Acquire
Audi AI

Audi AI - inteligentnie i empatycznie

Skomunikowane, zautomatyzowane i zelektryfikowane – takie będzie Audi przyszłości.
Termin „Audi AI” stanie się w przyszłości odpowiednikiem nazw szeregu nowatorskich systemów, które odciążają kierowcę, oferując mu jednocześnie nowe możliwości wykorzystania czasu spędzanego w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu strategie i techniki z zakresu sztucznej inteligencji i uczących się systemów (ang. machine learning). W ten sposób marka wyprzedza rynkowych konkurentów.

Systemy Audi AI potrafią się uczyć i myśleć, są proaktywne i zindywidualizowane. Dzięki Audi AI, samochody z czterema pierścieniami w logo będą poruszać się w inteligentny i dosłownie empatyczny sposób. Będą komunikować się z otoczeniem i ze swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotąd dopasowując się do ich osobistych potrzeb.

Wolność na drodze

Audi AI czerpie z wieloletnich doświadczeń marki na polu autonomicznie jeżdżących samochodów koncepcyjnych.
Idea nadrzędna dla tego pojęcia, to połączenie innowacyjnych systemów i rozwiązań technicznych Audi z inteligentną elektroniką. Audi AI stwarza zupełnie nowy poziom wolności kierowcy i pasażerów podczas jazdy, wydatnie zmniejszając stopień skomplikowania ich komunikacji
z samochodem i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Kluczową rolę odgrywają tu różne elementy sztucznej inteligencji – zarówno w zakresie rozwoju nowych inteligentnych i empatycznych systemów, jak i podczas ich późniejszego wykorzystania. W tym celu Audi testuje różne metody
i podejścia do procesu uczenia się przez maszyny.

Prace badawcze w ruchu autostradowym

uż w roku 2009, autonomicznie jeżdżące Audi TTS narysowało na powierzchni słonego jeziora w stanie Utah (USA) cztery pierścienie. Było to wyrazisty symbol podsumowujący długoletnie prace badawcze. Rok później, poruszające się bez kierowcy Audi TT wjechało na szczyt Pikes Peak
w Kolorado (USA).

Audi, jako pierwszy producent na świecie, otrzymało w roku 2013 licencję na prowadzenie testów autonomicznych samochodów w amerykańskich stanach Kalifornia i Nevada. W styczniu 2015, testowe Audi A7 piloted driving concept pokonało automatycznie 900-kilometrowy odcinek autostrady ze Stanford do Las Vegas. W maju 2015 roku, jadące bez kierowcy Audi poruszało się w bardzo gęstym ruchu miejskim w Szanghaju (Chiny) – była to jedna z bardziej złożonych sytuacji drogowych, jakie można sobie wyobrazić.

W jakim punkcie znajdują się dziś prace badawcze nad inteligentnym samochodem? Czujniki ultradźwiękowe i radarowe, skaner laserowy, systemy funkcjonujące w oparciu o obrazy pobierane z kamery, wydajne procesory przetwarzające informacje i szybki dostęp do internetu
za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej – wszystko to ma na pokładzie nowe Audi A8. Oparte na pewnych przewidywalnych regułach systemy wsparcia kierowcy, takie jak asystent toru jazdy active lane assist, korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami Audi cruise control (ACC) czy przewidujący asystent wydajności, już w ubiegłych latach sprawiły,
że jazda samochodami spod znaku czterech pierścieni stała się bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i wydajniejsza.

Samochód spogląda w przyszłość

Audi AI to kolejny krok: zebrane podczas jazdy duże ilości danych pochodzącychz różnych systemów wsparcia, będą w przyszłości jeszcze szybciej przetwarzane, niemal w czasie rzeczywistym porównywane z danymi pozyskiwanymi od innych uczestników ruchu oraz też niemal natychmiast gotowe do wykorzystania. W pełni skomunikowany samochód spogląda więc znacznie dalej w przyszłość niż ten wyposażony w dotychczas stosowane systemy. To wszystko dzięki AI. Innymi słowy, samochód przyszłości, po raz pierwszy w historii będzie dysponował zdolnością prognozowania.

W nowym A8, Audi zamontowano pierwszy na świecie system automatycznej jazdy w korkach Audi AI, umożliwiający dalece zautomatyzowaną jazdę ma poziomie 3. Poziom 3 oznacza, że system w określonych sytuacjach przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu. Kierowca nie musi już wtedy ciągle nadzorować wszystkich czynności – inaczej niż w przypadku poziomu 2. Musi być jedynie w stanie ponownie przejąć kontrolę nad pojazdem, gdy pojawi się taka konieczność. Nowy system automatycznej jazdy w korkach Audi AI, to techniczny kamień milowy, który poprzedziło wiele lat prac badawczych i rozwojowych.

