1180x500_C.jpg

Audi numerem jeden w dziedzinie patentów napędów elektrycznych

Dział Rozwoju Technicznego to prawdziwe serce marki Audi – tutaj hasło „Przewaga dzięki technice” staje się rzeczywistością. Nowy newsletter online „Audi TechFocus” pokazywać będzie zakulisowe szczegóły pracy inżynierów Audi.

Dział Rozwoju Technicznego konsekwentnie rozrasta się od 50 lat i obecnie pracuje w nim prawie 10 000 techników oraz inżynierów. Wraz z prawie 2000 pracowników w Neckarsulm oraz ze specjalistami z Győr, Pekinu i San José Chiapa tworzą oni innowacje Audi. Potencjał marki w tym zakresie pokazuje m.in. liczba złożonych wniosków patentowych.

W roku 2019 było ich ponad 1200 – czyli ponad trzy dziennie, wliczając weekendy i święta. Kierunek patentów odzwierciedla zmiany technologiczne i potrzeby społeczne. We wcześniejszych latach główny nacisk kładziono na pomysły i wynalazki z dziedziny podwozi, konwencjonalnej techniki silnikowej i skrzyń biegów. Obecnie na czele listy znajdują się digitalizacja i mobilność elektryczna. Łącznie koncern z Ingolstadt ma obecnie około 23 000 indywidualnych patentów oraz wniosków patentowych.

„Chronimy pomysły i wynalazki naszych inżynierów, a tym samym naszą «Przewagę dzięki technice»” – mówi Jama Askaryar, rzecznik patentowy odpowiedzialny za napędy elektryczne i hybrydowe.

W odróżnieniu od swoich konkurentów Audi inwestuje w samodzielne opracowywanie nowych technologii – między innymi w dziedzinie elektromobilności. Jako najbardziej innowacyjna marka premium jest liderem w liczbie składanych wniosków patentowych na elektryczne układy napędowe w Niemczech.

Szybki, stały napęd na cztery koła quattro był – i długo pozostanie – doskonałym przykładem „Przewagi dzięki technice”. Za jego sprawą Audi zrewolucjonizowało nie tylko przemysł samochodowy, ale również sporty motorowe. Prezentację quattro w 1980 roku poprzedziły trzy lata prac rozwojowych. Innym przykładem rewolucyjnego patentu jest Audi Space Frame (ASF) zaprezentowane na targach we Frankfurcie IAA w roku 1993. Ta innowacyjna konstrukcja szkieletu karoserii, początkowo stosowana w Audi A8, zakładała zastąpienie stali lżejszym aluminium, przy jednoczesnym uzyskaniu jak największej sztywności. Dzięki temu inżynierowie otrzymali niezwykle lekką, a przy tym odporną konstrukcję. Technologia ASF jest wciąż rozwijana – na przykład najnowsze Audi A8 łączy w sobie wiele materiałów: aluminium, stal, magnez i tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem węglowym CFRP.