Acquire
5_1180x500.jpg

Fakty i mity dotyczące jazdy autonomicznej

Mit 1: Samochody autonomiczne to normalne samochody, tyle że bez kierowcy.

Aerodynamika to jeden z kluczowych czynników, które mają wpływ na zasięg samochodów elektrycznych. Właśnie dlatego odgrywa ona bardzo ważną rolę już na etapie projektowania pojazdu.

Choć wygląd zautomatyzowanych samochodów nie ulegnie radykalnej zmianie, to w przyszłości ich design będzie koncentrował się na wnętrzu - priorytetem stanie się komfort pasażerów. Maksymalne wykorzystanie przestrzeni będzie możliwe dzięki opcji ukrycia takich elementów wyposażenia jak kierownica czy pedały. Jest to widoczne już w przypadku samochodów koncepcyjnych Audi.

  • 7_1920x1080.jpg

    „Digitalizacja pozwala nam uczynić mobilność jeszcze bezpieczniejszą, bardziej osobistą
    i przede wszystkim inteligentniejszą. Celem jest, by nasze pojazdy płynnie integrowały się
    z codziennym życiem naszych klientów. W ten sposób tworzymy prawdziwą wartość dodaną – przywracając im czas na rzeczy, które są dla nich ważne” – Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.

Mit 2: Po opracowaniu i udostępnieniu oprogramowania, samochody autonomiczne będą mogły jeździć wszędzie.

Samochody autonomiczne wymagają odpowiedniego, niezawodnego oprogramowania, które umożliwi bezpieczeństwo na drodze – zarówno dla użytkowników samochodu, jak i dla całego otoczenia. Oznacza to, że nasze miasta będą musiały przejść stopniową zmianę wyglądu. Niezbędna stanie się rozbudowa infrastruktury o inteligentne sygnalizatory świetlne i czujniki drogowe. Miasta staną się bardziej cyfrowe i dostępne dla coraz większej liczby zautomatyzowanych pojazdów, a ruch uliczny będzie mógł przebiegać bez zakłóceń i zatorów.

Mit 3: Samochody autonomiczne odbiorą przyjemność z jazdy.

Miłośnicy fizycznego prowadzenia samochodów obawiają się bycia ograniczonym do roli biernego pasażera. Mają przeświadczenie, że zautomatyzowany samochód uniemożliwi im czerpanie radości z aktywnej jazdy, do której są przyzwyczajeni. Nie powinni się jednak obawiać, ponieważ żaden producent nie będzie zabraniał swoim klientom prowadzenia własnych samochodów, jeśli będą tego chcieli. W przyszłości właściciele pojazdów będą mogli decydować, kiedy chcą prowadzić sami, a kiedy wolą przekazać kontrolę – na przykład w mniej komfortowych sytuacjach na drodze, jak zatrzymywanie się i ruszanie w korku.

Mit 4: Samochody autonomiczne są podatne na ataki hakerskie.

Samochody autonomiczne nie będą bardziej podatne na ataki hakerów niż inne pojazdy, jednak skutki takiego ataku mogą być poważniejsze. Z tego powodu producenci nieustannie opracowują środki ochrony przed cyberatakami i udoskonalają mechanizmy, które im zapobiegają. Warto zauważyć, że samochody stają się coraz bardziej połączone poprzez sieć ze swoim otoczeniem, dlatego już dziś wzrastają wysiłki wkładane w zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa cybernetycznego.

Mit 5: Samochodom autonomicznym wystarczy mniejsza liczba miejsc parkingowych.

Liczba potrzebnych miejsc parkingowych nie zmniejszy się, ale samochody autonomiczne będą wykorzystywać je efektywniej. Dodatkowo zagęszczenie pojazdów w większych miastach może ulec zmniejszeniu, jeśli coraz więcej samochodów będzie wykorzystywanych wspólnie w ramach współdzielenia.

  • 6_1920x1080.jpg

    Eksperci tacy jak Pete Bigelow uważają, że przyszłość zaowocuje w wiele opcji transportu. Jazda autonomiczna stanie się bardziej podzielona niż obecnie, a różnorodność dostępnych trybów będzie powszechna, czego początków możemy doświadczyć już dziś. Więcej informacji o prawie, etyce i pozyskiwaniu danych w związku z jazdą autonomiczną można znaleźć w opracowaniu &Audi z 2021 roku – „SocAlty”.