Acquire
a220241_large_1180x500.jpg

Rajd Dakar: Udany start w nową erę czterech pierścieni

Najbardziej niesamowity samochód wyścigowy w historii Audi przeszedł swój chrzest bojowy na Rajdzie Dakar i pokazał, że również tu nadchodzi era elektromobilności.

Wszystkie z trzech egzemplarzy Audi RS Q e-tron ukończyły z pozytywnym wynikiem najtrudniejszy na świecie rajd terenowy, w sumie przejeżdżając około 24 000 km po pustyni. Wcześniej, podczas jazd testowych – pokonały jedynie 8 700 km.

Zespół czterech pierścieni, Mattias Ekström i Emil Bergkvist, zajął w Jeddah dziewiąte miejsce i stał się najlepszą załogą Audi, która pokonała pustynny trud tego wydarzenia. Zapoczątkowano w ten sposób zupełnie nową erę w rajdach terenowych.

  • a220272_large_1920x1080.jpg


    „Audi od samego początku sprostało swojej pionierskiej roli w Rajdzie Dakar” – mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. „Alternatywna koncepcja napędu Audi RS Q e-tron dzięki elektrycznemu układowi napędowemu, wysokonapięciowemu akumulatorowi i wysoce wydajnemu przetwornikowi energii spełniła wszelkie oczekiwania. Od ponad 40 lat nasza marka imponuje swoimi innowacjami w sportach motorowych – teraz także w tym najtrudniejszym rajdzie świata”. Warto podkreślić, że Audi RS Q e-tron powstało w wyjątkowo ekspresowym tempie – w nieco ponad rok osiągnęło gotowość do startu. Wszystkie trzy egzemplarze wystartowały w nowej klasie T1 Ultimate dla pojazdów niskoemisyjnych. Wysokowydajne elektryczne silniki sprawiły, że modele zapisały się na kartach historii jako pierwsi przedstawiciele zupełnie nowej klasy.

Doświadczony uczestnik Dakaru Stéphane Peterhansel, który może poszczycić się 14 zwycięstwami, podsumował, jak niezwykłym przeżyciem była jazda tym samochodem: „Jeździłem po pustyni wieloma pojazdami koncepcyjnymi, ale Audi RS Q e-tron jest po prostu rewelacyjne. Elektryczny napęd z dobrym momentem obrotowym idealnie pasuje do mojego stylu jazdy”. W towarzystwie Edouarda Boulangera wygrał na 10. etapie rajdu, co było 82. etapowym zwycięstwem w Rajdzie Dakar w jego karierze.

Niestety w niefortunnym zdarzeniu doszło do usterki pojazdu na drugim etapie wyścigu. Peterhansel uderzył w kamień, który zniszczył felgę i uszkodził zawieszenie. Nie dało to ubiegłorocznym zwycięzcom szans na wysoką pozycję w klasyfikacji generalnej, ponieważ z powodu naprawy została na nich nałożona kara czasowa za przekroczenie maksymalnego czasu etapu. Mimo spadku na dół stawki kierowca konsekwentnie pomagał zespołowi oraz swoim pozostałym kolegom na dalszych etapach rajdu.

Zadziałało to na korzyść Carlosa Sainza. Nawigowany przez swojego rodaka Lucasa Cruza, już na trzecim etapie na wymagającym odcinku z Al Artawiya do Al Qaisumah odniósł swoje pierwsze zwycięstwo etapowe. Niestety tym razem dwukrotny rajdowy mistrz świata, mający na swoim koncie trzy zwycięstwa w Dakarze, pozostał bez szans w klasyfikacji generalnej mimo dobrych wyników indywidualnych. Już drugiego dnia niedokładny roadbook doprowadził do wielu błędów nawigacyjnych w całej stawce, za sprawą czego Carlos Sainz i Lucas Cruz stracili 2 godz. i 22 min i ostatecznie zajęli 12. pozycję.

W tym samym miejscu 1 godz. i 45 min na szukanie właściwej trasy stracili Mattias Ekström i jego pilot Emil Bergkvist. Szwedzi startowali w Dakarze dopiero po raz drugi i debiutowali w kategorii samochodów. Fakt, że zespół z najmniejszym doświadczeniem pustynnym osiągnął najlepszy wynik, jest imponującą nagrodą. Za sprawą kolejnych osiągnięć Skandynawowie z pozycji 23. ostatecznie awansowali na dziewiątą. Zwycięstwo na ósmym etapie i dwa miejsca w pierwszej trójce udowodniły, że ciągle robią postępy w dyscyplinie, w której doświadczenie jest istotniejsze niż w innych sportach motorowych.

  • 1_1920x1080.jpg


    Dobre przygotowanie i udany start zespołu Audi Sport w Rajdzie Dakar był możliwy do osiągnięcia za sprawą świetnie układającej się współpracy z Q-Motorsport. Wielkim wsparciem był także zespół Svena Quandta, który ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie w Dakarze.

    Należy podkreślić, że Audi jest pierwszym w historii Dakaru zespołem, który odniósł zwycięstwo etapowe samochodem z elektrycznym układem napędowym. Tego typu wynik w pierwszym roku startów daje motywację do sięgnięcia po zwycięstwo w następnym Rajdzie Dakar.

Obejrzyj odcinek, w którym zespół Audi świętował drugie zwycięstwo i przygotowywał się do drugiej połowy Rajdu Dakar: