Acquire
Pozostajemy wierni sobie podejmując ciągle nowe wyzwania > Technologia > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Technologia
Pozostajemy wierni sobie podejmując ciągle nowe wyzwania

Pozostajemy wierni sobie podejmując ciągle nowe wyzwania.

Jako dyrektor Audi Sport GmbH dr Sebastian Grams jest odpowiedzialny za produkcję seryjną. Przy okazji prezentacji ostatnich edycji Audi R8* i Audi TT RS* opowiada o historii i przyszłości modeli high-performance.

Tekst: AUDI AG - Zdjęcia: AUDI AG Czas czytania: 6 min

 Doktor Sebastian Grams obok Audi R8 GT Doktor Sebastian Grams obok Audi R8 GT

Panie Grams, wraz z ostatnimi edycjami Audi R8* i Audi TT RS* kończy się też pewna era. Portfolio Audi Sport GmbH zmienia się. Czy prowadzenie marki w takim momencie jest wyzwaniem?

Dla mnie jest to absolutnie najciekawsze zadanie w najciekawszym czasie. Audi R8* jako nasz supersportowy model oraz Audi TT RS* jako ikona designu i doskonałe sportowe coupé mają wielkie znaczenie dla marki Audi i Audi Sport GmbH. Naturalnie patrzę też z lekkim smutkiem na te ostatnie edycje. Jednocześnie nie wyobrażam sobie, by mógł być piękniejszy rozdział w historii niż ten, który napisały te budzące emocje auta i ich sukcesy. Z bogactwem doświadczeń zdobytych podczas prac rozwojowych nad tymi modelami i z ambicją, aby ciągle odważnie podejmować nowe wyzwania, wprowadzimy nasze portfolio na kolejny, wyższy poziom.


R8 GT widziane z góry.R8 GT widziane z góry.

Co jest do tego potrzebne?
W przyszłości zadanie będzie polegało na tym, aby z hardware i software, z przeżyć analogowych i cyfrowych stworzyć perfekcyjny produkt high-performance. Pracowałem przy konstruowaniu silnika pierwszej generacji Audi R8, potem przeszedłem do napędów zelektryfikowanych. Zanim zostałem dyrektorem zarządzającym stworzyłem w koncernie zespół zajmujący się oprogramowaniem. Ja i wszyscy w Audi Sport GmbH wniesiemy nasze doświadczenia i naszą wiedzę, by napisać jeszcze lepszą i bardziej emocjonującą historię.

Jak Audi Sport GmbH nastawia się na coraz bardziej zelektryfikowaną przyszłość?
Jesteśmy odważni, innowacyjni i progresywni. Uważamy elektryfikację, a także  cyfryzację, za szansę z ogromnym potencjałem technicznym i konsekwentnie podążamy tą drogą. Mamy jednostkę napędową, która z natury jest mocna. Inteligentne oprogramowanie daje możliwości wprowadzenia do samochodów dodatkowych rozwiązań poprawiających ich możliwości i przynoszących dodatkową przyjemność z jazdy. Jedno jest dla nas pewne: jednoznaczna i konsekwentna strategia elektryfikacji jest podstawą dla konkurencyjności naszej firmy w przyszłości. 

Jakie znaczenie ma cyfryzacja?
Już dzisiaj komunikacja samochodu i kierowcy z cyfrowym światem ma wielkie znaczenie. Wprowadzimy w przyszłości do samochodu funkcje, które w Audi będzie można znaleźć tylko w modelach RS. Na przykład takie, które cyfrowo zintensyfikują wrażenia z jazdy po torze wyścigowym. Także w fazach ładowania, gdy kierowca na przykład zajmuje się swoim telefonem komórkowym, będziemy oferować autentyczne doznania typowe dla Audi RS. To są rzeczy, którymi się teraz intensywnie zajmujemy. A jeżeli chodzi o przyszłościowy scenariusz z autonomicznie jeżdżącymi samochodami, jesteśmy pewni, że będzie to game changer w naszej branży i będzie odgrywać również dużą rolę w samochodach high-performance. Rozpatrujemy bardzo wiele kwestii.

