Nowa filozofia projektowania wnętrz
Copy: Bernd Zerelles – Photo: Robert Fischer, AUDI AG - Czas czytania: 7 min – 06/13/2024
Copy: Bernd Zerelles – Photo: Robert Fischer, AUDI AG - Czas czytania: 7 min – 06/13/2024
Projektanci Audi Ramon Bäurle i Mattijs van Tuijl zapraszają reportera do wnętrza nowego Audi Q6 e-tron. Wyznaczają przestrzenie przy pomocy rąk, wskazują na różne szczegóły i powierzchnie, opisują kontekst, zachwycają się – i można wyczuć, że są niezmiernie dumni z nowej generacji wnętrz, które stworzyli wraz z zespołem Audi Design Interior. Mattijs van Tuijl, koordynator kreatywny ds. wnętrz, mówi: „Wszystko tutaj opiera się na idei »wnętrza jako przestrzeni życiowej«. Czuję się mile widziany, dobrze zaopiekowany. To jest »human centricity«, projektowanie, które jak nigdy wcześniej jest skoncentrowane na użytkowniku. Teraz wprowadzamy do produkcji seryjnej to, co pokazaliśmy jako inspirację w Audi grandsphere concept: nową przestrzeń życiową w samochodzie”.
Jest to możliwe, ponieważ nowa platforma Premium Platform Electric (PPE), na której zaprojektowano Audi Q6 e-tron, zapewnia więcej miejsca we wnętrzu. Przednia szyba jest umieszczona daleko z przodu, podłoga wewnątrz jest płaska, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, przestronna konsola środkowa z przodu ma wiele przyjaznych dla użytkownika schowków, a tylny rząd siedzeń oferuje dużo miejsca. Ramon Bäurle, projektant wnętrz, wyjaśnia: „Ta nowa przestrzeń wymaga nowej architektury – sposobu, w jaki funkcjonalnie kształtujemy i kreatywnie organizujemy wszystko, co nas otacza we wnętrzu. Cztery podstawowe idee zdeterminowały przy tym nowy projekt wnętrza: Human Centric, Digital Stage, Visual Clarity, Material Driven. Te cztery wartości uosabiają całą nową filozofię wnętrza Audi. Nowa stylistyka wnętrza jest realizowana po raz pierwszy w produkcji seryjnej w Audi Q6 e-tron, ale będzie również widoczna w kolejnych pojazdach”.
Projektanci Audi Ramon Bäurle (po lewej) i Mattijs van Tuijl wspólnie z zespołem projektowym Audi Design Interior stworzyli nowe wnętrze dla Audi Q6 e-tron.
Zaleta elektromobilności: Nowa platforma Premium Platform Electric (PPE), na której zaprojektowano Audi Q6 e-tron, zapewnia więcej miejsca we wnętrzu. Przebiegający poziomo element projektowy, tzw. softwrap, dodatkowo podkreśla przestronność.
Projektanci Audi Ramon Bäurle (po lewej) i Mattijs van Tuijl wspólnie z zespołem projektowym Audi Design Interior stworzyli nowe wnętrze dla Audi Q6 e-tron.
Zaleta elektromobilności: Nowa platforma Premium Platform Electric (PPE), na której zaprojektowano Audi Q6 e-tron, zapewnia więcej miejsca we wnętrzu. Przebiegający poziomo element projektowy, tzw. softwrap, dodatkowo podkreśla przestronność.
Potrzeby i życzenia kierowcy oraz pasażerów były punktem wyjścia do zaprojektowania nowego wnętrza, jego architektury i funkcji. Tak zatem wnętrze zostało zaprojektowane od wewnątrz na zewnątrz wokół osób podróżujących. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie są w centrum nowej architektury wnętrza. Na pozycji za kierownicą oznacza to klasyczną orientację na kierowcę, z architekturą skoncentrowaną na przedzie, ze sportową osią typową dla Audi. Mattijs van Tuijl opowiada: „Nowa architektura otacza kierowcę z każdej strony. Wszystkie funkcjonalności są dostępne w zasięgu jego ręki, niezależnie od jego wzrostu. Również wszystkie treści cyfrowe wyświetlane na zakrzywionym ekranie oraz funkcje dotykowe są skierowane na to centralne miejsce”. Druga osoba siedząca z przodu ma do dyspozycji osobny wyświetlacz, zintegrowany z deską rozdzielczą, skierowany na fotel pasażera.
Duży, zakrzywiony panoramiczny wyświetlacz kierowcy, stworzony z dbałością o przestrzenną ekspresję, łączy wirtualny kokpit Audi z wyświetlaczem dotykowym MMI. Fotel przedniego pasażera ma własny wyświetlacz, na którym treści mogą być wyświetlane niezależnie.
