• A8 L
    A8 L
    Cena: od 439 400 PLN Z ratą: od 4 396 PLN (w Audi Perfect Lease dla przedsiębiorców - rata netto)
    Zużycie paliwa (tryb mieszany): 5,9–5,6 l/100 km
    Emisja CO2 (tryb mieszany): 156–148 g/km
    Teraz gwarancja Audi rozszerzona
    do 3 lat lub 90 000 km przebiegu
    (w tym pierwsze dwa lata bez limitu przebiegu).
  • SQ5 TFSI
    SQ5 TFSI
    Audi SQ5 TFSI z roku modelowego 2018 jest już niedostępne do indywidualnej konfiguracji. Zapraszamy do zapoznania się z szeroką ofertą samochodów wyprodukowanych, dostępnych do odbioru w salonach dealerskich pod poniższym adresem:
    Wyszukiwarka samochodów nowych dostępnych u dealerów
Wyścigi Formuły E w Nowym Jorku

Współpraca człowiek – robot: KLARA umożliwi większą dywersyfikację wersji modelowych na linii produkcyjnej Audi

Nowy kolega-robot pojawił się na linii produkcyjnej Audi A4/A5. Pracuje teraz wraz z ludźmi, ramię w ramię, bez jakichkolwiek barier. Wdrożona w fabryce Audi w Ingolstadt idea współpracy ludzi i robotów (niem. Mensch-Roboter-Kooperation - MRK), to kolejny krok w realizacji strategii tzw. smart factory. „Nanoszenie materiału klejącego z pomocą robota”, czynność od której powstał niemiecki skrót KLARA (Klebstoffapplikation mit Roboter Assistenz), to wsparcie robota przy montażu dachu wykonanego z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym w modelu Audi RS 5 Coupé. To pierwsze w przypadku Audi wdrożenie techniczne, gdzie lekki robot MRK, w głównej fabryce koncernu, wykorzystywany jest do nanoszenia substancji klejącej w końcowym etapie montażu. Podobne roboty już wcześniej wdrożono w fabrykach w Ingolstadt i w Brukseli, ale tylko na liniach budowy karoserii, a w Győr na linii składania silników.

W pierwszym kroku operacji montażowej, pracownik umieszcza wykonany z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym (CFK) dach na obrotowym stanowisku i go przechyla. Nałożenie substancji klejącej odbywa się po wciśnięciu i przytrzymaniu odpowiedniego przycisku. Sygnał świetlny (podświetlony okrąg) potwierdza zakończenie procesu, w którym KLARA precyzyjnie nakłada klej na krawędzie o łącznej długości ponad pięciu metrów. W ten sposób robot sygnalizuje, że dach jest gotowy do ostatecznego montażu. Pracownik, przy pomocy specjalnego urządzenia zdejmuje część ze stanowiska i instaluje ją na samochodzie. Dach wykonany z CFK - element opcjonalny w Audi RS 5 Coupé - jest znacznie większy od innych porównywalnych systemów dachowych. Z racji tego, człowiek nie byłby w stanie tak precyzyjnie nałożyć substancji klejącej jak czyni to KLARA.

W odróżnieniu od konwencjonalnych robotów produkcyjnych, KLARA nie wymaga instalowania barier ochronnych, co oznacza że współpraca na linii człowiek-maszyna praktycznie stapia się w jeden proces. Pozwala to zaoszczędzić mnóstwo miejsca na linii produkcyjnej i zintegrować z nią system MRK. Kooperacja człowieka z maszyną przebiega z zachowaniem najwyższego stopnia bezpieczeństwa gwarantowanego przez Audi. To człowiek zachowuje nad wszystkim kontrolę: inicjuje proces nakładania kleju i może go zatrzymać w każdym momencie. Czujniki umieszczone w ramieniu robota rozpoznają sytuację, gdy dotykają człowieka i w przypadku zagrożenia automatycznie zatrzymują maszynę. KLARA sygnalizuje potencjalne niebezpieczeństwo sygnałem świetlnym. W przypadku jakichkolwiek zakłóceń, okrąg świetlny rozbłyska na czerwono.

Wszystkie elementy robota zostały zmontowane wcześniej, co umożliwiło szybką instalację i wdrożenie KLARY do pracy. Integracja urządzenia w żaden sposób nie wpłynęła na rytm pracy taśmy produkcyjnej. Inne sposoby nanoszenia substancji klejącej na nowe dachy z pewnością wymagałyby większych nakładów zarówno pracy, jak i środków finansowych.