Poznań 2023. Żaden inny model Audi nie jest tak sportowy, dynamiczny i charakterystyczny, a przy tym utożsamiający motorsport z codziennym użytkowaniem. Audi R8 zadebiutowało na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2006 roku i od początku było wielkim osiągnięciem technologicznym inżynierów z Ingolstadt. Z każdą kolejną wersją poprzeczka była zawieszana jeszcze wyżej.
W 2010 roku do sprzedaży trafiła również wersja R8 Spyder oferowana, podobnie jak wersja coupé, z silnikami V8 i V10 – oba silniki wzmocniono: wersja V8 zyskała 10 dodatkowych KM, a V10 miała 560 KM. Ten drugi silnik trafił również do limitowanego modelu GT. Na drogi wyjechały jedynie 333 samochody R8 GT w wersji coupé oraz 333 w wersji Spyder.
W 2012 roku Audi R8 przeszło facelifting. Model otrzymał nowy zderzak z przeprojektowanym grillem oraz nowe reflektory do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Podobny zabieg przeszły tylne lampy i zderzak, z którym zintegrowano nowe końcówki wydechów. W tej wersji wykorzystano również nową, siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów S-tronic, która zastąpiła półautomatyczną przekładnię R-tronic. R8 z silnikiem V10 otrzymało nową wersję plus, która standardową moc podnosiła z 525 do 550 KM.
W 2014 roku Audi zaprezentowało R8 LMX. Był to pierwszy na świecie samochód produkcyjny, który wykorzystywał laserową technologię oświetlenia. Ten limitowany do 99 sztuk model charakteryzował się idealnym dla ludzkiego oka białym światłem, które pozwalało na lepsze rozpoznawanie kształtów i mniej męczyło oczy kierowcy. Zasięg takich świateł był dwa razy większy niż ten, który generują zwykłe diody LED. Ten limitowany model był napędzany silnikiem V10, którego moc została dodatkowo podwyższona do 570 KM.
Zwieńczeniem pierwszej generacji R8 był model Competition. Został on zaprezentowany w Los Angeles w 2014 roku i podobnie jak wersja LMX był napędzany jednostką V10 o mocy 570 KM. Była to w tym czasie najpotężniejsza odmiana, która przyciągała uwagę czarnymi obręczami kół, sportowymi końcówkami wydechu i elementami aerodynamicznymi z włókna węglowego. Oprócz tego samochód standardowo był wyposażony w hamulce węglowo-ceramiczne. Model ten był limitowany do 60 sztuk dostępnych tylko na rynku amerykańskim.
Druga generacja R8 zadebiutowała w 2015 roku, nawiązując do poprzednika, ale dostosowując się do ówczesnego designu Audi. Samochód otrzymał charakterystyczną spłaszczoną atrapę chłodnicy, nową deskę rozdzielczą Virtual Cockpit oraz reflektory laserowe w standardzie. Druga generacja R8 była również lżejsza i bardziej sztywna niż poprzednia. Została zbudowana na aluminiowej platformie wzmocnionej włóknem węglowym – tej samej, którą wykorzystano w Lamborghini Huracan. Oba samochody łączył również ten sam silnik, czyli V10 o pojemności 5,2 l, generujący bazowo 540 KM. Był to jedyny dostępny silnik w drugiej generacji R8. Wersja Spyder zadebiutowała rok później i była tylko o 100 kilogramów cięższa od wersji coupé. Oba modele otrzymały wzmocnione wersje plus o mocy 610 KM.
W 2018 samochód otrzymał nowy, bardziej agresywny zderzak z ostrzejszymi krawędziami. Po bokach pojawiły się dodatkowe elementy aerodynamiczne, aby zwiększyć siłę docisku. Charakterystyczny grill został powiększony i wydłużony do samych świateł. Dodano nad nim trzy dodatkowe wloty powietrza, które nawiązywały do historycznego modelu Quattro. Na bokach pojazdu dodano progi z włókna węglowego, a prawie cały tył zajęły kratki z wlotami powietrza umieszczone między oraz pod tylnymi światłami. Standardowa wersja V10 zmieniła się w V10 quattro, a V10 plus – w V10 performance quattro. Zwiększyła się również moc obu wariantów – wersja podstawowa miała teraz 570 KM, a wersja performance quattro – 620 KM.
Od początku produkcji Audi R8 zachwycało ponadczasową elegancją i temperamentem pojazdów z torów wyścigowych. Dwie generacje w wielu wariantach pozwoliły Audi R8 stać się legendą, a dla miłośników motoryzacji jeszcze długo będzie nosić miano kultowego.