Acquire
1180x500_C.jpg

Przepis Audi na hybrydę typu plug-in

Klasyczny silnik spalinowy czy napęd czysto elektryczny? Nowoczesna mobilność przynosi odpowiedź: PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle – albo: hybryda typu plug-in. Ta kombinacja klasycznego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, który czerpie energię z litowo-jonowego akumulatora montowanego z tyłu pojazdu, umożliwia jazdę lokalnie wolną od emisji dwutlenku węgla i niskie spalanie paliwa.

Inżynierowie Audi skupili się na trzech głównych celach: możliwości jazdy na napędzie wyłącznie elektrycznym, prostym zarządzaniu ładowaniem i walorach użytkowych samochodu. W odniesieniu do celu pierwszego zaprojektowano mocny silnik elektryczny o mocy nawet 105 kW oraz inteligentne zarządzanie napędem. Drugim filarem wspomnianego trójkąta celów jest zarządzanie ładowaniem. Modele PHEV marki Audi można ładować z maksymalną mocą 7,4 kW, co umożliwia naładowanie akumulatora takiego samochodu w ok. 2,5 h. Audi zadbało też o możliwość łatwego ładowania w podróży: usługa ładowania e-tron Charging Service gwarantuje dostęp do ponad 170 tysięcy punktów ładowania w 25 europejskich krajach. Trzecim celem inżynierów Audi są walory użytkowe. Przy codziennym użyciu ważne są: przestronność wnętrza pojazdu, możliwość aranżacji i funkcjonalność. Dlatego akumulatory w tylnej części modeli PHEV marki Audi montuje się w taki sposób, by nie zmniejszać powierzchni ładunkowej.

Połączenie jazdy elektrycznej, prostego ładowania i walorów użytkowych sprawia, że hybrydy plug-in od Audi są interesujące dla wielu klientów, zwłaszcza dla osób dojeżdżających codziennie do pracy. Pozwalają bowiem na zrównoważoną środowiskowo jazdę, lokalnie bez emisji dwutlenku węgla. Obecnie portfolio hybryd plug-in marki Audi obejmuje serie modelowe A6, A7, A8, Q5 i Q7. W nadchodzących miesiącach Audi zaprezentuje kolejne modele PHEV, między innymi A3 i Q8, Q5 i będzie wtedy oferować hybrydy typu plug-in w ośmiu seriach produktowych.

System zarządzania napędem hybrydowym w modelach typu plug-in został zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności i komforcie klienta. System automatycznie wybiera optymalną strategię napędu. Kierowca ma do wyboru trzy tryby: obok hybrydowego „Auto” może jeszcze wybrać tryb „EV” lub „Hold”. Ponadto aby zapewnić maksymalną przyczepność przy trudnych warunkach pogodowych, a także podczas sportowej jazdy, moc przenoszona jest na cztery koła. Modele sześciocylindrowe są wyposażane standardowo w stały napęd na cztery koła quattro, a czterocylindrowe – w napęd na cztery koła quattro ultra.

W celu maksymalizacji czasu i odcinków jazdy na napędzie wyłącznie elektrycznym w obszarach miejskich, tak by dotrzeć do celu z prawie pustym akumulatorem, inżynierowie wdrożyli predyktywną strategię napędu. Reguluje ona pracę napędu i rekuperacji na całej planowanej trasie. Analizuje dane, a także przygotowuje wstępny i szczegółowy plan. Kierowca otrzymuje informację, kiedy nadchodzi czas, by przyspieszyć lub zdjąć nogę z gazu. W tym samym czasie uruchamiana jest predyktywna rekuperacja.

Strategia napędu została zaprojektowana tak, by zapewnić kierowcom bardzo zróżnicowane wrażenia z jazdy: z jednej strony charakteryzuje się maksymalną wydajnością i wysokim udziałem jazdy elektrycznej, a z drugiej – bardzo sportową jazdą dzięki boostingowi. Podczas boostingu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, oferując wyższe parametry, niż jest w stanie rozwinąć konwencjonalny silnik TFSI.

Praktycznym narzędziem do obsługi samochodu jest aplikacja myAudi. Dzięki niej uruchamiać można usługi Audi connect. Korzystając z aplikacji, klient otrzymuje informację o stanie baterii i zasięgu, może rozpoczynać proces ładowania, programować czas ładowania oraz uzyskać dostęp do statystyk ładowania i zużycia energii.