Acquire
„Przewaga dzięki technice” to znacznie więcej niż hasło > Audi Sport > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Audi Sport
„Przewaga dzięki technice” to znacznie więcej niż hasło

„Przewaga dzięki technice” to znacznie więcej niż hasło

Audi świętuje półwiecze „Przewagi dzięki technice”. Z tej okazji Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego, spogląda wstecz na pełne wrażeń lata – i wyjaśnia, jak przewaga Audi przekłada się na nową erę mobilności.

Tekst: Patrick Morda - Zdjęcia: Ramon Haindl  - Wideo: Jarik van Sluijs Czas czytania: 6 min

Oliver Hoffmann Oliver Hoffmann

Audi świętuje półwiecze „Przewagi dzięki technice”. Wiele przełomowych elementów, które ukształtowały ostatnie 50 lat, pochodzi z obszaru, za który jest pan teraz odpowiedzialny. Patrząc wstecz, czy z pańskiego punktu widzenia można zidentyfikować, który z nich był decydujący?
Dla mnie najważniejszym kamieniem milowym jest technologia quattro. Nie tylko położyła podwaliny pod nasze rajdowe sukcesy, ale jest także symbolem przeniesienia doświadczeń z wyścigów do produkcji seryjnej. Od tego czasu quattro i Audi są nierozłączne. Podobne znaczenie miało pierwsze Audi A8 z technologią Audi Space Frame w 1994 roku. To ostatecznie ugruntowało naszą pozycję jako marki w segmencie premium.

Gdy w latach 80. Audi zdominowało rajdy samochodowe dzięki modelowi S1, hasło „Vorsprung durch Technik” miało już ponad10 lat. Skąd w ogóle się wzięło?
Przede wszystkim podkreślę, że „Przewaga dzięki technice”  była dla nas wtedy, tak jak i dziś, czymś więcej niż tylko hasłem. Jest to raczej wyraz pewnej postawy w Audi. Dzięki Audi 80, pół wieku temu po raz pierwszy urzeczywistniliśmy tę ideę. Model ten imponował silnikiem i technologią lekkiej konstrukcji.

Mówiąc o sporcie motorowym: łatwo w nim zauważyć, kto ma przewagę, która daje postęp. Jak ważny był i jest dla filozofii „Przewaga dzięki technice”?
Jestem wielkim fanem sportów motorowych. Kocham wybierać się na tor i kibicować. Ale to nie jedyny powód, dla którego wyścigi są bliskie mojemu sercu. Może to być rodzaj laboratorium testowego w ekstremalnych warunkach, gdzie otrzymujemy materiał do przemyśleń dla nowych pomysłów i komponentów. Tak było w przeszłości z napędem quattro lub rozwojem hybrydowym w wyścigach 24-godzinnych – i tak będzie nadal.

W jaki sposób klienci Audi mogą doświadczyć „Przewagi dzięki technice”?
Nadajemy naszym samochodom wyraźne, niepowtarzalne DNA. Właśnie dlatego zainicjowałem projekt „Audi DNA”. Zagłębiamy się w nim w szczegóły techniczne, takie jak wymagania dotyczące kąta skrętu kół czy parametrów akustycznych pojazdu. Chcemy jasno określić, jak powinniśmy się czuć, gdy prowadzimy Audi. Nawiasem mówiąc, dotyczy to również przyszłości i jazdy autonomicznej.

„Przewaga dzięki technice” jest emanacją pewnej postawy.

Oliver Hoffmann

 Oliver Hoffmann i samochód koncepcyjny. Oliver Hoffmann i samochód koncepcyjny.
Oliver Hoffmann dotyka koncepcji ASF.Oliver Hoffmann dotyka koncepcji ASF.


W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych koncentrowano się często na aspektach technicznych, ale najpóźniej na przełomie tysiącleci coraz większe znaczenie zaczęła odgrywać estetyka i wzornictwo. Czy wahadło znów wychyla się w stronę technologii?
Z mojego punktu widzenia design, współgranie formy i funkcji, staje się jeszcze ważniejsze. Nasz świat, a tym samym nasze auta, stają się coraz bardziej cyfrowe, więc projektowanie polega również na integracji z cyfrowym światem. Wnętrze pojazdu stanie się jednak w przyszłości jeszcze ważniejsze. We wszystkich swoich projektach zespół Audi Design pokazuje, że zawsze wytyczamy nowe szlaki i odpowiadamy na wyzwania. Oczywiście idea „Przewaga dzięki technice” ma również komponent techniczny – słychać go przecież w tej nazwie. Użyłbym go do opisania innowacyjnych i wysokiej jakości rozwiązań przynoszących duże korzyści na co dzień: możliwość szybkiego ładowania do 270 kW przy odpowiedniej infrastrukturze, inteligentna technologia oświetleniowa, lekka konstrukcja z mieszanki materiałów. Wszystko to jest dla mnie ucieleśnieniem tej idei..

