Acquire

Udoskonalenie: zoptymalizowana aerodynamika Audi e-tron

Im lepsza jest aerodynamika samochodu elektrycznego, tym dłuższa jest podróż. Dlatego prototyp Audi e-tron przechodzi zaawansowane testy w tunelu aerodynamicznym. Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem są wirtualne lusterka zewnętrzne.

Prototyp Audi e-tron przeszedł właśnie testy w Centrum Aerodynamiki Audi w Ingolstadt, najcichszym na świecie tunelu aerodynamicznym, w którym inżynierowie Audi w ekstremalnych warunkach optymalizują opory powietrza. Wynik: współczynnik oporu powietrza 0,28. Na tak niskim oporze korzystają przede wszystkim klienci – w ogromnym stopniu przyczynia się on do ponad 400 km zasięgu samochodu mierzonego wg założeń cyklu WLTP. Jedna setna współczynnika więcej w normalnych warunkach drogowych przekłada się na około pięć kilometrów krótszy zasięg.

W prototypie Audi e-tron debiutują – w skali światowej, jeśli chodzi o samochody produkowane seryjnie – opcjonalne wirtualne lusterka zewnętrzne. Są one znacznie węższe niż lusterka standardowe. Wyposażony w nie samochód jest o 15 cm węższy, a słyszalne zawirowania wiatru są znacznie mniejsze. Na płaskich wspornikach zamontowano małe kamery. Rejestrowany przez nie obraz wyświetlany jest następnie na ekranach OLED umiejscowionych w przejściu między deską rozdzielczą a drzwiami. Wirtualne lusterka zewnętrzne adaptują się do zmiennych warunków drogowych, potencjalnie podnosząc w ten sposób bezpieczeństwo. W systemie MMI można wywołać trzy różne ich widoki – do jazdy po autostradzie, do skręcania i do parkowania.

Innym istotnym rozwiązaniem jest standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulowaną siłą tłumienia – adaptive air suspension. Przy prędkości powyżej 120 km/h system obniża zawieszenie, redukując w ten sposób opór. Podwozie w pełni elektrycznego SUV-a jest całkowicie osłonięte: z przodu i z tyłu specjalnymi panelami, a w części środkowej, pod przedziałem pasażerskim – aluminiową płytą chroniącą wysokonapięciowy akumulator przed uszkodzeniami. Jego punkty mocowania mają na swojej powierzchni niewielkie wgłębienia, podobne do wgłębień na piłce golfowej. Dzięki nim przepływ powietrza pod tą zupełnie płaską powierzchnią jest jeszcze lepszy.

Więcej informacji na temat prototypu Audi e-tron znaleźć można na www.e-tron.audi.