Acquire
Audi Q8 e-tron edition Dakar: hołd dla legendy > Audi Sport > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Audi Sport
Audi Q8 e-tron edition Dakar: hołd dla legendy

Audi Q8 e-tron edition Dakar*: hołd dla legendy

Model specjalny Audi Q8 e-tron edition Dakar* – wyjątkowy, elektryczny SUV, który doskonale radzi sobie w terenie i na asfalcie, podkreśla związek Audi z legendarnym Rajdem Dakar.

Tekst: AUDI AG - Zdjęcia: AUDI AG Czas czytania: 8 min

 Widok z boku na Audi Q8 e-tron edycja Dakar. Widok z boku na Audi Q8 e-tron edycja Dakar.

Rajd Dakar jest najtrudniejszym długodystansowym rajdem na świecie – i przygodą, w której Audi aktywnie uczestniczy od 2021 roku. Wizją marki jest dalsza konsekwentna elektryfikacja samochodów wyścigowych, czego dowodem jest Audi RS Q e-tron*. Logiczne jest zatem, że nowy, wyjątkowy model, który Audi dedykuje Dakarowi, również jest w pełni elektryczny. 

Audi Q8 e-tron edition Dakar* zostało zaprojektowane z myślą o lepszej przyczepności na luźnym podłożu, dlatego też porusza się na oponach all terrain, które dobrze sprawdzają się w terenie i zapewniają dobrą przyczepność oraz optymalne zachowanie się przy ruszaniu, hamowaniu i utrzymaniu toru jazdy na żwirze lub śniegu. Dzięki oponom AT prześwit Audi Q8 e-tron edition Dakar* w porównaniu z modelem podstawowym zwiększył się o 65 milimetrów. Kąt rampowy wynosi 19 stopni, głębokość brodzenia 300 mm. W połączeniu z kątem natarcia, czyli maksymalnym nachyleniem terenu, na który pojazd może wjechać z poziomej powierzchni bez dotykania podłoża elementami karoserii, który wynosi 21 stopni, oraz kątem zejścia wynoszącym 28 stopni, ten elektryczny SUV jest w pełni gotowy do poruszania się w terenie.

Model z edycji Dakar można zamawiać z lakierem beżowym Siam metalik, czarnym Mythos metalik i szarym Magnet. W limitowanej liczbie 99 sztuk (kolejny numer egzemplarza oznaczony jest na słupku D) dostępna jest również wersja z wyjątkowym oklejeniem nadwozia, nawiązująca do Audi RS Q e-tron*.

Właściwości terenowe Audi Q8 e-tron edition Dakar*

Prześwit

220

mm

Prześwit określa maksymalną odległość między najniższym punktem podłogi pojazdu a nawierzchnią.

Głębokość brodzenia

300

mm

Głębokość brodzenia mówi, jak głęboki może być zbiornik wodny, przez który pojazd może przejechać bez przedostawania się wody do komory silnika

Kąt rampowy

19

Grad

Kąt rampowy opisuje zdolność do pokonywania rampy o określonym kącie nachylenia bez zahaczania podłogą o jej krawędź.

 Widok z przodu Audi Q8 e-tron edycja Dakar. Widok z przodu Audi Q8 e-tron edycja Dakar.
Zbliżenie na przednią oś i boczny przód Audi Q8 e-tron Edition DakarZbliżenie na przednią oś i boczny przód Audi Q8 e-tron Edition Dakar
Moc i dynamika Audi Q8 e-tron edition Dakar*

Moc

300

kW

osiąga seryjny napęd quattro ze swoimi dwoma silnikami w trybie boostowania.

Dynamika

5.9

sek.

samochód potrzebuje na przyspieszenie od 0 do 100 km/h.

Wytrzymałość

106

kWh

to pojemność (netto) wbudowanej w podłogę baterii. Zasięg w WLTP wynosi około 450 km.

