Acquire
1180x500_C.jpg

Bolid Audi e-tron FE07 wystartuje w mistrzostwach świata FIA

Od zera do setki w zaledwie 2,8 sekundy, ponad 95% wydajności układu napędowego i pełna gotowość każdego podzespołu na najbardziej nieprzewidziane sytuacje. To najważniejsze zalety nowego Audi e-tron FE07, którego sercem jest układ generatora-rozrusznika MGU05. Odświeżony design w pełni elektrycznego bolidu wyścigowego można było podziwiać na torze podczas sesji testowej w hiszpańskiej Walencji.

Już za chwilę wystartuje sezon 2021, a Formuła E po raz pierwszy zostanie zaliczona do oficjalnych mistrzostw świata FIA. Inauguracyjny wyścig odbędzie się w Chile. Zaangażowanie Audi w wyścigi samochodów w pełni elektrycznych wynika nie tylko z chęci sportowej rywalizacji na najwyższym światowym poziomie, ale stanowi również wsparcie transformacji marki w kierunku zrównoważonej i cyfrowej mobilności klasy premium. „Sporty motorowe zawsze miały decydujące znaczenie dla Audi i rozwoju technicznego marki. To właśnie w sportach motorowych zrodziło się nasze najsłynniejsze hasło «Vorsprung durch Technik – Przewaga dzięki technice»” – mówi dyrektor zespołu Allan McNish.

Siódmy sezon Formuły E jest dla Audi okazją do zaprezentowania światowej premiery. „Audi e-tron FE07 ma całkowicie nowy elektryczny układ napędowy, po raz pierwszy skonstruowany w całości przez nas samych” – mówi Stefan Aicher, szef rozwoju napędów elektrycznych w Audi Sport. Tym razem prace nad nową jednostką MGU prowadzono od początku do końca, korzystając wyłącznie z zasobów konstrukcyjnych czterech pierścieni. „We wszystkich obszarach tego projektu osiągnęliśmy granice naszych możliwości” – komentuje Aicher.

Zwieńczeniem prac jest nowe serce pojazdu: generator-rozrusznik Audi MGU05. To elektryczny jednobiegowy układ napędowy w koncepcji wewnętrznego rotoru, z zewnętrznymi magnesami, wyjątkowo wydajnym systemem chłodzenia i sześcioma fazami elektrycznymi. Ponadto inżynierowie Audi po raz kolejny wyraźnie zredukowali masę tej jednostki. „Oszczędności na masie i ułożeniu zainwestowaliśmy bezpośrednio w sam układ. Nowy generator-rozrusznik MGU05 waży mniej niż 35 kilogramów. To wyjątkowe osiągnięcie całego zespołu” – podkreśla Aicher.

Szczegółowe testy przeprowadzone w biurach konstrukcyjnych i warsztatach Audi Sport były decydującym czynnikiem przy osiąganiu najlepszych parametrów. W wielu trudnych cyklach testowych obciążano cały układ napędowy do granic możliwości, tak by układ wysokiego napięcia osiągnął maksymalny poziom wydajności. Rezultat okazał się sukcesem. Ogólna sprawność układu napędowego z jednostką MGU05 wynosi ponad 95%, biorąc pod uwagę wszystkie istotne warunki jazdy.

Dodatkowe wrażenie robi kompaktowy rozmiar układu w połączeniu z jego wysoką wydajnością. „Jeśli porównać nasze MGU z silnikiem spalinowym o porównywalnej mocy 250 kW, to wydajność jest dwukrotnie wyższa, a sama jednostka jest znacznie lżejsza. Waży zaledwie 35 kilogramów” – mówi Tristan Summerscale, lider projektu „Formuła E” w Audi Sport.

Audi e-tron FE07, którego poprowadzą Lucas di Grassi i René Rast, ma również zupełnie nowe barwy. Oprócz elementów w intensywnym kolorze jasnopomarańczowym i w mocnej zieleni cały przód utrzymany jest w bieli.