Acquire
3_1180x500.jpg

14 zwycięstw w historii udziału Audi Sport w Formule E

Audi Sport dwoma wyścigami i jednym zwycięstwem w Berlinie zakończyło swój oficjalny udział w Mistrzostwach Świata Formuły E. Teraz na zespół Juliusa Seebacha czeka już kolejny elektryzujący projekt: Rajd Dakar 2022.

Lucas di Grassi wygrał w Berlinie pierwszy z dwóch ostatnich wyścigów siódmego sezonu Formuły E, odnosząc swoje dwunaste zwycięstwo w tej serii wyścigowej. „To był bardzo emocjonujący weekend” – powiedział. „W ciągu siedmiu lat osiągnęliśmy z Audi Sport ABT Schaeffler wyjątkowo dużo sukcesów. Wielka szkoda, że to udane partnerstwo dobiega końca”.

Kolega di Grassiego z zespołu, René Rast, również zachwycił kibiców zgromadzonych na trybunach na dawnym lotnisku Berlin-Tempelhof. Na pierwszym okrążeniu spadł co prawda na miejsce piętnaste, ale potem wyjątkowo skutecznie zaatakował i przez krótki czas był nawet na pozycji drugiej, tuż za di Grassim.

Niestety niedziela, ostatni dzień tego sezonu Formuły E i ostatni wyścig Audi Sport ABT Schaeffler w tej serii, był dla zespołu rozczarowujący. René Rast wystartował z pit lane i walczył o dziewiąte miejsce. Lucas di Grassi po karze przejazdu zajął miejsce dwudzieste.

„Audi było pierwszą niemiecką marką samochodową, która fabrycznie zaangażowała się w Formułę E” – podkreśla Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. „Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym zespołem w Formule E i był wśród założycieli tej serii wyścigowej. Teraz czeka na nas jedno z największych wyzwań, jakie istnieją w motorsporcie: Rajd Dakar”.

Wiele z ważnych podzespołów udanego projektu bolidów Audi zbudowanych dla potrzeb Formuły E zostało z powodzeniem zastosowanych w Audi RS Q e-tron, które w styczniu 2022 roku po raz pierwszy wystartuje w słynnym Rajdzie Dakar. W innowacyjnym napędzie tego specjalnego samochodu cross-country zastosowano opracowany przez Audi Sport 250-kilowatowy generator-rozrusznik (MGU) z Audi e-tron FE07. W Audi RS Q e-tron zamontowano trzy MGU: jeden na osi przedniej, jeden na osi tylnej – oba zapewniają elektryczny napęd quattro. Trzecia jednostka MGU wraz z wysokowydajnym silnikiem TFSI tworzy konwerter energii, który w razie potrzeby ładuje podczas jazdy wysokonapięciowy akumulator. Każdy z MGU waży mniej niż 35 kilogramów i osiągnął sprawność 97% – to imponujący dowód na wydajność elektrycznej mobilności.

„Naszą największą siłą w tym sezonie była zdecydowanie sprawność układu napędowego” – powiedział Allan McNish, szef teamu Audi Sport ABT Schaeffler. „Lucas i René zachwycili kibiców dwoma zwycięstwami, pierwszym i drugim miejscem w Meksyku, a także wieloma spektakularnymi akcjami na torze. Ten sezon był niezwykle zacięty, z trudnymi pojedynkami, a nasz zespół może być naprawdę dumny z tego, co razem osiągnęliśmy. To była fantastyczna podróż”.

Po siedmiu sezonach, w chwili swojego odejścia, Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym zespołem w Formule E. W 84 wyścigach team zgromadził 1380 punktów, 14 zwycięstw i 47 miejsc na podium. Lucas di Grassi zdobył pierwszą pozycję w klasyfikacji kierowców w sezonie 2016/2017. W swoim pierwszym sezonie jako zespół fabryczny (2017/2018) Audi Sport ABT Schaeffler zdobyło tytuł mistrzowski w klasyfikacji zespołowej.

Lucas di Grassi i René Rast zakończyli ten sezon na pozycjach odpowiednio siódmej i trzynastej w klasyfikacji kierowców. W klasyfikacji zespołowej Audi Sport ABT Schaeffler zajęło miejsce czwarte.