Duży, zakrzywiony panoramiczny wyświetlacz kierowcy, stworzony z dbałością o przestrzenną ekspresję, łączy wirtualny kokpit Audi z wyświetlaczem dotykowym MMI. Fotel przedniego pasażera ma własny wyświetlacz, na którym treści mogą być wyświetlane niezależnie.
Digital Stage stanowi podsumowanie całego nowego wyposażenia technicznego Audi Q6 e-tron. Jego sercem jest duży zakrzywiony wyświetlacz. Łączy on wirtualny kokpit Audi z wyświetlaczem dotykowym MMI w ekranie panoramicznym. Mattijs van Tuijl wyjaśnia: „Wolnostojący wyświetlacz jest niczym duża rzeźba. Jego kontury są typowe dla Audi, inspirowane stylistyką zewnętrzną osłony Singleframe. Wygląda, jakby unosił się w powietrzu, jest elegancki, z wyraźnymi krawędziami i przetłoczeniami w liniach – to nasz diament, serce Digital Stage”. Wyświetlacz o zakrzywionym kształcie jest wyraźnie skierowany na kierowcę, ale oczywiście pozostali pasażerowie również mają okazję na niego spojrzeć. Dla nich w nowym wnętrzu stworzono jednak osobny wyświetlacz, na którym mogą oglądać własne treści – niezależnie od treści wyświetlanych na wyświetlaczu kierowcy. Pasażerowie wybierają swoje treści indywidualnie, mają do dyspozycji te same aplikacje co kierowca, mogą je dowolnie konfigurować i przenosić na swój wyświetlacz.
Szczególna cecha: Active Privacy Mode z technologią Shutter. Umożliwia ona pasażerom na przednim siedzeniu oglądanie filmów podczas jazdy bez rozpraszania kierowcy. Z jego perspektywy widok na ekran jest ograniczony za pomocą specjalnej powłoki. Widok na prawy wyświetlacz dla osób siedzących po lewej stronie jest możliwy tylko podczas postoju. Tryb ten pozwala pasażerom jednocześnie wspierać kierowcę w funkcjach cyfrowych, takich jak zadania nawigacyjne. Pasażerowie mogą wyszukiwać treści na wyświetlaczu, na przykład restaurację, i przenieść je na duży zakrzywiony wyświetlacz kierowcy.
Inne elementy cyfrowe w Audi Q6 e-tron: Smart Door Panel w lewych drzwiach, w którym zebrano i umieszczono wiele elementów, które nie są często używane lub są zautomatyzowane, takie jak sterowanie światłami, pamięć ustawień fotela, centralny zamek czy ustawienia lusterek. Również wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością na linii wzroku kierowcy, którego płaszczyzna obrazu jest pochylona do przodu, co sprawia, że wyświetlane informacje wydają się unosić bezpośrednio w otoczeniu pojazdu. Cyfrowa scena jest uzupełniona przez interaktywne światło, które w szerokim łuku obejmuje wnętrze i kokpit na całej szerokości przedniej szyby. Jest to nie tylko projektowe objęcie, ale także wzbogaca doświadczenie jazdy komunikacją świetlną, jak w scenariuszu powitalnym, wizualizacją dynamicznych kierunkowskazów czy wskaźnikiem poziomu naładowania.
“Wolnostojący wyświetlacz to duża rzeźba, nasz diament, serce Digital Stage.”
Mattijs van Tuijl
Mattijs van Tuijl, Koordynator Kreatywny Wnętrz: „Dla nas, projektantów, ważne było, aby każdy użytkownik był częścią cyfrowego doświadczenia, ale aby cyfryzacja była w harmonii ze smukłym panelem sterowania, komfortowymi materiałami i przestronnym wnętrzem.”
Funkcjonalnie uporządkowane, stylistycznie zróżnicowane: Zespół projektowy stworzył nową architekturę wnętrza, balansując między cyfryzacją a komfortem, charakteryzującą się wyraźnymi wartościami.
Mattijs van Tuijl, Koordynator Kreatywny Wnętrz: „Dla nas, projektantów, ważne było, aby każdy użytkownik był częścią cyfrowego doświadczenia, ale aby cyfryzacja była w harmonii ze smukłym panelem sterowania, komfortowymi materiałami i przestronnym wnętrzem.”
Funkcjonalnie uporządkowane, stylistycznie zróżnicowane: Zespół projektowy stworzył nową architekturę wnętrza, balansując między cyfryzacją a komfortem, charakteryzującą się wyraźnymi wartościami.
