Acquire

Marc Lichte: Audi e-design

Elektryczna mobilność zmienia sposób projektowania samochodów przyszłości. Marc Lichte, szef Audi Design, pokazuje główne założenia stylistyki Audi e-tron na przykładzie koncepcyjnego modelu Q4 e-tron.

„Nigdy nie było tak ekscytującego okresu dla projektanta samochodów. To najlepszy moment, by zweryfikować i zaproponować nowy sposób myślenia o designie samochodów – w skrócie: ruszyć w przyszłość. Elektryczna transformacja w motoryzacji to przetarcie szlaku. Możemy mocniej skupić się na użytkowniku i jego potrzebach. Jakie ma być przeznaczenie samochodu? Jazda na długim dystansie, po mieście, a może wypoczynek? Jak powinno wyglądać wnętrze? Czy powinienem móc w nim pracować, czytać lub spać? A na koniec, my, projektanci, opracowujemy wygląd zewnętrzny”.

Marc Lichte – portret

Magia proporcji

„Odpowiednie proporcje to podstawa dobrego projektu. Platforma elektrycznych samochodów pozwala nam, designerom, na tworzenie samochodów, o jakich marzyliśmy. Elektryczne silniki koncepcyjnego Audi Q4 e-tron są montowane na osiach, a akumulator w przestrzeni podłogi między nimi. Kabina w centralnej części samochodu powiększa się, a duże koła podtrzymujące ciężar są przesunięte na zewnątrz. Skoro pod maską nie ma już dużego silnika spalinowego, słupek A można wysunąć do przodu. Masywne nadkola, duże koła, krótkie zwisy: te nowe proporcje definiują unikalny charakter elektrycznych samochodów”.

Koncepcyjne Audi Q4 e-tron

Od razu widać, że to Audi

„Osłona Singleframe to znak rozpoznawczy każdego Audi – wyróżnia też Audi Q4 e-tron wśród innych samochodów. W wielu modelach Audi Singleframe osłania chłodnicę, jednak co możemy zrobić, gdy elektryczny samochód jej nie posiada? Jak pokazać, że mimo elektrycznego napędu to wciąż Audi? Mój zespół opracował pomysł, który jest jednocześnie prosty i genialny: osłona Singleframe jest zawsze czarna w samochodach z silnikiem spalinowym, gdzie pozostaje otwarta, by powietrze mogło docierać do chłodnicy. W Audi e-tron osłona Singleframe jest wizualnie odwrócona, zawsze w kolorze nadwozia z ciemnym obramowaniem. Dzięki temu z daleka możesz stwierdzić, że to Audi, ale z elektrycznym napędem. Singleframe sprawia, że Audi to Audi. Nawet to elektryczne”.

„Każdy z naszych projektów musi jasno mówić: oto nadjeżdża Audi. Ale elektryczny samochód musi również jasno wyrażać: oto nadjeżdża przyszłość. A przyszłość to cyfryzacja – jak reflektory Audi e-tron. Na przykład produkcyjna wersja Audi Q4 e-tron będzie wyposażona w cyfrowe światła do jazdy dziennej. Każdy klient będzie mógł zaprojektować cyfrową grafikę świateł do jazdy dziennej. Ktoś może umieścić trzy symbole X w sygnaturze świateł, a ktoś inny – preferować poziome linie. Nie chodzi tu jedynie o personalizację: przede wszystkim cyfrowe światła uwidaczniają postęp. Tyczy się to nie tylko przednich reflektorów, ale również tylnych, które łączy animowany pas świetlny”.

Osłona Singleframe Audi e-tron

„Jeśli chodzi o mobilność elektryczną, sercem pojazdu nie jest już silnik znajdujący się pod maską, ale akumulator w podłodze. Jaka jest jego pojemność? Jak lekki jest? Jaki posiada zasięg? Dlatego stylistyka koncepcyjnego Audi Q4 e-tron wyraźnie akcentuje, gdzie umieszczono serce samochodu. Przednia maska ma łagodny design – to nie pod nią generowana jest moc”.

„Stylistyka Audi z silnikiem spalinowym opiera się na wielu ostrych liniach i krawędziach. Przyszłe modele Audi e-tron będą posiadać łagodniejsze, ale przy tym muskularne kształty. Projektujemy pojazdy, aby podkreślić ewolucję układu napędowego. Przerywamy linię ramion, która od dziesiątek lat biegła na jednej wysokości, wzdłuż boku pojazdu, kierując ją bardziej w dół. Łagodniejszymi liniami akcentujemy również muskularną sylwetkę z przodu i z tyłu, podkreślając też nadkola. Zaznaczamy w ten sposób także położenie napędu quattro, który – będąc głęboko zakorzenionym w DNA marki – może być również częścią wyposażenia samochodu elektrycznego”.

Niektórzy widzą piękne linie.
My widzimy charakter.

Aerodynamika ważniejsza niż kiedykolwiek przedtem

„Progresywny design Audi wynika z progresywnego myślenia – również w kategoriach zrównoważonego rozwoju. To oczywiste, że wszystkie modele Audi są doskonalone w tunelu aerodynamicznym, aby maksymalnie ograniczyć opór powietrza. Mniejszy opór oznacza mniejsze zapotrzebowanie na energię podczas jazdy. Właśnie dlatego po raz kolejny pochylamy się nad aerodynamiką wszystkich modeli Audi e-tron. W przypadku modeli elektrycznych aerodynamika jest jednym z ważnych czynników, które pozwalają zwiększyć zasięg samochodu. Jako projektanci uważamy to za nasz obowiązek”.

Marc Lichte, szef Audi Design
Audi e-tron Sportback

Odkryj Audi e-tron Sportback

Pierwszy w pełni elektryczny Sportback od Audi łączy czystą przyjemność prowadzenia z ekscytującą stylistyką.

Sprawdź