Acquire
Narzędzia-VR-przy-montażu-Audi-e-tron-GT_1180x500.jpg

Audi przy pomocy wirtualnych narzędzi testuje procesy montażowe Audi e-tron GT 

Audi łączy wirtualną rzeczywistość VR z modelem e-tron GT. Wykorzystując okulary VR oraz kontrolery, pracownicy różnych działów wirtualnie testują kompletne procesy montażowe. Specjalnie z myślą o tym Audi opracowało własne oprogramowanie VR. Opiera się ono na skanach 360°, dających wirtualny, trójwymiarowy plan wnętrza pomieszczenia. Technika ta po raz pierwszy została użyta właśnie dla testowania procesów montażowych Audi e-tron GT.

Rytm pracy linii montażowej oraz związane z tym procesy logistyczne zostały w zakładach Neckarsulm po raz pierwszy przetestowane w całości wirtualnie w ramach „warsztatów 3P”. W systemie produkcyjnym 3P oznacza „Production Preparation Process” („Proces Przygotowania Produkcji”), wykorzystywany przy walidacji całości. Podczas warsztatów planiści wraz z kolegami z działów logistyki, montażu, centrum preseryjnego i zapewnienia jakości przeszli przez wszystkie etapy pracy i sprawdzają zaplanowane procesy pod kątem ich wykonalności.

Dotychczas testy te były przeprowadzane w warsztatach zajmujących się prototypami. „E-tron GT jest pierwszym pojazdem w Grupie VW, który podczas warsztatów 3P nie potrzebuje już realnego prototypu” – wyjaśnił Markus Moinot, kierownik procesu planowania produkcji w Neckarsulm.

„Warsztaty 3P” to wynik bliskiej współpracy działów planowania procesów montażu z fabryk w Neckarsulm i w Ingolstadt oraz Audi Production Lab (P-Lab). Zespół P-Lab we własnym zakresie opracował niezbędne tu oprogramowanie, które po raz pierwszy zostało wykorzystane w fabryce w Neckarsulm jako element planowania produkcji Audi e-tron GT.

Skany 360° stanowią istotny element praktycznej realizacji warsztatów 3P. W tym celu hale produkcyjne lub całe budynki są skanowane w trzech wymiarach przy użyciu niestandardowego oprogramowania i sprzętu. W celu stworzenia dokładnej wirtualnej kopii zakładu produkcyjnego Audi współpracowało ze specjalizującą się w tej tematyce firmą, start-upem z Monachium. Rezultat jest niezwykle precyzyjny, z pomiarami cyklu – na przykład instalacji kokpitu w R8 lub w e-tron GT – z dokładnością do kilku milimetrów. Na podstawie tych danych planowana jest produkcja oraz ustawiane są cykle i urządzenia.