1180x500_4.jpg

Maksymalna moc vs prędkość ładowania. Od czego zależą wydajność i zasięg?

Przy ocenie użyteczności samochodu warto brać pod uwagę nie tylko nominalną, maksymalną moc ładowania, ale również jej prędkość. Kierowcy w pełni elektrycznych modeli Audi mogą korzystać z szybkiego ładowania, ponieważ przez większą część procesu dostępna jest moc ładowania nawet 150 kW. Wszystko dzięki opracowaniu unikalnej w konkurencyjnym środowisku cechy – odpowiedniej krzywej ładowania.

Podczas podróży na duże odległości liczy się każda minuta, a szybkie ładowanie jest wręcz niezbędne. Kierowcy słusznie oczekują, że samochód będzie gotowy do dalszej trasy po optymalnie krótkiej przerwie. Jednak poza maksymalną mocą warto zainteresować się także prędkością ładowania. W modelach Audi e-tron system zaawansowanego zarządzania termicznego litowo-jonową baterią daje możliwość ładowania nie tylko z dużą prędkością, lecz także mocą.

Równie ważne jest wysokie zużycie prądu przez dużą część procesu ładowania baterii. Idealna krzywa ładowania z maksymalną mocą dostępną przez długi czas gwarantuje krótki postój przy terminalu ładującym. W Audi e-tron 55 krzywa terminala o mocy wyjściowej 150 kW wyróżnia się wysokim poziomem dzięki swej ciągłości. W idealnych warunkach samochód ładuje się od poziomu 5% do 70% na progu maksymalnej mocy wyjściowej, zanim inteligentne zarządzanie funkcjonowaniem baterii zmniejszy prąd. Na tym polega różnica w porównaniu z innymi koncepcjami, które zwykle osiągają pełną moc wyjściową tylko przez krótki czas, obniżając ją przed osiągnięciem progu 70% naładowania. Koncepcja Audi daje ogromną przewagę w codziennym użytkowaniu: jeśli kierowca chce pokonać dystans około 110 kilometrów, to na stacji ładowania spędzi niecałe 10 minut. Audi e-tron 55 osiąga poziom 80% naładowania po około 30 minutach.

Z myślą o długim cyklu życia dla modelu Audi e-tron 55 zaprojektowano baterię litowo-jonową o pojemności brutto 95 kWh (86,5 kWh netto). Zaawansowany system zarządzania termicznego stanowi tu podstawę dobrze zbalansowanej wydajności i trwałości. Chłodzenie cieczą powoduje, że temperatura akumulatora utrzymuje się w optymalnym zakresie od 25 do 35 stopni Celsjusza nawet przy niesprzyjających warunkach lub w niskich temperaturach otoczenia.