Kuźnia charakteru. Jak powstają modele RS
Stylistyczna różnorodność, spektakularne osiągi i fascynujące doznania przy jednoczesnej codziennej funkcjonalności. Takie są tworzone przez Audi Sport GmbH modele typu RS. Bezkompromisowy sportowy charakter wykuwa się dzięki zaangażowaniu i pasji całego zespołu: stylistów, a następnie inżynierów, którzy prowadzą prace rozwojowe i nadzorują testowe jazdy próbne przeprowadzane na całym świecie. Jak wyglądają kulisy ich prac? Poniższy artykuł przybliża sposób tworzenia modeli RS.
Inżynierowie Audi Sport GmbH w ramach sprawdzenia RS Q8 w trasie spędzili prawie dwa lata. Podczas testów pojazdów rozwojowych i prototypów pokonali ponad 1,2 miliona kilometrów, co odpowiada trzydziestokrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej. Finlandia, Szwecja, Francja, Włochy, Afryka Południowa, Chiny, USA – to tylko niektóre z zakątków świata, które odwiedzili, by poddać samochód wyzwaniom różnorodnych terenów. Testy były prowadzone na zróżnicowanych nawierzchniach, w tym także na torach wyścigowych.
Wybór lokalizacji nie był przypadkowy. Każda destynacja testów miała sprawdzać inne parametry sportowego modelu RS. Na przykład pochylony i idealnie okrągły tor do jazd próbnych dla superszybkich samochodów (w Nardò w południowych Włoszech) miał na celu zweryfikować wytrzymałość wszystkich podzespołów przy stałej, wysokiej prędkości. Z kolei w Skandynawii lód i śnieg okazały się najlepszymi testerami reakcji systemów regulacji i zawieszenia. Natomiast ekstremalne upały i wysokości w Afryce Południowej poddały próbie przede wszystkim systemy klimatyzacji, chłodzenia silnika i rozwijania mocy.
Stałą gwiazdą na firmamencie prac rozwojowych i testowych Audi Sport GmbH jest też Pętla Północna (die Nordschleife) toru Nürburgring, na której testowane są modele RS. To absolutna legenda torów wyścigowych: 20 kilometrów i 832 metry ciągłej walki. Ponad 80 procent trasy pokonuje się z najwyższą prędkością: maksymalne obciążenie w przyspieszonym tempie. Każdy kilometr tutaj jest jak wiele kilometrów na normalnych drogach. Osiem tysięcy kilometrów testu na wytrzymałość na Pętli Północnej odpowiada cyklowi życia jednego samochodu. Samochód, który zda tu egzamin, da sobie radę na drogach całego świata. „W naszej pracy Pętla Północna oznacza ostateczny test na wytrzymałość” – objaśnia Oliver Hoffmann, szef Audi Sport GmbH. „Każdy nowy model typu RS pokonuje tu przynajmniej osiem tysięcy kilometrów”.
Maksymę bezkompromisowej jakości Audi realizuje z dbałością o każdy detal. „Nasi klienci żądają najlepszych produktów na rynku” – przekonuje Oliver Hoffmann. „By sprostać tym wysokim oczekiwaniom, zatrudniamy najlepszych specjalistów i zespoły konstruktorów”. Ważną rolę w procesie prac rozwojowych odgrywają specjalne warsztaty RS, w których pierwsze modele serii montowane są ręcznie.
Modele RS są produkowane w czterech fabrykach. W zakładach Audi w Ingolstadt z taśmy zjeżdża RS 3 Sportback, RS 3 Limousine, RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Sportback. W fabryce w Neckarsulm produkuje się RS 6 Avant i RS 7 Sportback. W węgierskich zakładach w Győr powstają TT RS w wersji Coupé i Roadster, RS Q3 i RS Q3 Sportback. Ze Słowacji, z zakładów w Bratysławie, pochodzi RS Q8. Wszystkie modele typu RS są produkowane na tych samych liniach co modele siostrzane.
W bezpośrednim sąsiedztwie fabryki w Neckarsulm, gdzie główną siedzibę ma Audi Sport GmbH, znajduje się zakład „Böllinger Höfe”. Tutaj powstają samochody sportowe z rodziny R8. Są one tworzone w znacznym stopniu ręcznie. Wkrótce dołączy do nich model z napędem czysto elektrycznym – Audi e-tron GT.