Acquire
4_1180x500.jpg

Pilotażowy projekt Audi: recykling wadliwych szyb

Wadliwe szyby samochodowe są wyrzucane, gdy nie nadają się do naprawy. Nie istnieje bowiem zamknięty obieg materiałów, który pozwoliłby na ich ponowne wykorzystanie. By zmienić taki stan rzeczy, Audi wraz z partnerami, firmami Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass i Saint-Gobain Sekurit, uruchomiło projekt pilotażowy mający przynieść nowe rozwiązania w tym obszarze. Partnerzy chcą przetwarzać uszkodzone szyby samochodowe w materiał, który będzie można poddać recyklingowi. Opracowany wieloetapowy proces wtórnego wykorzystania szklanych surowców ma celu nie tylko poprawę efektywności, ale także utrzymanie charakterystycznej dla Audi wysokiej jakości szkła, dlatego też będzie on stosowany przy produkcji szyb do flagowego elektrycznego modelu Audi Q4 e-tron.

Ponowne wykorzystywanie uszkodzonego szkła sprawi, że przy produkcji nowych szyb samochodowych zużywane będzie mniej energii i surowców. Przetwarzanie pozwala między innymi zmniejszyć zapotrzebowanie na surowce pierwotne, takie jak piasek kwarcowy, a także zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w cyklu produkcyjnym nawet o 30 procent w porównaniu z produkcją nowego szkła.

  • a221796_large_1920x1080.jpg

    Głównym celem projektu jest uzyskanie 40 ton szkła samochodowego z recyklingu. „Dla nas cykl wytwarzania nowych szyb samochodowych ze starych jest ważnym krokiem w kierunku produkcji szkła samochodowego w sposób oszczędzający zasoby i energię” – mówi dr Markus Obdenbusch, kierownik produkcji odpowiedzialny za utrzymanie ruchu w zakładzie Saint-Gobain w Herzogenrath. „Dopiero zaczynamy postrzegać szkło jako surowiec wtórny w motoryzacji, więc spodziewamy się, że na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia”.

Warto zwrócić uwagę na potencjał rozwiązania – obecnie duża część wyrzucanych szyb samochodowych lub panoramicznych okien dachowych jest utylizowana i przetwarzana na butelki do napojów lub materiały izolacyjne. Szkło samochodowe musi spełniać najbardziej rygorystyczne normy dotyczące bezpieczeństwa, dlatego w przeszłości uszkodzone materiały nie mogły być wykorzystywane do produkcji nowych tafli szklanych, a jedynie do celów o mniejszych wymaganiach. I tu właśnie zaczyna się wspólny projekt: firmy partnerskie chcą poddać uszkodzone szkło recyklingowi, ale w taki sposób, by przywrócić mu pierwotną jakość.

  • a221781_large_1920x1080.jpg
    Jak będzie wyglądał proces tworzenia?

    • Firma Reiling przetworzy szkło samochodowe, precyzyjnie rozdzielając poszczególne frakcje.
    • Saint-Gobain Glass przerobi materiał bazowy w szkło.
    • Saint-Gobain Sekurit wyprodukuje z niego nowe szyby samochodowe.
    • Szkło samochodowe powstałe w tym procesie zostanie wykorzystane w serii modelowej Audi Q4 e-tron.

Wszystkie firmy partnerskie postanowiły, że projekt pilotażowy będzie trwał przez rok, co pozwoli poznać jakość materiałów, ich stabilność i koszty. W przypadku powodzenia pilotażu szkło będzie można poddawać recyklingowi w sposób ekonomiczny i uzasadniony ekologicznie.