Acquire
newsletter_6.jpg

Spektakularny sukces Audi RS 5 DTM

28 zwycięstw, 95 miejsc na podium, 28 najszybszych okrążeń i wszystkie sześć tytułów mistrzowskich: Audi RS 5 DTM w ciągu zaledwie dwóch lat ustanowiło wiele rekordów. Był to jeden z najbardziej udanych samochodów wyścigowych w historii DTM. Począwszy od sezonu 2021, w serii tej jeździć będą samochody klasy GT3.

Ze względu na pandemię koronawirusa był to najkrótszy sezon DTM w historii. Między otwarciem w Spa a finałem w Hockenheim upłynęło tylko 100 dni. W ciągu zaledwie 50 dni i na sześć wyścigów przed końcem sezonu Audi zapewniło sobie tytuł mistrza klasyfikacji producentów. To rekord zdobyty być może już na zawsze.

Dzięki mocy ponad 610 KM czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka napędowa Audi RS 5 DTM była nie tylko najmocniejszym, ale także najbardziej wydajnym silnikiem w historii serii DTM. Dzięki połączeniu turbodoładowania z bezpośrednim wtryskiem benzyny (TFSI), które jest również szeroko stosowane w samochodach marki Audi produkcji seryjnej, jednostkowe zużycie przy pełnym obciążeniu i w pełnym zakresie osiąganych prędkości zostało poprawione o około 10% w porównaniu z poprzednim silnikiem V8, co znacznie zmniejszyło średnie zużycie paliwa i emisję CO₂.

Rzadko kiedy samochód wyścigowy w DTM był tak doskonały, jak wersja Audi RS 5 DTM startująca w Class 1. Audi wygrało 28 z 36 wyścigów w 2019 i 2020 roku. Kierowcy Audi w ciągu dwóch lat zdobyli 95 ze 108 możliwych miejsc na podium. Do tego dochodzi 29 pole positions, 28 najszybszych okrążeń i wszystkie sześć tytułów mistrzowskich w klasyfikacji kierowców, producentów i zespołów. W tym roku Audi odnotowało najbardziej udany sezon DTM w historii marki. Wszystkie rekordy z sezonu 2019 zostały po raz kolejny pobite.

W finale sezonu 2020 na torze Hockenheimring wszystkie sześć fabrycznych samochodów Audi RS 5 DTM zajęło sześć pierwszych miejsc. Ponadto wszystkich sześciu kierowców fabrycznych Audi kończyło sezony 2019 i 2020 w pierwszej ósemce w tabeli. To nie zdarzyło się nigdy wcześniej.

Na wszystkich 11 torach wyścigowych, które znalazły się w kalendarzu DTM na lata 2019 i 2020, Audi RS 5 DTM odnotowywało rekordy torów dla samochodów wyścigowych Class 1. Na siedmiu torach działo się to za sprawą René Rasta. Rast jest również odpowiedzialny za najszybsze okrążenie osiągnięte kiedykolwiek przez samochód wyścigowy Class 1: na torze Spa-Francorchamps w kwalifikacjach kierowca Audi osiągnął średnią prędkość 203 km/h.

René Rast w latach 2019 i 2020 pobił zresztą kilka rekordów. Jest pierwszym kierowcą, który zdobył trzy tytuły mistrza DTM w pierwszych czterech latach swoich startów. W 2019 roku zdobył tytuł z przewagą 72 punktów, co stanowi największy margines w historii DTM. 13 razy startował z pierwszego rzędu, a z pole position siedem razy. Pobił tym samym rekord ustanowiony przez Nicolę Lariniego, który w 1993 roku startował z pierwszego rzędu 12 razy. Z 24 zwycięstwami i trzema tytułami Rast jest teraz najbardziej utytułowanym kierowcą Audi w historii DTM.

W ciągu zaledwie czterech lat Audi trzy razy zdobyło potrójny tytuł i wygrało w jednym sezonie we wszystkich trzech klasyfikacjach: kierowców, zespołowej i producentów.