Acquire
1180x500_R8.jpg

Hołd dla silnika V10 w dziesiątą rocznicę jego powstania: Audi R8 V10 Decennium

Jednostka napędowa V10 o mocy 456 kW (620 KM), brązowe dodatki stylistyczne wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz ograniczona liczba wyprodukowanych egzemplarzy. Cztery pierścienie świętują sukces silnika V10, wprowadzając do oferty Audi R8 V10 Decennium. Limitowana wersja – zaledwie 222 egzemplarze – jest prezentowana w tym samym czasie, w którym na rynek wchodzi nowe Audi R8.

Już pierwszy rzut oka na wygląd zewnętrzny tego sportowego auta nie pozostawia wątpliwości co do jego mocnego charakteru. Limitowana wersja występuje jako coupé, polakierowane w szarym kolorze Daytona Grey z efektem matowym. Frezowane 20-calowe felgi oraz kolektor dolotowy silnika 5.2 FSI wykończone są z kolei w matowym brązie. Przedni spojler, progi i dyfuzor mają barwę błyszczącej czerni, a pierścienie i znaczki Audi umieszczone na karoserii są czarne. Obudowy bocznych wlotów powietrza i obudowy zewnętrznych lusterek zrobione są z błyszczącego włókna węglowego.

Wnętrze Audi R8 V10 Decennium jest w całości utrzymane w czerni z dodatkami z błyszczącego włókna węglowego. Pikowane fotele sportowe są błyszcząco czarne, a przeszycia kontrastową nicią w barwie błyszczącej miedzi mają kształt rombów. Dźwignia zmiany biegów, kierownica pokryta Alcantarą z czarną wstawką na godzinie 12 i podłokietniki: środkowy oraz w drzwiach również mają przeszycia w kolorze miedzi.

Sercem Audi R8 V10 Decennium jest wolnossący silnik 5.2 FSI. Moc jednostki: 456 kW (620 KM) oraz maksymalny moment obrotowy rzędu 580 Nm dosłownie wystrzeliwują limitowany model od 0 do 100 km/h w 3,1 sekundy. Prędkość maksymalna tego pojazdu to 331 km/h. Auto może być wyposażone w jeden z dwóch wolnossących silników benzynowych: pierwszy o mocy 419 kW (570 KM), a drugi o mocy 456 kW (620 KM).

Cechy charakterystyczne silnika V10 i koncepcja suchej miski olejowej pochodzą wprost ze sportów motorowych. Rzędy cylindrów V10 są ułożone naprzeciw siebie pod kątem 90 stopni. Wał korbowy zaprojektowany został wspólnie z wałkiem rozrządu, sterując interwałami zapłonu w zakresie między 44, a 90 stopni obrotu wału. Sekwencja zapłonu cylindrów: 1 – 6 – 5 – 10 – 2 – 7 – 3 – 8 – 4 – 9, tworzy niepowtarzalny puls tego motoru oraz jego niesamowity dźwięk. Przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika 8700 obr./min., tłoki w jednej sekundzie pokonują odległość średnio 26,9 metra. To osiągi przewyższające te z Formuły 1. Przy tej prędkości obrotowej, tłok doświadcza w jego punktach zwrotnych przyspieszenia równającego się obciążeniu około dwóch ton.

Do końca roku 2018 zawodnicy jeżdżący Audi R8 LMS GT3 wygrali aż 62 klasyfikacje indywidualne kierowców oraz 78 kolejnych klasyfikacji w różnych klasach. Jedenaście razy wygrywali w wyścigach 24-godzinnych. Dziesięć lat sukcesów na torze w klasie GT3 to również siedem zwycięstw w wyścigach 12-godzinnych i trzy w 25-godzinnych