e-tron w drodze_1180x500.png

Dziesięć państw w 24 godziny: Audi e-tron w drodze

Audi e-tron zademonstrowało swoje imponujące możliwości w długodystansowym teście. Dziewięciu dziennikarzy odbyło liczącą 1600 km podróż rozciągającą się od jeziora Bled w Słowenii aż do Amsterdamu w Holandii. Elektryczny SUV charakteryzujący się dużym zasięgiem i krótkimi czasami ładowania okazał się doskonałą propozycją na tak daleką drogę. Dzięki mocnemu napędowi i komfortowemu wnętrzu jazda na napędzie elektrycznym zamienia się w nim w ekscytujące doświadczenie segmentu premium.

Jezioro Bled rozciąga się idyllicznie na krańcach płaskowyżu Pokljuka w północnej Słowenii. To stąd trzy Audi e-tron 55 quattro, a wraz z nimi dziewięciu dziennikarzy, wystartowały, by zmierzyć się z wyzwaniem: przemierzyć dziesięć europejskich państw w 24 godziny. Trasa o długości 1600 km wiodła przez Austrię, Włochy, Lichtenstein, Szwajcarię, Francję, Niemcy, Luksemburg oraz Belgię i kończyła się w Amsterdamie w Holandii. Na poszczególnych etapach, których topografia nie mogła chyba być bardziej zróżnicowana, Audi e-tron udowodniło jak komfortowy, dynamiczny i odpowiedni na długie podróże może być pierwszy w pełni elektryczny samochód spod znaku czterech pierścieni.

Audi e-tron oznacza wejście w nową erę mobilności. „Nasz elektryczny SUV jest doskonałym wyborem na długie podróże. Świetnie łączy wysoki komfort jazdy, osiągi i wydajność” – wyjaśnia Hans-Joachim Rothenpieler, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. „Podczas tej dziennikarskiej prezentacji pokazaliśmy również, że oprócz zalet samego pojazdu niezwykle istotne w dalekim podróżowaniu jest szybkie ładowanie akumulatorów z mocą 150 kW”.

Dzięki zasilaniu prądem stałym na stacjach wysokiej mocy litowo-jonowy akumulator Audi e-tron w niecałe 30 minut ładuje się do poziomu 80 procent – to fundamentalny w długich podróżach czynnik. Podstawą dla tak wysokiej mocy ładowania jest kompleksowe zarządzanie temperaturą, które w połączeniu ze stałą, wysoką wydajnością zapewnia również długą żywotność akumulatora, nawet przy dużych obciążeniach. Wszystkie siedem stacji ładowania na trasie testu: w Karyntii, południowym Tyrolu, Vorarlberg, kantonie Zurich, Breisgau, Eifel i w okolicach Liège były takimi właśnie stacjami szybkiego ładowania wysoką mocą. Wchodzą one także (obok stacji ładowania prądem zmiennym, na których można naładować Audi e-tron z mocą 11 kW) w skład pakietu usług e-tron Charging Service. Usługa własna Audi obejmuje w tej chwili możliwość ładowania w ok. 100 000 punktów na terenie 19 krajów Unii Europejskiej, a liczba ta ciągle rośnie.

Zróżnicowanie warunków drogowych podczas całego testu pozwoliło Audi e-tron 55 zademonstrować swoje wyjątkowe zalety związane z prowadzeniem tego samochodu. W Alpach, wspinając się pod wysokie wzniesienia, prowadzący mieli okazję w pełni wykorzystać nawet 300 kW mocy i 664 Nm momentu obrotowego. Z kolei zjeżdżając z nich w dół, czerpać mogli korzyści z przemyślanej koncepcji rekuperacji, pozwalającej podczas hamowania odzyskać nawet 220 kW mocy i 300 Nm momentu obrotowego i przekształcić je w elektryczność. Elektryczny napęd na cztery koła quattro zapewniał optymalną przyczepność i dynamikę np. na krętych odcinkach dróg południowego Tyrolu. System gwarantował ciągłą i w pełni zmienną regulację rozkładu idealnego momentu napędowego pomiędzy obiema osiami – w Audi e-tron to wszystko odbywa się w ułamkach sekund.