Termin „transformacja” jest aktualny nie tylko w sektorze motoryzacyjnym. Czy można powiedzieć, że 50 lat „Przewagi dzięki technice” – czyli pół wieku permanentnej transformacji – dobrze przygotowało Audi na przyszłość?
Naszym celem zawsze było działanie w awangardzie zmian. My wprowadzamy zmiany, a nie reagujemy na nie. Odpowiedź na to pytanie jest prosta: tak, bo doświadczenie 50 lat przywództwa pomaga – mimo że zmiany są ogromne, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej.

Jak pan oraz Audi na to reagujecie?
Na przykład poprzez reorganizację struktur i procesów oraz skrócenie cykli rozwojowych. Dla mnie osobiście jest to szalenie ważne, żebyśmy pracowali nad tym jako zespół. W Audi jesteśmy symbolem pasji i pionierskiego ducha - dążenia do ciągłego kwestionowania status quo i ciągłego rozwoju.

 

Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann, lat 44. Rozpoczął swoją karierę w Volkswagen AG w 2004 roku po ukończeniu studiów z inżynierii mechanicznej. Zajmował różne stanowiska w oddziałach AUDI AG w Niemczech i za granicą. W 2014 roku został szefem działu rozwoju układów napędowych w zakładzie w Györ, a następnie szefem działu rozwoju układów napędowych w AUDI AG. Trzy lata później przeszedł do Audi Sport GmbH jako szef rozwoju technicznego, gdzie w czerwcu 2018 roku został powołany do zarządu. Od 1 marca 2021 roku Oliver Hoffmann jest członkiem zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.

 

Ostatecznie zmieniają się również wyzwania: czy dosłownie rośnie pan wraz ze swoimi zadaniami?
Rozumienie przewagi przez społeczeństwo i oczekiwania wobec nas stale się zmieniają – to prawda. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, chodzi o to, by w odpowiedzialny sposób przyczynić się do budowania przyszłości, stawiając ludzi w centrum uwagi.

Czy osiągnięcie i zwiększenie przewagi jest dziś trudniejsze czy łatwiejsze – biorąc pod uwagę nowe technologie?
Jest po prostu inaczej. Musimy opracowywać nowe samochody i usługi tak szybko, jak oczekuje tego od nas zdigitalizowane społeczeństwo XXI wieku. I to właśnie mam na myśli, kiedy mówię o skróconych cyklach rozwoju. Punktem wyjścia dla innowacji są pomysły, a te znajdują się w umysłach ponad 10 tysięcy naszych pracowników w dziale rozwoju technicznego. Musimy wykorzystać tę siłę twórczą, aby przenieść ideę „Przewaga dzięki technice” w nową erę mobilności. Zarządzanie innowacjami, które obecnie reorganizujemy, jest newralgicznym instru-mentem w tym procesie.

Jak można udowodnić, że ma się przewagę w nowej erze mobilności?
W dobie nowej mobilności „Przewagę dzięki technice” interpretujemy nie tylko jako najwyższą sztukę inżynierską, najnowocześniejszy design i cyfrowe doświadczenie. Myślimy nie tylko w kategoriach pojazdów. W przyszłości będziemy w coraz większym stopniu koncentrować się na całościowych rozwiązaniach w zakresie mobilności – również na infrastrukturze. Dlatego też pracujemy na przykład nad koncepcją szybkiego ładowania, która precyzyjnie odpowiada aspiracjom Audi. Pilotażowe uruchomienie centrum ładowania Audi rozpocznie się w drugiej połowie roku. Może stanowić odpowiedź na przyszłe zapotrzebowanie szczytowe, może też być elastycznie wykorzystywane w różnych lokalizacjach. Dzięki idei „Przewaga dzięki technice”  przyczyniamy się do rozwoju społeczeństw.

Naszym celem zawsze było działanie w awangardzie zmian.

Oliver Hoffmann

 Oliver Hoffmann pomiędzy dwoma samochodami koncepcyjnymi. Oliver Hoffmann pomiędzy dwoma samochodami koncepcyjnymi.

A więc postęp w dziedzinie elektromobilności jest jednym z takich wkładów?
Elektromobilność to największa transformacja, jakiej kiedykolwiek doświadczyła nasza branża. Oczywiście nasz cel polega na tym, żebyśmy byli najlepsi w swojej klasie. Dlatego też konsekwentnie zwiększamy poziom elektryfikacji. Korzystamy ze wszystkich e-platform, które Grupa obecnie oferuje. Do 2025 roku planujemy zaoferować ponad 20 w pełni elektrycznych modeli.

Jednym z tych modeli jest nowe Audi RS e-tron GT. Czy reprezentuje w jakimś stopniu to, co obiecuje idea „Przewaga dzięki technice”?
Jest to nie tylko flagowy okręt Audi w dziedzinie elektrycznej mobilności premium - i dla mnie jest to już ikona, w której przejawia się cała wiedza z pięćdziesięciu lat „Przewagi dzięki technice”. Jeśli Audi RS e-tron GT jest zapowiedzią nowej mobilności – a dla nas jest – to przyszłość rysuje się w jasnych barwach.

Ostatnie pytanie: co dla pana osobiście oznacza „Przewaga”?
Dla mnie „Przewaga” to obraz chwili – to niestrudzone poszukiwanie nowych, innowacyjnych rozwiązań. Największa przewaga nie będzie nic warta, jeśli nie potrafi się jej utrzymać.