Acquire
Audi Charging Hub: ładowanie w jakości premium > Technologia > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Technologia
Audi Charging Hub: ładowanie w jakości premium

Audi Charging Hub: ładowanie w jakości premium

Szybkie ładowanie w połączeniu z wygodną poczekalnią Audi pokazuje w projekcie pilotażowym, jak mogłaby wyglądać infrastruktura ładowania dla elektromobilności klasy premium w obszarach miejskich.

Tekst: Bernd Zerelles - Zdjęcia: AUDI AG Czas czytania: 6 min

Model hubu ładującego Audi.Model hubu ładującego Audi.

W europejskich miastach robi się tłoczno. Codzienny ruch samochodowy staje się coraz bardziej gęsty. Zaczyna brakować nie tylko miejsc parkingowych, ale również wolnych stanowisk w ogólnodostępnych stacjach ładowania.

Przykład z Monachium. Jeżdżę samochodem z napędem elektrycznym. Mieszkam zaledwie 1,6 km od placu Marienplatz – w apartamentowcu bez podziemnego parkingu, a tym samym bez własnej stacji ładowania. W odległości około 300 metrów znajdują się cztery publiczne punkty ładowania sieci Stadtwerke München. Nieco ponad pół roku temu zawsze udawało mi się znaleźć tu wolne stanowisko ładowania – gdy tylko tego potrzebowałem.

Dziś wygląda to zupełnie inaczej – za każdym razem niestety dość podobnie. Chcesz zajrzeć na stację ładowania wieczorem? Pewnie wszystkie cztery miejsca będą zajęte. Pozostaje zaparkować samochód i za pół godziny sprawdzić aplikację do ładowania – udało się, zwolnił się punkt ładowania. Trzeba szybko pobiec do samochodu, pojechać do punktu ładowania – i znów się zirytować, bo ktoś oczywiście był szybszy. Wszystkie cztery punkty ładowania znowu są zajęte. Trzeba odstawić auto i spróbować szczęścia następnym razem.

Naładuj szybko i zwolnij miejsce

Rozbudowa sieci ładowania nie nadąża za rejestracją kolejnych pojazdów elektrycznych – mieszkańcy miast codziennie odczuwają tego skutki. Znalezienie wolnego punktu ładowania w środowisku miejskim może być nie lada wyzwaniem. Co więcej, punkty szybkiego ładowania o odpowiednio wysokiej mocy, takie jak te znane z autostrad, praktycznie nie istnieją na obszarach miejskich.

Właśnie temu chcemy zaradzić za pomocą Audi Charging Hub, nowej koncepcji ładowania samochodów elektrycznych. – Podstawowym założeniem Audi Charging Hub jest pokrycie właśnie takich szczytów zapotrzebowania – mówi Ralph Hollmig, Project Lead w Audi Charging Hub. – W tym celu planujemy umożliwić klientom Audi wcześniejsze zarezerwowanie miejsca do ładowania. Dziś dostępność stacji ładowania jest przypadkowa. W przyszłości klienci Audi będą mogli korzystać z funkcji rezerwacji i ładować akumulatory w taki sposób, by odpowiadało to codziennym planom i organizacji czasu, a nie tylko wtedy, gdy akurat punkt ładowania będzie wolny. Ale to tylko jedna strona koncepcji.
– Chcemy zaoferować naszym klientom doznania najwyższej jakości w czasie ładowania. Chcemy, aby mogli efektywnie wykorzystać swój czas podczas wykonywania tej czynności – dodaje Ralph Hollmig.

Zdjęcie Ralpha Hollmiga.

Ralph Hollmig to Project Lead w Audi Charging Hub.

Planujemy umożliwić klientom Audi wcześniejsze zarezerwowanie miejsca do ładowania.

Ralph Hollmig

Część wypoczynkowa.Część wypoczynkowa.

Pierwszy salon w Norymberdze

Pierwsza stacja ładowania Audi Charging Hub znajduje się na południu Norymbergi, pomiędzy jeziorami Silbersee, a Messezentrum. Stację uruchomiono jako projekt pilotażowy – dostępne są w niej nie tylko punkty ładowania o dużej mocy (HPC), które można rezerwować, ale także salon o powierzchni ok. 150 mkw., znajdujący się bezpośrednio nad punktami ładowania. Jest to tzw. strefa premium lounge – poczekalnia klasy premium.

W sześciu punktach ładowania HPC dostępne są gniazda do 320 kW. Wśród samochodów, które wykorzystują krótkie postoje na ładowanie, znajdują się Audi RS e-tron GT i Audi e-tron GT quattro – w punkcie ładowania HPC akumulator można naładować z 5 do 80 procent w ok. 23 minuty*. Audi RS e-tron GT i Audi e-tron GT quattro wykorzystują do 270 kW mocy ładowania. Czas spędzony na tej czynności można spędzić bardzo przyjemnie – napić się kawy, coś zjeść, poczytać lub popracować.


Wyszukiwanie lokalizacji na podstawie danych pozwala nam zidentyfikować miejsca, które znajdują się w obszarach docelowych klientów Audi.

