Acquire
2_1180x500.jpg

Audi activesphere concept: towarzysz aktywnego stylu życia

Czwarty model z serii Sphere, zaprezentowany 26 stycznia Audi activesphere concept, jest czterodrzwiowym crossoverem coupé. Jego nadwozie oraz 22-calowe koła potwierdzają terenowy charakter, a innowacyjny tył, który po naciśnięciu przycisku zmienia samochód w pick-upa, jest idealny do przewożenia sprzętu sportowego.

Podobnie jak inny model z tej serii – Audi skysphere – Audi activesphere concept zaprojektowane zostało w Audi Design Studio w Malibu, na którego czele stoi Gael Buzyn. Jego zdaniem: „Activesphere jest wyjątkowy. To nowy typ crossovera, który mądrze łączy elegancję Audi Sportback, praktyczność SUV-a i prawdziwe możliwości off-roadowe”.

Audi activesphere concept ma długość prawie 5 m – dokładnie 4,98 – szerokość 2,07 m oraz 1,60 m wysokości. Dzięki rozstawowi osi, który wynosi 2,97 m, pasażerowie mogą cieszyć się bardzo dużą przestrzenią na nogi. Wspomniane już wcześniej koła o wymiarach 22 cali, a także niska linia i dynamiczny łuk dachu sprawiają, że Audi activesphere concept można uznać za przedstawiciela samochodów sportowych, który poradzi sobie w każdym terenie. Świadczą o tym także opony, które są odpowiednio wyprofilowane. Istotną cechą kół w tym modelu są ruchome segmenty – w terenie otwierają się, wpływając na lepszą wentylację, a na drogach utwardzonych zamykają, aby polepszyć aerodynamikę pojazdu.

W Audi activesphere concept w oczy rzuca się duża powierzchnia nadwozia ze szklanych elementów, nie tylko nad głowami kierowcy i pasażerów. Symbol marki – osłona Singleframe – jest przezroczystą szybą, co sprawia, że można cieszyć się widokiem przed samochodem. Wnętrze dzięki tym wszystkim elementom jest wyjątkowo jasne.

Możliwości Audi activesphere sprawiają, że samochód bez problemu poradzi sobie z jazdą przełajową. To nie tylko elektronicznie sterowany, zmienny napęd na cztery koła quattro, ale również zmienny prześwit znany z gamy modelowej Audi allroad. W przypadku jazdy w terenie można go zwiększyć o 40 mm i wynosi wtedy 248 mm. Gdy poruszamy się na utwardzonej drodze, istnieje możliwość obniżenia prześwitu o taką samą wartość.

Nadwozie pojazdu to „active back” – model typu Sportback z elementami i rozwiązaniami technologicznymi znanymi z pojazdów allroad. Drzwi, podobnie jak w Audi grandsphere, otwierają się w przeciwnych kierunkach wobec siebie, więc po ich otwarciu mamy dostęp do całej przestrzeni pojazdu, w którym nie ma słupka B. Innowacyjne jest również zastosowane oświetlenie. Wąskie zespoły reflektorów mogą przywodzić na myśl skupione oczy, a sama sygnatura świetlna jest zróżnicowana w zależności od trybu jazdy: on-road i off-road.

Zmienność jest wpisana również w nadwozie samochodu. W razie potrzeby tylna szyba przesuwa się i wkomponowuje w dach, a dolny element tylnej części nadwozia składa się poziomo. Dzięki temu zyskujemy dostęp do obszernej przestrzeni – active back – w której możemy przewieźć sprzęt sportowy. W łuku dachu natomiast schowano bagażnik na narty, który wysuwa się, gdy tego potrzebujemy.

  • a230548_large_943x500.jpg

    Czwarty samochód z rodziny Sphere został zaprojektowany podobnie jak poprzednicy – od wnętrza. To potrzeby, pragnienia i doświadczenia poruszających się nim osób były najważniejsze w trakcie jego powstawania. Wnętrze, zwłaszcza w autonomicznym trybie jazdy, gdy deska rozdzielcza, kierownica i pedały są schowane pod przednią szybą, charakteryzuje się szeroką, dużą przestrzenią. Kierowca może indywidualnie dopasować pozycję i zawsze w zasięgu wzroku i dłoni mieć bezdotykowe elementy obsługi MMI w drzwiach.

Charakter wnętrzu Audi activesphere nadaje wysoka konsola środkowa. Znajdują się w niej schowki oraz pokładowy barek. W dachu nad nią znajduje się natomiast schowek na cztery zestawy okularowe do odbioru rzeczywistości rozszerzonej. W samochodzie zastosowano system, który łączy rzeczywistość i sferę cyfrową, o nazwie Audi dimensions.

Technologia obecna w modelu umożliwia oprócz nakładania na siebie elementów świata cyfrowego i realnego interakcję pomiędzy nimi. Jak to działa w praktyce? Użytkownik korzystający z systemu, skupiając wzrok na przykład na konkretnej informacji, sygnalizuje zainteresowanie nią, a system wyświetla dodatkowe szczegóły. Treści stają się w ten sposób dużo bardziej aktywnym elementem niż w tradycyjnych mediach.

Inny przykład wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości to nakładanie na rzeczywisty krajobraz znajdujący się przed naszym pojazdem trójwymiarowej grafiki topograficznej oraz informacji dotyczących nawigacji, celu podróży czy ostrzeżeń o warunkach drogowych. Z zestawu możemy korzystać także poza pojazdem – na przykład na stoku narciarskim lub w trasie rowerowej. Wtedy system również może wyznaczyć najlepszą trasę i odpowiednio nawigować osobę z niego korzystającą.

Audi activesphere concept zostało zaprojektowane na bazie platformy PPE – Premium Platform Electric, która jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczona wyłącznie dla elektrycznych układów napędowych, aby wykorzystywać w pełni ich zalety. Silniki elektryczne na obu osiach dostarczają w sumie 325 kW mocy, a moment obrotowy wynosi 720 Nm. Zaletą samochodów opartych na PPE jest bardzo szybkie ładowanie. 10 minut wystarczy, aby naładować samochód do pokonania dystansu ponad 300 km. Naładowanie akumulatora o pojemności 100 kWh od 5 do 80% zajmuje niespełna 25 minut. W połączeniu z zasięgiem wynoszącym ponad 600 km Audi activesphere to idealny samochód na nawet najdłuższe podróże.

Nadwozie umożliwiające zmianę charakteru pojazdu i innowacyjna obsługa wykorzystująca okulary do rozszerzonej rzeczywistości sprawiają, że to kolejny model koncepcyjny czterech pierścieni stawiający w centrum człowieka i jego potrzeby. To wizja tego, jak Audi wyobraża sobie przyszłość elektromobilności klasy premium, przyszłość samochodów dla tych, którzy prowadzą aktywny tryb życia.