Aerodynamika to jeden z kluczowych czynników, które mają wpływ na zasięg samochodów elektrycznych. Właśnie dlatego odgrywa ona bardzo ważną rolę już na etapie projektowania pojazdu.
Choć wygląd zautomatyzowanych samochodów nie ulegnie radykalnej zmianie, to w przyszłości ich design będzie koncentrował się na wnętrzu - priorytetem stanie się komfort pasażerów. Maksymalne wykorzystanie przestrzeni będzie możliwe dzięki opcji ukrycia takich elementów wyposażenia jak kierownica czy pedały. Jest to widoczne już w przypadku samochodów koncepcyjnych Audi.
Samochody autonomiczne wymagają odpowiedniego, niezawodnego oprogramowania, które umożliwi bezpieczeństwo na drodze – zarówno dla użytkowników samochodu, jak i dla całego otoczenia. Oznacza to, że nasze miasta będą musiały przejść stopniową zmianę wyglądu. Niezbędna stanie się rozbudowa infrastruktury o inteligentne sygnalizatory świetlne i czujniki drogowe. Miasta staną się bardziej cyfrowe i dostępne dla coraz większej liczby zautomatyzowanych pojazdów, a ruch uliczny będzie mógł przebiegać bez zakłóceń i zatorów.
Miłośnicy fizycznego prowadzenia samochodów obawiają się bycia ograniczonym do roli biernego pasażera. Mają przeświadczenie, że zautomatyzowany samochód uniemożliwi im czerpanie radości z aktywnej jazdy, do której są przyzwyczajeni. Nie powinni się jednak obawiać, ponieważ żaden producent nie będzie zabraniał swoim klientom prowadzenia własnych samochodów, jeśli będą tego chcieli. W przyszłości właściciele pojazdów będą mogli decydować, kiedy chcą prowadzić sami, a kiedy wolą przekazać kontrolę – na przykład w mniej komfortowych sytuacjach na drodze, jak zatrzymywanie się i ruszanie w korku.
Samochody autonomiczne nie będą bardziej podatne na ataki hakerów niż inne pojazdy, jednak skutki takiego ataku mogą być poważniejsze. Z tego powodu producenci nieustannie opracowują środki ochrony przed cyberatakami i udoskonalają mechanizmy, które im zapobiegają. Warto zauważyć, że samochody stają się coraz bardziej połączone poprzez sieć ze swoim otoczeniem, dlatego już dziś wzrastają wysiłki wkładane w zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa cybernetycznego.
Liczba potrzebnych miejsc parkingowych nie zmniejszy się, ale samochody autonomiczne będą wykorzystywać je efektywniej. Dodatkowo zagęszczenie pojazdów w większych miastach może ulec zmniejszeniu, jeśli coraz więcej samochodów będzie wykorzystywanych wspólnie w ramach współdzielenia.