Acquire
newsletter_5.jpg

Wydajne i czyste: systemy oczyszczania spalin według Audi

Audi stosuje złożone układy oczyszczania spalin. Najnowsze silniki benzynowe i wysokoprężne Audi spełniają surowe normy dzięki zastosowaniu złożonych rozwiązań technicznych wewnątrz silnika oraz wydajnym i zaawansowanym systemom oczyszczania spalin.

W ramach Grupy Volkswagen to Audi jest odpowiedzialne za podstawową konstrukcję silników V6 TDI nowej generacji Evo 3. Ponieważ wymagania stawiane przez zaostrzone normy emisji spalin stale rosną, inżynierowie muszą ciągle usprawniać efektywność oczyszczania spalin. Wymaga to m.in. większych objętości konstrukcyjnych katalizatorów. W najnowszej wersji jednostki napędowej V6 TDI Audi w bardzo kompaktowym układzie połączyło wszystkie rozwiązania techniczne.

Katalizator pojemnościowy NSC (NOx Storage Catalyst) montowany w pobliżu silnika może tymczasowo przechowywać tlenki azotu aż do etapu ich regeneracji i jest skuteczny nawet przy niskich temperaturach pracy jednostki, np. po rozruchu zimnego silnika. Regeneracja odbywa się za pomocą krótkotrwałego wzbogacenia mieszanki zapoczątkowanego przez jednostkę sterującą silnika.

Kolejny etap redukcji tlenków azotu jest uruchamiany dzięki układowi określanemu jako podwójny wtrysk wodnego roztworu mocznika AdBlue. System opracowany przez Audi przynosi bardzo dobre efekty. Jest w stanie przetworzyć ponad 90% tlenków azotu w szerokim zakresie temperatur i w różnych warunkach pracy. Podwójny wtrysk przyczynia się do osiągnięcia pożądanych limitów emisji tlenków azotu. Technika podwójnego wtrysku w V6 TDI będzie stosowana od generacji Evo 3 i dostępna w silnikach wysokoprężnych o pojemności skokowej trzech litrów w trzech różnych klasach wydajności. Wraz z nowym rokiem modelowym montowana będzie we wszystkich modelach z tą jednostką napędową.

Audi kładzie nacisk na zaawansowaną technikę redukcji emisji spalin również w przypadku silników z zapłonem iskrowym. Podobnie jak w przypadku silników TDI, w jednostkach TFSI, czyli w turbodoładowanych silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem, oczyszczanie gazów spalinowych rozpoczyna się już wewnątrz silnika. Audi w wielu swoich jednostkach napędowych stosuje metodę spalania cyklu B, znaną również jako cykl Millera. Daje ona znaczne oszczędności w zużyciu paliwa, szczególnie w przypadku spokojnego stylu jazdy. System „cylinder on demand” jest kolejną metodą redukcji zużycia paliwa. Przy niewielkim obciążeniu dezaktywuje on poszczególne cylindry.

Większość modeli Audi z silnikami benzynowymi wykorzystuje wydajną technikę TFSI, innymi słowy bezpośredni wtrysk benzyny. TFSI uzupełnione jest również o turbosprężarkę. Celem jest tu skuteczne oczyszczanie spalin nawet w niekorzystnych zakresach pracy. Filtr cząstek stałych benzyny redukuje emisję cząstek węgla, szczególnie w przypadku uruchamiania zimnego silnika, co stanowi ok. 90% operacji.

Audi stosuje wyjątkowo pojemne filtry cząstek stałych benzyny. Konstrukcja z optymalizacją ciśnienia wstecznego umożliwia uzyskanie korzystnych krzywych mocy i momentu obrotowego. Dzięki procesowi monitorowania częstotliwość i czas trwania regeneracji są zorientowane na stan filtra wynikający z rzeczywistych, indywidualnych, codziennych przejazdów każdego kierowcy. Powoduje to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i obciążenia środowiska oraz wydłużenie żywotności filtra.