Acquire
3_1180x500.jpg

Audi świętuje 50 lat „Przewagi dzięki technice”

Przypadająca w tym roku 50. rocznica zaprezentowania światu głównego hasła Audi „Vorsprung durch Technik” („Przewaga dzięki technice”) to idealna okazja dla marki spod znaku czterech pierścieni, by przypomnieć o swojej wyjątkowej przeszłości… i spojrzeć w przyszłość, która rysuje się fascynująco. Jednak „Przewaga dzięki technice” to coś więcej niż hasło – to postawa, którą charakteryzują się wszystkie działania Audi.

Cofnijmy się do końca lat 60. ubiegłego wieku. Właśnie wtedy, w 1969 roku, nastąpiło połączenie Auto Union GmbH i Neckarsulmer NSU Motorenwerke, które zaowocowało powstaniem Audi NSU Auto Union AG. W ofercie modeli nowego przedsiębiorstwa znaleźć można było wtedy między innymi chłodzone powietrzem silniki serii NSU Prinz z napędem na tylne koła, Audi 100 z napędem na oś przednią, jak również silnik Wankla, który był montowany w futurystycznym NSU Ro 80. To wtedy pracownik działu reklamy Audi NSI – Hans Bauer – wymyślił hasło, które przedstawiało tę różnorodność jako przewagę konkurencyjną firmy.

Po raz pierwszy hasło „Przewaga dzięki technice” pojawiło się w styczniu 1971 roku na reklamie wielkoformatowej, a następnie trafiło do broszur wybranych modeli.
Charakterystyczne dla czterech pierścieni hasło było w kolejnych latach wielokrotnie adaptowane na potrzeby prezentowania kolejnych modeli (np. w formie „Audi. Przyjemny kawałek techniki”) jednak Audi szybko wróciło do niezastąpionego oryginału.

Przełomem – zarówno dla marki spod znaku czterech pierścieni, jak i samego hasła – było wprowadzenie napędu na cztery koła quattro. Slogan zaczęto częściej umieszczać w reklamach, na przykład na wieżowcu przy niemieckiej autostradzie A9, na której zaprezentowano największą wówczas reklamę świetlną w Europie. Kolejny przełom przyniósł październik 1986 roku, kiedy hasło zostało umieszczone w broszurach sprzedażowych Audi 80 i stało się częścią identyfikacji całej marki.

Które z rozwiązań zaprezentowanych na przestrzeni ostatnich 50 lat sprawiły, że „Przewaga dzięki technice” nadal jest używana w reklamach samochodów spod znaku czterech pierścieni? Oliver Hoffmann, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego, wymienia dwa kamienie milowe. Jednym z nich jest napęd na cztery koła quattro, który sprawił, że koncern spod znaku czterech pierścieni nie tylko wygrywał w rajdach samochodowych, lecz również z sukcesem przeniósł doświadczenia ze sportów motorowych do produkcji seryjnej. Drugim była technologia Audi Space Frame po raz pierwszy zastosowana w Audi A8 z roku 1994 roku.

Historia „Przewagi dzięki technice” była kontynuowana także na początku obecnego stulecia. Na początku obecnego stulecia w Le Mans rozpoczęła się „dekada Audi”, które dzięki rozwiązaniom takim jak FSI, turbo-FSI czy napędom hybrydowym zdominowało na lata ten najsłynniejszy wyścig długodystansowy na świecie.

Następna dekada przyniosła pierwszy w pełni elektryczny pojazd marki, czyli Audi e-tron, który miał premierę w 2018 roku. Tym samym elektromobilność trafiła do segmentu premium, a Audi już teraz może pochwalić się kolejnymi w pełni elektrycznymi modelami samochodów. Jednym z nich jest zaprezentowane przed kilkoma miesiącami Audi e-tron GT wskazujące kierunek dla przyszłości elektrycznej mobilności.

Co przyniosą kolejne lata? Obecnie głównym celem Audi jest zrównoważony rozwój i działania, które – jak wskazuje Hildegard Wortmann, członek zarządu AUDI AG ds. sprzedaży i marketingu – nadal będą definiować postęp. Możemy być pewni, że nadchodzące lata będą fascynującą podróżą, która przyniesie wyjątkowe rozwiązania w zakresie elektromobilności. Bo, jak wskazuje Hildegard Wortmann, „Vorsprung” to coś więcej niż słowo. To postawa i stan umysłu.