Najważniejszy ośrodek rozwojowy Audi oficjalnie rozpoczął swoją działalność. Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi w Ingolstadt działa w ramach inauguracji parku technologicznego incampus. Około 100 specjalistów będzie czuwać tam nad najważniejszymi scenariuszami testowymi. W Centrum znajduje się m.in. 250-metrowy tor rozbiegowy, urządzenia do zderzania pojazdów pod kątem 90 stopni oraz mobilny 100-tonowy blok zderzeniowy. Całość robi ogromne wrażenie i pozwoli dostosować modele Audi do wysokich wymagań z zakresu bezpieczeństwa.
Budowa Nowego Centrum Bezpieczeństwa trwała 3 lata i łącznie Audi zainwestowało w ten projekt ok. 100 mln euro.
Koncepcja ośrodka, teren wokół niego i technologie, jakie wykorzystuje, mają potencjał, by odpowiedzieć na nadchodzące wymagania w zakresie testów. Obecnie każdy model Audi przed wejściem na rynek przechodzi wiele różnych scenariuszy. Nawet jeśli normy i przepisy zostaną zaostrzone, Centrum jest w stanie elastycznie się do nich przystosować.
Jak wiele wyjątkowych rozwiązań znajduje się w nowym Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów? 100-tonowy blok na arenie zderzeniowej może obracać się i przesuwać, dając różne opcje testowania, kilka pasów zderzeniowych służy badaniu kolizji między dwoma pojazdami, „latająca podłoga” umożliwia jazdę bokiem w stosunku do przeszkód, a nowatorski system wyhamowywania pozwala prowadzić jeszcze bardziej wydajne badania w zakresie systemów pasów i poduszek powietrznych. W Centrum dodatkowo mieści się laboratorium manekinów oraz stanowiska do testu komponentów.
Wyposażenie obiektu pozwala symulować szeroki zakres wypadków: od tych z udziałem pieszych aż po zderzenia czołowe. Przed zbudowaniem prototypu każdego modelu przez długi czas prowadzi się tysiące symulacji. Aby zaprojektować jeden model zderzeniowy karoserii, wykonuje się ponad 60 000 obliczeń dla maksymalnie 100 różnych przypadków obciążeń. Kluczową rolę ma w tym wypadku nowe Centrum Informatyczne Audi mieszczące się na terenie parku technologicznego.
Bezpieczeństwo bierne, czyli czynniki, które zmniejszają konsekwencje wypadku, ma w Audi długą tradycję – ponad 80-letnią. Wtedy miały miejsce pierwsze testy zderzeniowe w historii motoryzacji. Potem stopniowo powstawały obiekty do przeprowadzania testów, a w 1972 r. po raz pierwszy wykorzystano manekiny. Ich modele na przestrzeni lat stawały się coraz bardziej zaawansowane. W 1986 r. Audi wprowadziło system bezpieczeństwa procon-ten (zaprogramowane kurczenie i napinanie) – opatentowaną przez markę innowację.
Od kilku lat wszystkie testowane modele Audi zdobywają najwyższe oceny w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. W Stanach Zjednoczonych aż siedem modeli Audi otrzymało nagrodę IIHS TOP SAFETY PICK od Insurance Institute for Highway Safety, a aż pięć w najwyższej kategorii TOP SAFETY PICK+. W procesie testów ważna jest też wzajemna wymiana wiedzy. Obecność na terenie parku technologicznego innych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem ułatwia współpracę w tej ważnej kwestii. Należą do nich spółka córka Volkswagena (CARIAD) i Technische Hochschule Ingolstadt.
Zarówno klasyczne, jak i elektryczne pojazdy podlegają wyjątkowo rygorystycznym wymogom. Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi to kolejny istotny krok w zakresie rozwoju bezpieczeństwa.