Inteligencja pojazdu i inteligencja interakcji

Inteligencja pojazdu, to ważny składnik koncepcji Audi AI. Wyposażone w nią systemy wsparcia i rozwiązania techniczne, torują drogę ku w pełni autonomicznie jeżdżącemu samochodowi. System automatycznej jazdy w korkach Audi AI w nowym Audi A8 to przykład tego, jak inteligencja pojazdu może dziś wyglądać. Zestaw wielu czujników monitoruje całe otoczenie auta. Z pozyskiwanych w ten sposób danych, centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), który zadebiutuje w nowym Audi A8, nieustannie tworzy obraz otoczenia, wspierany przez drugi zestaw danych napływający ze sterownika czujników radarowych. Nowe Audi A8, to pierwszy na świecie samochód spełniający warunki techniczne umożliwiające dostępną na życzenie wysoce zautomatyzowaną jazdę w korkach.

W drodze ku w pełni zautomatyzowanym funkcjom jazdy i ku wizji autonomicznej jazdy, samochód przyszłości będzie oferował jeszcze więcej.
Do stale rozwijającej się inteligencji pojazdu dołącza inteligencja interakcji.

Dzięki Audi AI,w przyszłości samochód będzie posiadał zupełnie nowe cechy: zdolność wczuwania się w pasażerów, empatię. Inteligentne systemy i rozwiązania techniczne uczynią z samochodu myślącego i empatycznego towarzysza, sięgającego o wiele dalej poza swoje pierwotne zadania. Audi AI sprawi, że samochody będą w przyszłości w dostosowany do sytuacji sposób antycypować życzenia kierowcy i pasażerów oraz proaktywnie wspierać ich w każdej sytuacji. Ponadto będą proponować różne usługi i zamawiać ją dla pasażerów samodzielnie. Będą czymś w rodzaju konsjerża. W ten sposób Audi AI uwalnia zupełnie nowy potencjał samochodu i zapewnia nowego rodzaju doznania klasy premium.

Podsumowując można stwierdzić, że Audi AI to symbol kompleksowej, odpowiedzialnej współpracy całej gamy innowacyjnych systemów
i rozwiązań technicznych, które bez problemów komunikują się z infrastrukturą i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Ponadto Audi przyszłości będzie się nieprzerwanie uczyć i rozwijać swoje umiejętności, a technika coraz bardziej dopasowywać się do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Poszczególne elementy składowe Audi AI gruntownie zmieniają naszą interakcję z samochodem i zwiększają komfort przebywania w nim. Samochód coraz bardziej staje się „trzecią przestrzenią do życia“ – obok mieszkania i miejsca pracy. Indywidualne korzyści kierowcy oraz wyraźne odniesienie do mobilności, to najważniejsze priorytety Audi w tym kontekście. Zalety Audi AI dla klienta są jasno zdefiniowane.
Inteligentne systemy Audi skupiają się na oszczędności czasu, podniesieniu poziomu bezpieczeństwa i wydajności pojazdu oraz na daleko idącej indywidualizacji.

Zaleta 1: czas

System automatycznej jazdy w korkach Audi AI czy system automatycznego parkowania, to dopiero początek. Audi AI stwarza możliwości innej od poprzedniej, zupełnie nowej formy przebywania kierowcy we w pełni skomunikowanym samochodzie. Osoba prowadząca stopniowo będzie mogła puścić kierownicę i zamiast operowania nią, w nowatorski sposób będzie w stanie nawiązać kontakt z samochodem. Oszczędzi również cenny czas, ponieważ jadące automatycznie auto wykona za nią rutynowe czynności, takie jak parkowanie czy przejazd przez automatyczną myjnię samochodow

Oszczędność czasu i poprawa komfortu

Gama systemów infotainment ciągle się powiększa. Coraz szybszy przesył internetu umożliwia wymianę dużych ilości danych podczas jazdy. Równocześnie następuje postęp w zakresie integracji pojazdu ze środkami komunikacji. Korzystając z nich można pracować bezpośrednio w aucie, biorąc np. udział w video konferencji. Kierowca ma coraz więcej czasu i coraz większy wybór, jak spędzi czas w podróży. Jednak samochód przyszłości oferuje duży potencjał w zakresie oszczędności czasu i większego komfortu nie tylko podczas podróży. W wyznaczonych obszarach, tzw. „strefach Audi AI“, samochód marki Audi w przyszłości samodzielnie załatwi różne sprawy, a kierowca będzie mógł w tym czasie pracować lub cieszyć się czasem wolnym.

