Acquire
2_1180x500.jpg

Audi Q8 e-tron: udoskonalone i wydajniejsze

Zaprezentowana pod koniec ubiegłego roku gama modelowa Audi Q8 e-tron wyznacza kierunek przyszłej elektromobilności marki. Modele Audi charakteryzują się odświeżoną stylistyką nadwozia oraz luksusowym i jednocześnie intuicyjnym cyfrowym wnętrzem . Zmianie uległa również koncepcja napędu, który jest jeszcze lepiej zoptymalizowany – podobnie jak wydajność i pojemność akumulatorów, które wpływają w poszczególnych pojazdach na wyższą wydajność ładowania i większy zasięg, wynoszący obecnie blisko 600 kilometrów w wersji Audi Q8 Sportback e-tron.

Audi Q8 e-tron w obu wersjach nadwozia – SUV i Sportback – dostępne jest w trzech wariantach w pełni elektrycznego układu napędowego na wszystkie koła. Pierwszy z nich to bazowe wersje Q8 50 e-tron i Q8 50 Sportback e-tron, posiadające dwa silniki. Drugi wariant tego modelu to Audi Q8 55 e-tron oraz Q8 55 Sportback e-tron, które również mają dwa silniki generujące 300 kW w trybie boost i 664 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna Q8 50 e-tron i Q8 55 e-tron wynosi 200 km/h – dla obu wersji nadwozia. Ostatnie dwa modele – SQ8 e-tron oraz SQ8 Sportback e-tron – napędzane są trzema silnikami. Ich maksymalna moc wynosi 370 kW, moment obrotowy – 973 Nm, a prędkość maksymalna, jaką mogą rozwinąć, to 210 km/h.

Koncepcja silnika asynchronicznego na tylnej osi w Audi Q8 e-tron została zmodyfikowana i udoskonalona. Ma on obecnie 14 zwojów generujących pole elektromagnetyczne. Wpływa to ostatecznie na wyższy moment obrotowy poszczególnych wariantów tego modelu. Nowością są również – pierwszy raz zastosowane przez Audi w produkcji wielkoseryjnej – trzy silniki elektryczne w modelach SQ8 e-tron oraz SQ8 Sportback e-tron. Na przedniej osi pracuje silnik o mocy 124 kW, na tylnej natomiast znajdują się dwa o mocy 98 kW każdy. Napędzają one osobno tylne koła, błyskawicznie rozdzielając moment napędowy.

Najnowszy w pełni elektryczny model Audi w mocniejszych wersjach Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron oferuje również udoskonalony akumulator, a tym samym dużo szybsze ładowanie. Pojemność akumulatora wynosi w nich 106 kWh netto, a jego maksymalna moc ładowania – do 170 kW. Osiągnąć ją możemy na stacjach ładowania o dużej mocy, a samochód od 10 do 80% naładujemy w około 31 minut. Według normy WLTP naładowanie do 80% odpowiada zasięgowi około 420 kilometrów .

Nie są to oczywiście jedyne możliwości ładowania modeli z gamy Q8 e-tron. Z mocą do 11 kW naładujemy je całkowicie w około 11,5 godziny na stacjach ładowania AC lub przez wallbox, opcjonalnie możemy także przy zakupie wybrać ładowarkę pokładową AC z mocą do 22 kW. W tym ostatnim przypadku czas potrzebny na całkowite naładowanie akumulatora wynosi około 6 godzin.

Standardowo Audi Q8 e-tron oferuje usługę Plug & Charge, która umożliwia ładowanie na kompatybilnych stacjach ładowania i automatyczne rozliczanie płatności bez karty czy aplikacji. Wystarczy po prostu rozpocząć ładowanie, a po jego zakończeniu odłączyć kabel. Usługa ładowania Audi charging service, która zastąpi dotychczasową e-tron Charging Service, daje wygodny dostęp do około 400 000 punktów ładowania w całej Europie, a planer trasy e-tron umożliwia ich błyskawiczne wyszukiwanie podczas podróży.

Innowacyjne jest również użycie materiałów pochodzących z recyklingu w gamie modelowej Audi Q8 e-tron. Dzięki ich ponownemu wykorzystaniu zmniejsza się ilość surowców niezbędnych do produkcji samochodów, a obieg materiałów staje się bardziej zrównoważony. Z recyklingowanych materiałów zrobione są izolacja, wytłumienia oraz wykładzina we wnętrzu pojazdu. Tech Layer – dekoracyjna wkładka nad wyświetlaczem – składa się w części z przetworzonych butelek PET. Kierowcy decydujący się na zakup Q8 e-tron z pakietem wyposażenia S line otrzymują samochód ze sportowymi fotelami obitymi syntetyczną skórą i materiałem z mikrofibry Dinamica. Składa się ona w 45% z włókien poliestrowych, do których produkcji wykorzystuje się przetworzone butelki PET, resztki włókien i zużyte tekstylia, co również stanowi wkład w zamknięty obieg materiałów i ochronę środowiska.

Nie są to jedyne elementy wyposażenia Audi Q8 e-tron, które pochodzą z recyklingu innych materiałów. Plastikowe osłony klamer pasów bezpieczeństwa wykonano częściowo ze zmieszanych samochodowych odpadów tworzyw sztucznych. Powstały one w innowacyjnym procesie recyklingu chemicznego opracowanym w ramach projektu PlasticLoop we współpracy z firmą LyondellBasell.
Większa pojemność akumulatora, duży zasięg i różnorodne możliwości ładowania. Modele z gamy Audi Q8 e-tron to samochody, które sprawdzą się nie tylko w codziennych trasach po mieście. To jednocześnie pionierskie pojazdy, które zaprojektowane zostały z myślą o zrównoważonym obiegu materiałów. Dzięki temu otrzymały certyfikat neutralności węglowej netto dla klientów w Europie oraz USA.