Acquire
2_1180x500.jpg

Inteligentne zapobieganie obciążeniom sieci: Audi e-tron gotowe do zoptymalizowanego ładowania

Kilka samochodów elektrycznych ładuje się jednocześnie, a na ulicach robi się ciemno – to jedna z mrocznych wizji malowanych przez sceptyków mobilności elektrycznej. Audi w swoich testach znalazło jasną odpowiedź na ten problem, dzięki czemu może dalej zachęcać do samochodów elektrycznych. Wystarczy zaprojektować inteligentne i zoptymalizowane ładowanie, które odciąża system energetyczny. Audi e-tron i system ładowania connect są już na tę okoliczność przygotowane i gotowe do podłączenia.

W ramach projektu badawczego Audi wraz z partnerami testowało symulowany scenariusz przeciążenia lokalnej sieci energetycznej. W trakcie testów z dużą mocą ładowano jednocześnie wiele samochodów elektrycznych. Wszystko działo się przy jednej ulicy zasilanej z transformatora lokalnej sieci energetycznej. Celem projektu było zapobieganie przeciążeniu sieci, a tym samym wyeliminowanie pojawienia się tzw. blackoutu. Optymalizacja ładowania polega na inteligentnej komunikacji pomiędzy samochodem elektrycznym a operatorem sieci. W praktyce oznacza to opóźnione ładowanie z uwzględnieniem pożądanego czasu wyjazdu i rzeczywistego obciążenia sieci energetycznej. Z takiej technologii korzystają dwie strony: samochód elektryczny wyposażony w dynamiczną regulację ładowania wykorzystuje czas przestoju do pełnego naładowania baterii i odciąża w ten sposób sieć energetyczną. To możliwe dzięki nowym modułom w domowej sieci energetycznej, w ramach których dom, samochód elektryczny i sieć energetyczna „mówią tym samym językiem”.

Elementem centralnym systemu jest tzw. Smartmeter Gateway (SMGW) – urządzenie, które na rynku niemieckim jest obowiązkowe, jeśli zużycie energii w gospodarstwie domowym przekracza 6000 kWh rocznie. SMGW nawiązuje bezpieczne połączenie umożliwiające przesył danych pomiędzy domem a operatorem sieci. Dzięki temu moc ładowania Audi e-tron lub Audi e-tron Sportback może być zmniejszona w zależności od potrzeb: standardowo do 11 kW, a na życzenie do 22 kW. Oba modele są wyposażone w niezbędne do tego oprogramowanie. Kolejne wersje elektrycznych samochodów spod znaku czterech pierścieni również będą przystosowane do zoptymalizowanego ładowania.

Innowacyjna technologia pozwoli na kontrolowanie mocy, czasu i przebiegu ładowania dla każdego samochodu indywidualnie. Ponadto mogą pojawić się dodatkowe korzyści: klient, który ma możliwość naładowania swojego Audi e-tron w pracy, może np. zaakceptować pewne ograniczenia związane z ładowaniem w domu. W zamian otrzymywałby np. prąd od swojego dostawcy po obniżonej cenie.

Inteligentne ładowanie samochodów elektrycznych to ważny element zrównoważonego zarządzania energetyką przyszłości. Możliwe jest również wykorzystanie potencjału samochodów elektrycznych jako elastycznych urządzeń do magazynowania energii elektrycznej wytwarzanej z wykorzystaniem energii słonecznej i wiatrowej. AUDI AG na drodze do bezemisyjnej mobilności wyznaczyło sobie ambitne cele. Koncern pracuje nad tym, by do 2050 r. flota pojazdów Audi była neutralna pod względem emisji CO2. Ma to zapewnić między innymi wprowadzenie do 2025 r. około 20 w pełni elektrycznych modeli.