Acquire
1180x500_2.jpg

40 lat quattro: zwycięska technika Audi

Napęd na cztery koła quattro ma już 40 lat. Od debiutu na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 roku fabryki Audi wyprodukowały 10,5 miliona aut wyposażonych w quattro. Audi cały czas rozwija swoją technologię, by zapewniać komfort prowadzenia i bezpieczeństwo na drodze kolejnym generacjom samochodów.

Układ napędowy quattro to ikona marki Audi, symbol bezpiecznej jazdy i sportowego charakteru. To rozwiązanie w 100% realizuje postulat „Przewaga dzięki technice”. Potwierdza to sukces modeli quattro na drogach i torach wyścigowych, ale nie tylko. W 1986 roku kierowca rajdowy Harald Demuth wjechał Audi 100 CS quattro na górę skoczni narciarskiej w fińskim kurorcie Kaipola. Z kolei w 2019 roku mistrz torów wyścigowych Mattias Ekström nawiązał do tego wyczynu, wjeżdżając Audi e-tron quattro po najbardziej stromym odcinku toru narciarskiego Streif w Kitzbühel.

Techniki mechanicznego napędu quattro

Audi oferuje szeroką gamę rozwiązań technicznych: od stałego napędu quattro na cztery koła przez quattro ultra w modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu aż po sportowy mechanizm różnicowy w sportowych modelach o dużej mocy. Z kolei w autach z silnikami montowanymi poprzecznie kierowcy mają do dyspozycji napęd quattro ze sprzęgłem wielopłytkowym. Ta różnorodność pokazuje troskę, z jaką Audi dba o dopasowanie quattro do charakteru poszczególnych modeli.

Kamienie milowe techniki quattro

Kiedy w 1980 roku zaprezentowano model Audi quattro, była to absolutna rewolucja. Technika quattro świetnie sprawdzała się zarówno w sportowych autach, jak i samochodach produkcji seryjnej. Na przestrzeni lat pojawiały się kolejne innowacje. W 1986 roku zaprezentowano mechanizm różnicowy typu Torsen, który płynnie rozdzielał momenty napędowe. Kolejnym ważnym momentem w historii quattro była premiera pierwszego modelu Audi TDI (1995). Cztery lata później stały napęd na cztery koła pojawił się w modelach A3 i TT, czyli w segmencie pojazdów kompaktowych. W 2005 roku nowością był międzyosiowy mechanizm różnicowy z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy. W 2007 roku Audi R8 zaprezentowało sprzęgło wiskotyczne, a rok później pojawił się sportowy mechanizm różnicowy. Napęd quattro z techniką ultra dodano w 2016 roku.