1180x500_B.jpg

Samochody elektryczne jako część transformacji energetycznej: Audi prowadzi badania nad techniką ładowania dwukierunkowego

Większa stabilność sieci, niższe koszty energii elektrycznej i ochrona klimatu – właśnie do tego dążą marka Audi i Grupa Hager. Samochód elektryczny włączony do sieci domowej to centralny element innowacyjnego projektu badawczego dotyczącego ładowania dwukierunkowego. Razem z systemem fotowoltaicznym daje możliwość tymczasowego magazynowania nadmiaru energii elektrycznej z ogniw fotowoltaicznych.

Audi pracuje nad tym, by produkowane przez markę pojazdy uzyskały pełną neutralność w zakresie emisji CO2 do 2050 roku. Jednym z kroków jest wprowadzenie na rynek około 20 w pełni elektrycznych modeli do roku 2025. Audi chce, by samochody elektryczne stały się elementem zrównoważonej transformacji energetycznej.

Ze względu na pojawienie się kwestii magazynowania niewykorzystanych nadwyżek energii odnawialnej Audi i Hager Group stworzyły autorskie rozwiązanie – technologię dwukierunkowego ładowania z wykorzystaniem samochodów elektrycznych.

„Mobilność elektryczna zbliżyła do siebie przemysł motoryzacyjny i sektor energetyczny. Według naszego projektu akumulator w Audi e-tron mógłby – niezależnie od samochodu – zaopatrywać w energię dom jednorodzinny przez około tydzień. Patrząc w przyszłość, chcemy udostępnić ten potencjał i uczynić samochód elektryczny częścią transformacji energetycznej. Zakładamy, że wtedy auto stałoby się urządzeniem magazynującym energię” – mówi Martin Dehm, kierownik projektu technicznego w zakresie ładowania dwukierunkowego w Audi.

W projekcie badawczym przetestowano Audi e-tron z techniką bliską już do wprowadzenia do produkcji seryjnej. Model Audi był podłączany do wallboxa, który umożliwia ładowanie prądem stałym do 12 kW, oraz do elastycznie rozbudowywanego domowego magazynu energii o pojemności 9 kWh. Stały poziom napięcia w całej sieci sprawia, że połączenie między systemem fotowoltaicznym a pojazdem nie wymaga przetwornika, dzięki czemu takie rozwiązanie jest bardzo efektywne. Jeśli klient ma domowy system fotowoltaiczny, samochód elektryczny służy jako tymczasowy magazyn energii wytwarzanej przez ten system. Kiedy słońce przestaje świecić, samochód może dostarczyć zmagazynowaną energię elektryczną z powrotem do domu. Natomiast w okresach tańszej energii, np. w nocy, samochód zużywa niedrogą energię elektryczną, by naładować akumulatory do żądanego stanu.

Dwukierunkowe ładowanie (V2H) ma w sobie potencjał zwiększenia stabilności sieci i obniżenia kosztów energii elektrycznej. Po połączeniu z domowym urządzeniem magazynującym można osiągnąć niemal całkowitą niezależność energetyczną i bezpieczeństwo dostaw na wypadek awarii zasilania.

Dla konstruktorów priorytetem jest użyteczność i łatwość obsługi. Projekt badawczy Audi i Hager Group pokazuje, że klienci z własnym systemem fotowoltaicznym mogą mieć wpływ na optymalizację kosztów i emisję CO2 oraz przyczynić się do odciążenia sieci. Ponadto mogą też pomóc w procesie transformacji energetycznej. Nowe rozwiązanie otwiera możliwości, by w zrównoważony sposób korzystać z istniejących zasobów, które wcześniej służyły tylko w celu mobilności.