Acquire
3_1180x500.jpg

Audi jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej wprowadzi oleje smarowe drugiej generacji

W przyszłości procesy produkcyjne Audi staną się jeszcze bardziej zrównoważone. Wraz z rozpoczęciem produkcji Audi Q6 e-tron koncern z Ingolstadt wprowadzi drugą generację oleju smarowego Prelube II służącego do smarowania zwojów stalowej blachy. Ten nowy produkt pomoże znacznie zmniejszyć ilość środka smarnego potrzebnego do ochrony przed korozją i do obróbki blach w tłoczni. Pomysł wyszedł od pracowników Audi w Ingolstadt i został już zauważony w Grupie Volkswagen.

Nowa klasa oleju tworzy na powierzchni blachy warstwę ochronną, która jest grubsza i nie spływa. Na przykład na ramę wzmacniającą dach Audi A4 potrzeba teraz tylko 2,7 grama Prelube II zamiast 3,9 grama zwykłego oleju smarowego. Dzięki temu Audi może w przyszłości zaoszczędzić około 40 ton oleju rocznie przy produkcji aut.

Wraz z rozpoczęciem produkcji Audi Q6 e-tron w Ingolstadt klasa oleju smarowego Prelube II stanie się nowym standardem smarowania zwojów blachy stalowej. W kolejnych krokach Audi przyjrzy się innym seriom modelowym, które są obecnie w produkcji, wypróbuje nowy produkt dla każdego komponentu, a następnie przestawi cały proces produkcji na Prelube II. O zoptymalizowanym smarowaniu mówi VDA (Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego), a inni producenci prawdopodobnie zaczną stosować Prelube II w najbliższych latach.

Warstwa ochronna oleju Prelube nakładana przez producentów stali zapobiega korozji i sprawia, że proces formowania płaskich arkuszy w pojedyncze elementy w tłoczni Audi przebiega dosłownie jak w dobrze naoliwionej maszynie. Oleje Prelube pierwszej generacji miały ten problem, że olej wydostawał się z rolek blachy i zanieczyszczał magazyny. Potrzebne było lepsze rozwiązanie.

By rozwiązać ten problem, członkowie różnych działów współpracowali ze sobą w celu opracowania
i zatwierdzenia Prelube II. Produkt drugiej generacji oferuje jeszcze jedną kluczową korzyść: ponieważ smar ochronny musi zostać dokładnie zmyty przed lakierowaniem karoserii, cieńsza warstwa oleju położona na zwojach stalowej blachy jest znacznie bardziej przyjazna dla środowiska.

Audi w ramach programu ekologicznego Mission: Zero łączy wszystkie działania mające na celu zmniejszenie śladu ekologicznego w pionach produkcji i logistyki swoich zakładów produkcyjnych na całym świecie. Program skupia się przede wszystkim na dekarbonizacji, mniejszym zużyciu wody, efektywnym wykorzystaniu zasobów i bioróżnorodności. Głównym celem programu Mission: Zero jest doprowadzenie do tego, by do roku 2025 wszystkie zakłady Audi były neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.