Acquire
2_1180x500.png

Wirtualne szkolenia i inteligentne algorytmy – Audi stawia na inteligentną logistykę

Cyfrowe technologie nie tylko służą rozrywce, ale również dostarczają rozwiązania, które usprawniają międzynarodową logistykę. Audi wykorzystuje wirtualną rzeczywistość i wysokiej mocy komputery, by działać jeszcze sprawniej na każdym etapie produkcji.

Pracownicy węgierskiej fabryki Audi w Győr testowali technologię elektronicznego atramentu (e-ink) – znaną między innymi z czytników e-booków. Jej wykorzystanie pozwoliło na elektroniczne oznakowanie regałów i szybkie reagowanie w razie zmiany nazw, numerów czy sposobu uporządkowania przedmiotów. Praca, którą jeszcze do niedawna logistycy musieli wykonywać ręcznie, została znacznie przyspieszona. Szersze wykorzystanie elektronicznego atramentu pozwoli w przyszłości na usprawnienie dostaw w całym koncernie. Już dzisiaj pracownicy Audi, wybierając podzespoły z półek, najczęściej korzystają z tabletów i ręcznych skanerów.

To tylko jeden z przykładów inteligentnych technologii, których używa Audi. „W naszych zakładach na całym świecie cyfryzację wykorzystujemy w konkretny sposób” – mówi Dieter Braun, kierownik ds. łańcucha dostaw. Najlepszym potwierdzeniem tych słów jest używanie pojazdów transportowych bez operatorów (FTF), które od wielu lat przenoszą części między stanowiskami w zakładach Audi. Pojazdy FTF szukają optymalnej drogi, wykorzystując laserowe czujniki, algorytmy i procesy uczenia się maszyn (machine learning). Jednocześnie inteligentny system informatyczny pozwala zachować pełną kontrolę nad wszystkimi maszynami.

Audi, jako jedyny producent samochodów na świecie, testuje system FTF podążający za człowiekiem. Pojazdy transportujące nie muszą już być specjalnie kalibrowane ani nie wymagają specjalnej infrastruktury – skanują nogi pracownika i automatycznie podążają za nim z niską prędkością. Jednocześnie możliwa jest praca autonomiczna, w ramach której pojazd sam porusza się między zdefiniowanymi wcześniej celami. Pracownicy Audi już odczuwają zmianę i pozytywnie oceniają nowe rozwiązanie.

Również wirtualna rzeczywistość (ang. Virtual Reality – VR) jest szeroko wykorzystywana w produkcji samochodów. Dzięki niej proces szkolenia nowych pracowników i doskonalenia umiejętności obecnych został znacznie usprawniony. Przykładowo w dziale pakowania trening ma formę podobną do gry wideo, co pozwala na zdobywanie nowych umiejętności w sposób szybki i intuicyjny, bez dodatkowej znajomości programowania. Z kolei planiści działu logistyki w Neckarsulm prowadzą obecnie testy projektowania specjalnych pojemników w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu mogą szukać nowych rozwiązań i przeprowadzać symulacje bez konieczności budowania prototypów. Do produkcji trafia od razu najlepszy projekt, co jest dużą oszczędnością czasu i materiałów. To również działanie korzystne dla środowiska.

Najbardziej złożonymi procesami planistycznymi zajmuje się zespół ds. inteligentnych decyzji – „Smart Decisions”. W jego ramach specjaliści Audi wykorzystują modele matematyczne i komputery o wysokiej mocy obliczeniowej do rozwiązywania problemów logistycznych. Propozycje, które formułują, są wykorzystywane w planowaniu usprawnień łańcucha dostaw czy optymalnego zagospodarowania wielkich przestrzeni magazynowych.