Strefa Audi AI:

Kierowca parkuje swoje Audi w wydzielonym obszarze (strefa przekazania). Z tego miejsca samochód samodzielnie i bez kierowcy wjedzie na piętrowy parking z rozbudowaną ofertą serwisową, np. myjnią, stacją benzynową, czy w przypadku samochodu napędzanego elektrycznie, stacją ładowania. Dzięki Audi AI, samochód wszystkie te sprawy załatwi samodzielnie. Inteligentne, skomunikowane ze swoim otoczeniem Audi, samo znajdzie też miejsce parkingowe i precyzyjnie w nie wjedzie. W określonym przez nas momencie samochód, gotów do jazdy, ponownie podjedzie do strefy przekazania. Kierowca, przy pomocy specjalnej aplikacji, w każdej chwili będzie mógł śledzić czynności samochodu i uzupełniać jeo nowe zadania.

Czas zaoszczędzony dzięki wizycie w strefie Audi AI i związany z tym komfort, może dla klientów Audi już wkrótce stać się rzeczywistością. Stworzenie jednolitej platformy do podłączania różnych inteligentnych narzędzi oraz oparta o internet integracja opracowanych specjalnie dla pojazdu aplikacji, już wkrótce osiągnie dojrzałość rynkową. Audi przyszłości stanie się tym samym elementem tzw. internetu rzeczy, inteligentnie
i bezproblemowo stając się częścią świata swojego użytkownika.

25. GODZINA:

Nowoczesne samochody używają rozwiązań typu car-to-x by unikać korków i nerwów związanych z oczekiwaniem. Co więcej, system autonomicznej jazdy w przyszłości odciąży kierowcę jeszcze podczas jazdy. Uwolniony od konieczności manewrowania, będzie miał swobodne ręce i swobodną głowę, a co za tym idzie, średnio przez około godzinę dziennie będzie mógł zająć się innymi rzeczami.

Gdy jednak kiedyś wszystkie samochody będą poruszać się po mieście bez udziału kierowcy, czym nasza marka segmentu premium będzie się wtedy wyróżniać? W ramach projektu „25. GODZINA”, Audi daje swym klientom możliwość samodzielnego zarządzania własnym czasem, skupiając się na indywidualnych preferencjach użytkownika. Wnętrze samochodu tak się dopasowuje, by pasażerowie mogli jak najlepiej się zrelaksować,
w spokoju spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi lub wykorzystać go produktywnie. Wspólnie z Instytutem Gospodarki Pracy i Organizacji Towarzystwa Fraunhofera (niem. Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation, IAO) Audi bada obecnie, jak sygnały cyfrowe, oświetlenie i bodźce dźwiękowe oddziałują w samochodzie na ludzki organizm, np. na poziom stresu czy na koncentrację. Wyniki badań mają stanowić inspirację dla projektantów wnętrza i stylistów odpowiedzialnych za funkcjonalność, a także pomóc uczynić z samochodu przyszłości np. doskonałe miejsce pracy.

Zaleta 2: Bezpieczeństwo

Obecnie, błędy popełniane podczas jazdy stanowią przyczynę nawet 90% wszystkich wypadków drogowych. Audi AI pozwoli w przyszłości już
w zarodku likwidować niebezpieczne sytuacje, w których mogłoby dojść do wypadku. By w przyszłości umożliwić autonomiczną jazdę w trudnych sytuacjach na drodze, potrzebne będą inne metody i inne sposoby działania. Wykraczają one poza systemy działające w oparciu o obecnie obowiązujące rozwiązania, reguły i wkraczają w świat sztucznej inteligencji. Stworzenie samochodu unikającego wypadków ma dla Audi najwyższy priorytet.

Zaleta 3: Wydajność

Skomunikowane na najwyższym poziomie i autonomicznie jeżdżące samochody, wydajniej wykorzystują przestrzeń i energię, co przynosi korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Przykład: dzięki rozwiązaniom typu car-to-x – inteligentnemu skomunikowaniu z innymi uczestnikami ruchu drogowego i z infrastrukturą – samochód unika korków i oblicza optymalne trasy alternatywne. Obok indywidualnych korzyści dla klienta i oszczędności energii, autonomiczna jazda ma także wymiar makroekonomiczny: często wykorzystywane trasy, dzięki odpowiedniemu sterowaniu strumieniem ruchu drogowego, można na stałe odciążyć.

Zaleta 4: Indywidualizacja

Dzięki systemom Audi AI, samochód poznaje swoich użytkowników i ich nawyki. Człowiek i maszyna komunikują się ze sobą, co rodzi zaufanie
i ułatwia np. bardziej elastyczne planowanie przebiegu dnia. Tzw. „Audi Fit Driver“ pilnuje stanu zdrowia kierowcy, natomiast osobisty, inteligentny asystent (PIA) rozpoznaje kierowcę i dzięki inteligentnym algorytmom może samodzielnie i na różnych poziomach wchodzić z nim w interakcję.