Podstawą dla Audi Q8 e-tron edition Dakar* jest Audi Q8 advanced 55 e-tron quattro. Akumulator ma pojemność 106 kWh netto (brutto 114 kWh), a dwa silniki napędu quattro rozwijają w trybie boostowania moc 300 kW z maksymalnym momentem obrotowym 664 Nm. Przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 5,9 sekund. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 200 km/h.

Model z edycji Dakar jest wyposażony seryjnie w reflektory Matrix LED umożliwiające precyzyjne oświetlenie drogi, diodowe światła tylne oraz szyby w tylnych drzwiach, w pokrywie bagażnika oraz tylne szyby boczne z przyciemnionego, chroniącego przed słońcem szkła.
Do wyposażenia seryjnego we wnętrzu należy pakiet Interieur S line, obejmujący wyprofilowane siedzenia sportowe obszyte mikrofibrą Dinamica i skórą ekologiczną. Jako opcja dostępny jest pakiet Audi Sport z czerwonymi szwami na siedzeniach, kierownicy, elemencie na konsoli na wysokości kolan i w podparciach w drzwiach. Pasy bezpieczeństwa z czerwonym lamówką podkreślają sportowy styl wnętrza.

Na życzenie wnętrze może być oświetlone jednym z sześciu zdefiniowanych wstępnie profili kolorystycznych opcjonalnego pakietu oświetlenia Ambiente plus, który licznymi światłami konturowymi w 30 kolorach precyzyjnie podkreśla podstawowe linie wnętrza. Jako alternatywę dla seryjnej 2-strefowej klimatyzacji można wybrać klimatyzację 4-strefową. Dzięki zastosowaniu opcjonalnej drugiej nagrzewnicy wysokonapięciowej, moc ogrzewania znacznie się zwiększa, co pozwala na szybsze ogrzanie wnętrza przy bardzo niskich temperaturach, a dodatkowe ogrzewanie akumulatora zapewnia gotowość do ładowania przy dużym mrozie.

 
Widok z boku Audi Q8 e-tron edycja Dakar.

Nadwozie Audi Q8 e-tron edition Dakar* w kolorze czarnym Mythos metalik limitowane jest do 99 egzemplarzy i zdobią je oklejenia inspirowane Audi RS Q e-tron* – samochodem przygotowanym do startu w Rajdzie Dakar.

Opcjonalny system nagłaśniający Bang & Olufsen Premium Sound z dźwiękiem 3D, mocą 705 W i 16 głośnikami umożliwia słuchanie muzyki w doskonałej jakości. Wirtualne lusterka zewnętrzne z kamerami zmniejszają całkowitą szerokość nadwozia o 15 centymetrów i poprawiają aerodynamikę, a podczas jazdy terenowej, w kurzu lub wilgoci, zapewniają lepszą widoczność niż tradycyjne lusterka.

Audi Q8 e-tron edition Dakar* również pod względem praktycznych detali wyposażenia nawiązuje do legendy rajdu pustynnego: model ten jest wyposażony seryjnie w bagażnik dachowy o nośności 40 kilogramów. Specjalna torba i pasy umożliwiające mocowanie różnego sprzętu, a także pakiet schowków i wyposażenia bagażnika, należą do wyposażenia seryjnego.

Rajd Dakar 2024

Audi startuje w Rajdzie Dakar po raz trzeci. Trzy zespoły Audi i samochody Audi RS Q e-tron* mają w tym roku do pokonania ponad 7 tysięcy kilometrów. 5 stycznia 2024 roku w Alula rozegrany zostanie krótki prolog, 6 stycznia rozpocznie się pierwszy z dwunastu etapów. Po 14 dniach rywalizacji (z jednym dniem przerwy), rajd zakończy się 19 stycznia w Yanbu nad Morzem Czerwonym.

 
Widok wnętrza Audi Q8 e-tron edycja Dakar.Widok wnętrza Audi Q8 e-tron edycja Dakar.
 Tył i słupek D Audi Q8 e-tron Edition Dakar. Tył i słupek D Audi Q8 e-tron Edition Dakar.