Nowe wnętrze Audi Q6 e-tron to niespodzianka. Wyraźny, rozległy poziomy element designu, tzw. Softwrap, rozciąga się od jednych drzwi przez deskę rozdzielczą i kończy się na przeciwległych drzwiach. Taka wydłużona architektura uspokaja wnętrze, tworzy horyzont w designie wnętrza, a pasażerów otacza komfortem i wywołuje pozytywny nastrój przy jednoczesnym wrażeniu przestronności i trójwymiarowości. Trójwymiarowość, która charakteryzuje całe wnętrze. Projektant Ramon Bäurle: „My, projektanci, możemy wyeksponować pewne cechy, a inne uporządkować w tle. To sprawia, że wizualnie nie wszystko rzuca się w oczy, gdy wsiada się do samochodu. Świadomie bawimy się trójwymiarowością, aby zwiększyć komfort we wnętrzu.” Deska rozdzielcza nie jest więc dużą, płaską powierzchnią, lecz smukłą i rozciągniętą z różnymi poziomami. Przetłoczenia nadają wyrazistości, inteligentnie stworzone strefy światła i cienia Softwrapu wzmacniają smukłe wrażenie i otwierają przestronność wnętrza. Wyloty powietrza są ukryte w cieniu, bardzo daleko z przodu deski rozdzielczej. Świadomie ustawione światło podkreśla długie linie we wnętrzu, wizualnie łączy wszystkie elementy, a także wprowadza do wnętrza dużo spokoju i przejrzystości. Materiał wnętrza i jego struktura są eksponowane w elegancki sposób poprzez ukierunkowane padanie światła lub poprzez oświetlenie ambientowe.
Wnętrze ma przejrzystą strukturę i podkreśla przytulną atmosferę. Tzw. Softwrap rozciąga się od drzwi przez cały kokpit aż do konsoli środkowej, tworząc w ten sposób jednolite i otulające poczucie przestrzeni.
Wnętrze ma przejrzystą strukturę i podkreśla przytulną atmosferę. Tzw. Softwrap rozciąga się od drzwi przez cały kokpit aż do konsoli środkowej, tworząc w ten sposób jednolite i otulające poczucie przestrzeni.
„Kiedy projektowaliśmy nową filozofię wnętrza, szczególnie zależało nam na jeszcze większym skupieniu się na materiałach. W Audi Q6 e-tron nie chodzi tylko o celebrację cyfryzacji, ale także o podkreślenie przytulności i komfortu oraz osiągnięcie wizualnej klarowności poprzez materiały,” podkreśla projektant Ramon Bäurle. Można to również opisać w ten sposób: cyfryzacja w przytulnym otoczeniu, technologia i precyzja osadzone w wartościowych i komfortowych materiałach, które tworzą poczucie przytulności. Eksponowane materiały to takie, które są blisko ludzi w pojeździe, są miękkie, o przyjemnej fakturze, wszystkie elementy, które się obsługuje, są czarne, eleganckie, błyszczące powierzchnie. W ten sposób powstała bardzo jasna i trójwymiarowa architektura wnętrza. Wyraziste materiały w pojeździe z otaczającym Softwrapem otwiera klientom bardzo duże możliwości indywidualizacji. Jasne tkaniny lub ciemne, różne rodzaje drewna, skóra Feinnappa, szczotkowane aluminium, tkanina Elastic Melange wykonana w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu lub mikrofibra Dinamica, również materiał z recyklingu – możliwości kombinacji są bardziej różnorodne niż kiedykolwiek wcześniej, aby stworzyć całkowicie indywidualny charakter wnętrza nowego Audi Q6 e-tron.
We wnętrzu panuje jasna logika materiałów: Zmysłowa faktura tworzy komfort. Wszystkie powierzchnie sterujące funkcjami (takie jak przełącznik trybu jazdy) są czarne i błyszczące. W ten sposób korespondują z wyłączonymi błyszczącymi wyświetlaczami.
We wnętrzu panuje jasna logika materiałów: Zmysłowa faktura tworzy komfort. Wszystkie powierzchnie sterujące funkcjami (takie jak przełącznik trybu jazdy) są czarne i błyszczące. W ten sposób korespondują z wyłączonymi błyszczącymi wyświetlaczami.
“W Audi Q6 e-tron nie chodzi tylko o celebrację cyfryzacji, ale także o podkreślenie przytulności.
Ramon Bäurle
Projekty sportowych foteli. Klienci mają szeroki wybór materiałów: od tkaniny z recyklingu Elastic Melange po skórę Feinnappa.
Ramon Bäurle, projektant wnętrz: „Wnętrze, mimo wszystkich nowych funkcji, nie może być przeładowane. Dlatego bardzo ważne jest dla nas stworzenie jasnej logiki: wszystko jest ustrukturyzowane – także poprzez logikę materiałów, dzięki której od razu wiadomo, gdzie co się znajduje.”
Projekty sportowych foteli. Klienci mają szeroki wybór materiałów: od tkaniny z recyklingu Elastic Melange po skórę Feinnappa.
Ramon Bäurle, projektant wnętrz: „Wnętrze, mimo wszystkich nowych funkcji, nie może być przeładowane. Dlatego bardzo ważne jest dla nas stworzenie jasnej logiki: wszystko jest ustrukturyzowane – także poprzez logikę materiałów, dzięki której od razu wiadomo, gdzie co się znajduje.”