj.
Audi TT uważane jest za ikonę designu. Audi TT RS Coupé iconic edition* stanowi finalne zwieńczenie tej produkowanej przez Audi Sport GmbH od prawie 25 lat serii modeli.
W strategii jest wyraźnie określone, jak w przyszłości będzie brzmiał model RS. W przypadku Audi RS e-tron GT* można to usłyszeć już dzisiaj.