Audi e-tron z zasięgiem większym nawet o 30 procent

Szczyt Pikes Peak o wysokości 4302 m n.p.m. majaczy wysoko w południowym pasmie Gór Skalistych. To właśnie tam testowano system rekuperacji prototypu Audi e-tron.

Na 31. kilometrze zjazdu w dół elektryczny SUV przesyła już tyle energii z powrotem do akumulatora, że ta wystarcza na ponowne pokonanie mniej więcej takiego samego dystansu. Różnica wysokości rzędu ok. 1900 metrów zapewnia niezbędne do tego warunki. Prototyp Audi e-tron przy momencie obrotowym 300 Nm i przy 220 kW mocy elektrycznej rekuperuje ponad 70 procent swojej energii operacyjnej. Żaden inny seryjnie produkowany model nie był jak dotąd w stanie osiągnąć takiej wartości.

Kierowca przy pomocy manetek przy kierownicy może samodzielnie ustawić jeden z trzech stopni rekuperacji podczas „żeglowania”. W stopniu najniższym, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia, pojazd porusza się swobodnie, bez wytwarzania momentu obrotowego. Z kolei w stopniu najwyższym elektryczny SUV wyraźnie redukuje prędkość – kierowca może zwalniać i przyspieszać, posługując się wyłącznie pedałem gazu.

Hamulce załączają się tylko wtedy, gdy kierowca zwalnia, używając pedału. Dzięki nowej koncepcji elektrohydraulicznej hamulce reagują niezwykle szybko. W zależności od sytuacji na drodze elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami decyduje – elektrycznie, indywidualnie w stosunku do każdej z osi – czy prototyp Audi e-tron zwalniał będzie przy pomocy silnika elektrycznego, hamulców czy łącząc jedno i drugie. Pedał hamulca nie jest połączony z systemem hydraulicznym.

Przejście od hamowania silnikiem do hamowania hamulcem ciernym jest łagodne – kierowca nawet nie zauważa tego procesu. System z pomocą standardowego asystenta wydajności pozwala elektrycznemu SUV-owi na wykorzystanie maksymalnego potencjału rekuperacji w ściśle ukierunkowany sposób.

To, co fascynuje w SUV-ie z elektrycznym napędem, to nie tylko jego sprawność, ale również wydajność. Jego dwa silniki elektryczne mają moc wyjściową rzędu 265 kW i rozwijają 561 Nm momentu obrotowego. Pozwala to na wielokrotne przyspieszenie ze startu zatrzymanego do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 200 km/h bez strat energii. Prototyp Audi e-tron od 0 do 100 km/h przyspiesza w mniej niż sześć sekund.

Dodatkowe informacje dotyczące prototypu Audi e-tron znaleźć można na www.e-tron.audi.