
Bliżej codziennej jazdy: WLTP zastępuje New European Driving Cycle (NEDC).
Od 1 września 2017 zużycie paliwa dla samochodów wchodzących na rynek określa się przy użyciu nowej procedury testowej – WLTP. Od 1 września 2018 badaniem zostały objęte wszystkie nowo produkowane samochody. WLTP, czyli Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, to doskonalsza metoda testowania spalania i emisji szkodliwych substancji.
Sprawdź, co to oznacza dla Ciebie i Twojego Audi.
Porównanie
Standaryzowany cykl jazdy NEDC stosowano do badania wszystkich samochodów osobowych oraz lekkich aut użytkowych. Został wprowadzony przez Unię Europejską w 1992 roku, by dostarczać porównawczych danych na temat zużycia paliwa oraz emisji spalin poszczególnych samochodów. Niżej widoczne są podstawowe parametry testów.
NEDC
- Temperatura w komorze testowej wynosiła 20-30°C.
- Dystans wynosił 11 km.
- Cykl trwał około 20 minut.
- około 13 minut symulowanej jazdy miejskiej
- około 7 minut symulowanej jazdy pozamiejskiej Cykl składał się z dwóch faz:- Średnia prędkość wynosiła 33 km/h.
- Pojazd nie poruszał się przez 25% czasu.
- Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h.
- Momenty, w których następowała zmiana biegu na skrzyni manualnej, były takie same dla wszystkich aut.
- Wpływ wyposażenia dodatkowego i klimatyzacji nie był uwzględniony.
WLTP
- Temperatura w komorze testowej wynosi 23°C.
- Dystans wynosi około 23 km.
- Cykl trwa około 30 minut.
- Cykl składa się z czterech faz (niska, średnia, wysoka, bardzo wysoka).
- Średnia prędkość wynosi około 47 km/h.
- Prędkość maksymalna wynosi ponad 130 km/h.
- Momenty zmiany biegów są wyliczane z wyprzedzeniem dla każdego samochodu.
- Masa auta oraz dodatkowe wyposażenie (za wyjątkiem klimatyzacji i podgrzewania siedzeń) są uwzględnione w teście.
Cele nowej procedury.
WLTP zmienia testowe parametry, które określają zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń. Widocznie podnoszą: