1180x500_B.jpg

Audi Q4 Sportback e-tron concept

Audi konsekwentnie dąży do bycia najbardziej innowacyjną marką premium, a przy tym – do osiągnięcia całkowitej neutralności pod względem emisji CO2. Kolejnym krokiem na tej drodze jest wprowadzenie na rynek w pełni elektrycznego koncepcyjnego SUV-a: Audi Q4 Sportback e-tron.

Napęd w Audi Q4 Sportback e-tron oparty jest o te same rozwiązania techniczne, co w prezentowanym w zeszłym roku w Genewie Audi Q4 e-tron. Dwa silniki elektryczne generują w obu koncepcyjnych modelach moc systemową 225 kW (306 KM), która przekazywana jest za pomocą napędu na cztery koła quattro – każdy silnik napędza jedną oś. Dzięki doskonałej przyczepności obie wersje modelu Q4 rozpędzają się od 0 do 100 km/h w niespełna 6,3 sekundy.

Dużych rozmiarów bateria o pojemności 82 kWh zajmuje prawie całą powierzchnię podłogi między osiami. Dzięki temu zasięg ponad 450 km stanie się nowym standardem w elektrycznych samochodach Audi. Natomiast wersje z napędem na tylną oś, według standardu WLTP, mają zasięg aż 500 km. Te osiągi są możliwe dzięki wykorzystaniu modułowej płyty dla pojazdów z napędem elektrycznym (MEB), którą koncern Volkswagen w przyszłości będzie stosował przy produkcji kompaktowych i średnich samochodów bezemisyjnych.

Sylwetka modelu Sportback delikatnym, a jednocześnie dynamicznym łukiem opada ku tyłowi. Linia dachu przechodzi w pochylone słupki D i kończy się spoilerem umieszczonym na wysokości dolnej krawędzi okna. Dzięki temu Audi Q4 e-tron Sportback wydaje się znacznie bardziej smukłe niż jego siostrzany model Q4 e-tron concept. Z boku zaakcentowana została przestrzeń między osiami, gdzie umieszczono baterię. Duże 22-calowe koła nie pozostawiają wątpliwości co do potencjału tego elektrycznego SUV-a. Samochód został polakierowany na nowy kolor: szary Kinetic. Jasna barwa z efektem metalicznym i perłowym przechodzi wyraźnie w zielonkawy odcień, w zależności od padającego światła.

Wnętrze koncepcyjnego Audi Q4 Sportback e-tron, podobnie jak napęd, wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju – przykładowo wykładzinę wykonano z materiałów pozyskiwanych z recyklingu. Zamiast chromowanych, metalowych, ozdobnych ram są tu powierzchnie pokryte kilkoma warstwami wysokiej jakości lakierów. Szronione powierzchnie z pleksiglasu na zdobieniach dają intensywny efekt głębi.

Cyfrowa obsługa oparta na dotykowych ekranach została w tym modelu wyniesiona na wyższy poziom. Oprócz Audi virtual cockpit, który znajduje się tuż za kierownicą, w Q4 Sportback e-tron obecny jest również nowy, wielkoformatowy wyświetlacz danych head-up display z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Prezentuje on najważniejsze informacje w postaci grafik – na przykład strzałek pokazujących kierunek skrętu z takiej perspektywy, jakby znajdowały się one na nawierzchni drogi.

Panele sterowania, zaprojektowane jako pola dotykowe na ramionach kierownicy, mogą być wykorzystywane do wyboru często używanych funkcji. Ta nowa koncepcja obsługi pozwoliła na przeprojektowanie typowych elementów wnętrza. Przestrzeń, którą w modelach Audi zazwyczaj zajmowały dźwignia zmiany biegów i przycisk hamulca ręcznego, została zaaranżowana na obszerny schowek połączony z ładowarką indukcyjną.

Koncepcyjne Audi Q4 Sportback e-tron to siódmy z kolei elektryczny pojazd Audi, który wejdzie do produkcji seryjnej. Model pojawi się na rynku już w 2021 roku.