Florian Kehl

Wybierz Audi Charging Hub w Norymberdze za pomocą aplikacji my Audi, zarezerwuj wybrany termin – a potem w poczekalni klasy premium poczekaj, aż pojazd się naładuje – nie mógłbym sobie wyobrazić bardziej komfortowego doświadczenia związanego z ładowaniem. Każdy może naładować samochód w bezpłatnych i ogólnodostępnych centrach ładowania – Audi Charging Hub jest otwarte dla wszystkich. Funkcja rezerwacji jest ekskluzywną usługą premium dla kierowców Audi. Kierowcy pojazdów innych marek mogą znaleźć stację ładowania w swojej aplikacji nawigacyjnej, wyszukując „Audi Charging Hub Norymberga”.

Jakimi kryteriami kieruje się Audi przy wyborze lokalizacji, na przykład takiej jak Norymberga? Na to pytanie odpowiada Florian Kehl,Project Lead w Strategic Network Planning – Generalnie rzecz biorąc, istnieją dwa kryteria poszukiwania lokalizacji dla centrum ładowania Audi w obszarze miejskim. Po pierwsze: lokalizacja na głównej osi komunikacyjnej dla klientów udających się do miasta, na przykład do pracy. Po drugie: lokalizacje w miastach, w których najczęściej przebywają nasi klienci. W tym celu przeanalizowaliśmy zanonimizowane dane dotyczące pojazdów. To pozwala nam zidentyfikować obszary, w których trzeba umieścić centrum ładowania, ponieważ klienci Audi spędzają tam dużo czasu”.

Zdjęcie Floriana Kehla.

Florian Kehl to Project Lead w Strategic Network Planning.

92% wszystkich akumulatorów badanych pod kątem wtórnego wykorzystania dostaje drugie życie.

Ewald Kreml

Technologia modułowa i zrównoważona

Podstawą techniczną centrum ładowania Audi Charging Hub są tzw. kostki. Oprócz infrastruktury do szybkiego ładowania w takich modułowych kostkach-kontenerach umieszczane są również zużyte akumulatory litowo-jonowe pochodzące ze zdemontowanych pojazdów testowych Audi. W centrum ładowania Audi mogą one posłużyć na przykład jako magazyn pośredni dla samodzielnie wygenerowanego prądu z instalacji fotowoltaicznej.
– 92% wszystkich akumulatorów badanych pod kątem wtórnego wykorzystania nadal ma dużą część swojej pierwotnej pojemności i dostaje drugie życie – podkreśla Ewald Kreml, Strategic Project Lead w Audi Charging Hub. – Dopiero gdy akumulatory nie są już w stanie spełnić tego zadania, są demontowane zgodnie z nowoczesnymi koncepcjami recyklingu, aby poszczególne surowce można było wykorzystać ponownie w nowych akumulatorach.


Zdjęcie Ewalda Kremla.

Ewald Kreml to Strategic Project Lead w Audi Charging Hub.

Zasobniki buforowe Powercube działają na podobnej zasadzie jak beczki na deszczówkę.

Stefan Waltl

Akumulatory litowo-jonowe dostają drugie życie w centrach ładowania Audi jako magazyn buforowy prądu stałego. Dzięki temu Audi Charging Hub nie wymaga skomplikowanej i kosztownej infrastruktury z liniami wysokiego napięcia i transformatorami – a pod względem zapotrzebowania na energię elektryczną stawia jedynie niewielkie wymagania lokalnej sieci energetycznej. Na jeden element magazynujący przypada około 11 kW mocy przyłączeniowej, którą dostarcza standardowe przyłącze wysokiego napięcia 400 V. W ten sposób trzy elementy magazynujące o łącznej pojemności do 2,45 MWh są stale napełniane w ciągu nocy. Ponadto elementy fotowoltaiczne na dachu stacji dostarczają zieloną energię do magazynu buforowego.

– Zasobniki buforowe Powercube działają na podobnej zasadzie jak beczki na deszczówkę: na górze kapie niewielka ilość energii – prąd z sieci publicznej – a na dole pobieramy energię do pojazdów o dużej mocy – wyjaśnia Stefan Waltl, Technical Project Lead  w Audi Charging Hub. W ten sposób w centrum ładowania Audi w Norymberdze można dziennie przeprowadzić około 90 szybkich ładowań o mocy do 320 kW.


Zdjęcie Stefana Waltla.

Stefan Waltl to Technical Project Lead w Audi Charging Hub.

Projekt pilotażowy z potencjałem na przyszłość?

Kiedy w końcu takie miejskie centrum szybkiego ładowania powstanie w mojej okolicy?
– Jest to projekt pilotażowy, w ramach którego testujemy w praktyce możliwe zastosowanie seryjne – na moje pytanie odpowiada Ralph Hollmig. – Uzyskane wnioski dotyczące codziennej eksploatacji i poziomu akceptacji ze strony klientów zadecydują o dalszej realizacji koncepcji. Ale dalszych szczegółów Ralph Hollmig w tym momencie ujawnić nie może. My z kolei możemy mieć tylko nadzieję, że jak to często bywa w przypadku projektów pilotażowych po nim nastąpi zasadnicza część planu.