Acquire
6_1180x500.jpg

Audi RS Q e-tron wystartuje w Rajdzie Dakar

Niecały rok od pierwszej prezentacji idei samego pojazdu Audi Sport weszło w fazę testów nowego Audi RS Q e-tron i ogłosiło jego start w jednym z najsłynniejszych rajdów na świecie: Rajdzie Dakar.

Audi już na początku 2022 roku może stać się pierwszym producentem, którego pojazd z zelektryfikowanym układem napędowym wygra jedną z najbardziej wymagających imprez rajdowych na świecie. Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań do sportów motorowych nie jest czymś nowym dla marki spod znaku czterech pierścieni – kilka dekad temu przełomem w Rajdowych Mistrzostwach Świata był napęd quattro, a elektryczny układ napędowy zapewnił Audi zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Start w Rajdzie Dakar to wyzwanie dla inżynierów i samego układu elektrycznego – wyścig trwa dwa tygodnie, a niektóre z odcinków liczą nawet 800 kilometrów. W Audi RS Q e-tron zastosowano wyjątkową koncepcję ładowania. Wyposażone jest w elektryczny układ napędowy z dwoma zespołami generator-rozrusznik (MGU) rodem z Formuły E. Wysokonapięciowy akumulator opracowany przez Audi Sport, ładowany jest podczas jazdy przez konwerter energii składający się z wydajnego silnika TFSI skonstruowanego wcześniej z myślą o wyścigach serii DTM i trzeciego MGU. Spalinowa jednostka pracuje w zakresie od 4500 do 6000 obrotów na minutę, a tym samym jednostkowe zużycie paliwa wynosi mniej niż 200 gramów na kWh.

Akumulator, który waży około 370 kilogramów i ma pojemność około 50 kWh jest absolutną nowością w tym modelu. Jak mówi szef działu rozwoju projektów sportowych w Audi Sport, akumulatory i szerzej zarządzanie energią to nadal obszar, w którym tkwi ogromny potencjał do rozwoju elektrycznej mobilności. Tym samym doświadczenia zebrane w trakcie Rajdu Dakar z pewnością wpłyną na modele trafiające do produkcji.

Wizualnie Audi RS Q e-tron ma elementy stylistyczne typowe dla marki spod znaku czterech pierścieni, mimo że całościowo prezentuje się wyjątkowo futurystycznie.

W Rajdzie Dakar Audi startuje z zespołem Q Motorsport. Jego szef Sven Quandt porównuje projekt Audi RS Q e-tron do lądowania człowieka na księżycu. Podobnie jak wtedy, nie wiemy, co przyniesie przyszłość i jak zakończy się sam projekt. Jednak z pewnością doświadczenia zebrane w jego trakcie przełożą się na konkretne rozwiązania w przyszłości.