Acquire
2_1180x500.jpg

Droga do Dakaru: Audi elektryfikuje pustynię

Debiut czterech pierścieni w samochodzie z elektrycznym układem napędowym na słynnym Rajdzie Dakar w styczniu 2022 roku coraz bliżej. Trwają intensywne przygotowania, a innowacyjny koncepcyjny prototyp budowany specjalnie na ten najtrudniejszy na świecie rajd typu cross-country jest już niemal skończony. Pierwsze testy planowane są na połowę tego roku.

„Zgłaszając swoje uczestnictwo w Rajdzie Dakar 2022, pozostajemy wierni naszej filozofii wystawiania najpierw w sportach motorowych nowych rozwiązań technicznych, które są przełomowe i które w przyszłości mogą być użyte w samochodach produkowanych seryjnie” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny za wszystkie działania Audi w zakresie sportów motorowych. „W naszej rajdowej historii był to na przykład układ napędowy quattro, a teraz, w Rajdzie Dakar, przetestujemy w ekstremalnych warunkach podzespoły przyszłych elektrycznych układów napędowych. Jednocześnie mamy zamiar dostarczyć klientom i kibicom Audi wielu ekscytujących wrażeń”.

„Projekt Dakar to ogromne wyzwanie dla całego zespołu. Mamy napięty harmonogram realizacji naszej innowacyjnej koncepcji” – stwierdza Andreas Roos, który zarządza projektem. „Jesteśmy pierwszym na świecie producentem, który weźmie udział w Rajdzie Dakar w samochodzie z elektrycznym układem napędowym. Wszyscy w zespole pracują na najwyższych obrotach, byśmy byli gotowi na czas”.

Innowacyjny prototyp bazuje na zespole generatora-silnika (MGU), który Audi opracowało na potrzeby wyścigów Formuły E w sezonie 2021. Wykorzystane zostaną trzy silniki: „Będziemy mieli jeden MGU na przedniej osi i jeden na osi tylnej. Trzeci MGU służyć będzie jako generator do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy” – mówi Roos. „Oczywiście musimy wprowadzić modyfikacje, ponieważ pustynia dostarcza zupełnie innych wyzwań niż wyścigi Formuły E, w których w tym sezonie uczestniczymy. Będziemy się mierzyć z piaskiem, bardzo długimi etapami, tzw. hopkami, ale w zasadzie możemy bazować na doświadczeniu z Formuły E i z naszych prototypów Le Mans, z e-tron quattro na czele”.

Akumulator wysokiego napięcia, który zostanie użyty w samochodzie przygotowywanym na Rajd Dakar, Audi opracowuje we własnym zakresie. Energię do ładowania akumulatora dostarczy czterocylindrowy silnik TFSI rodem z DTM. „Ten silnik jest niewiarygodnie wydajny i najnowocześniejszy pod względem masy i zużycia paliwa” – potwierdza Andreas Roos. „Ważne jest to, że nasz układ napędowy jest w pełni elektryczny. Silnik TFSI jest wykorzystywany tylko do ładowania akumulatorów na odcinkach specjalnych. Akumulatory muszą być ładowane podczas jazdy, ponieważ na pustyni nie ma obecnie innych możliwości, by to zrobić”. Audi planuje, że na wszystkich odcinkach dojazdowych samochód będzie jeździł wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Pierwszy prototyp Audi na Rajd Dakar powstaje w Audi Sport w Neuburgu nad Dunajem. W lipcu odbędzie się jego światowa premiera, po której planowana jest jeszcze faza intensywnych testów.