Co w przyszłości będzie odróżniało modele Audi Sport od innych?
Postawiliśmy sobie cel, aby przyszłość mobilności w segmencie samochodów wyczynowych była zrównoważona, progresywna i cyfrowa. Design, co wiemy z naszych badań, także w przyszłości będzie dla naszej progresywnej grupy docelowej stał na pierwszym miejscu. Na drugim miejscu będą osiągi. To oznacza, że także zelektryfikowany model Audi Sport musi przekładać moc na doskonałe właściwości jezdne. Krótko mówiąc: samochód, który ma tylko moc, ale nie pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów, jest dla nas dzisiaj i będzie jutro nietrafionym pomysłem. Nasz cel jest jasny: chcemy, by nasze produkty były „best in class”. Dlatego nieustannie się rozwijamy, aby móc naszych klientów ciągle zaskakiwać wspaniałymi ideami i innowacjami.

Jakie miejsce w Audi Sport zajmuje zrównoważony rozwój?
Bardzo dokładnie analizujemy trendy rynkowe i widzimy, że zrównoważony rozwój staje się jednym z głównych tematów. Jesteśmy w pełni świadomi naszej odpowiedzialności i konieczności całościowego podejścia do zagadnienia. Rozpoczyna się to od tworzenia zelektryfikowanych napędów. Planujemy, że już w 2025 roku ponad 75 procent naszych sprzedanych modeli high-performance będzie częściowo lub całkowicie zelektryfikowane. Na koniec dekady będziemy oferować w segmencie wyczynowych samochodów tylko modele czysto elektryczne lub wysokoefektywne hybrydy plug-in. Progresywna motoryzacja obejmuje jednak także produkcję z neutralnym bilansem CO₂*, jaką już mamy przy Audi RS e-tron GT* i sukcesywnie do 2025 roku chcemy osiągnąć we wszystkich zakładach Audi. Podobnie zresztą jak oferty w zakresie wyposażenia. Już dzisiaj oferujemy naszym klientom takie opcje, jak tkaniny z materiałów wytworzonych częściowo w procesie recyklingu lub sportowe felgi wyprodukowane w procesie ze zredukowaną emisją CO₂. I będziemy konsekwentnie rozszerzać tę ofertę.

Dr. Sebastian Grams

Sebastian Grams pracował nad wyczynowymi silnikami i elektrycznymi napędami. Ostatnio stworzył zespół ds. software SEAT:CODE, który zajmuje się nowymi cyfrowymi zakresami działalności.

Charakterystyczne brzmienie silnika wyczynowego długo było cechą identyfikującą sportowe auta. Jak przełożyć to na samochody elektryczne?
Brzmienie będzie bardzo ważne także w przyszłości. Pracujemy nad tym, by nasze modele różniły się od pozostałych nie tylko wizualnie, lecz również akustycznie.

Jak Państwo zapewnią, aby mimo transformacji DNA Audi Sport zostało zachowane również w świecie elektrycznym i cyfrowym?
„Jedyną stałą rzeczą w życiu są zmiany”, to znaczy: transformacje zawsze były. Patrzę tam, skąd przyszliśmy i gdzie jesteśmy dzisiaj. Z 19 modelami Audi Sport mamy dziś największe portfolio w historii, w 2021 roku mimo pandemii osiągnęliśmy rekordową sprzedaż i jako jedyny producent z segmentu sportu motorowego wystartowaliśmy w Rajdzie Dakar z częściowo zelektryfikowanymi8 samochodami. Ale zaczynaliśmy od kilkunastu pracowników: w latach 80-tych ubiegłego wieku sprzedawaliśmy akcesoria i sprzęt sportowy, w latach 90-tych doszły do tego indywidualne elementy wyposażenia i w końcu Audi S6 Plus – pierwszy własny model. Od tego czasu piszemy pełną sukcesów historię. Rodzina Audi Sport liczy teraz ponad 1500 pracowników, a zespół, który budował  Audi R8 w dużej części ręcznie, dzisiaj produkuje też Audi RS e-tron GT* – mistrzowski elektryczny model Audi. To wszystko jest możliwe tylko dzięki temu, że stale się rozwijaliśmy. Pozostaliśmy wierni sobie podejmując ciągle nowe wyzwania i jednocześnie zachowując nasz własny charakter. I dokładnie w ten sposób po raz kolejny przenosimy dzisiaj geny Audi Sport GmbH w przyszłość.

 Widok z przodu Audi R8 GT. Widok z przodu Audi R8 GT.
Widok z tyłu Audi RS e-tron GTWidok z tyłu Audi RS e-tron GT
 
 Widok z boku Audi RS e-tron GT

Zwiastun nowych czasów

Audi RS e-tron GT* już dzisiaj pokazuje, jak sportowa i emocjonująca może być mobilność elektryczna. Poznaj pierwszy w pełni elektryczny model Audi Sport.