Acquire

Bliżej codziennej jazdy: WLTP zastępuje New European Driving Cycle (NEDC).

Od 1 września 2017 zużycie paliwa dla samochodów wchodzących na rynek określa się przy użyciu nowej procedury testowej – WLTP. Od 1 września 2018 badaniem zostały objęte wszystkie nowo produkowane samochody. WLTP, czyli Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, to doskonalsza metoda testowania spalania i emisji szkodliwych substancji.

Sprawdź, co to oznacza dla Ciebie i Twojego Audi.

Dane WLTP

Sprawdź dane o zużyciu paliwa lub energii elektrycznej oraz emisji CO₂ dla poszczególnych modeli Audi.

Czym jest WLTP?

Zużycie paliwa i emisja szkodliwych substancji to parametry, na które podczas wybierania auta zwraca uwagę coraz więcej osób. Przeczytaj, jak te wskaźniki będą określane w niedalekiej przyszłości.

Co przemawia za WLTP?

Od września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP. Zapewnia ona bardziej rygorystyczne warunki badania i realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu ze stosowaną do tej pory metodą NEDC.

NEDC i WLTP

Od jesieni 2017 obowiązujący dotąd cykl NEDC był zastępowany przez WLTP. Nowe parametry badania zapewniają bardziej realistyczne wyższe wartości. Przeczytaj czym dokładnie obie procedury różnią się w praktyce.

Porównanie

Standaryzowany cykl jazdy NEDC stosowano do badania wszystkich samochodów osobowych oraz lekkich aut użytkowych. Został wprowadzony przez Unię Europejską w 1992 roku, by dostarczać porównawczych danych na temat zużycia paliwa oraz emisji spalin poszczególnych samochodów. Niżej widoczne są podstawowe parametry testów.

NEDC

WLTP

NEDC

WLTP

Cele nowej procedury.

WLTP zmienia testowe parametry, które określają zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń. Widocznie podnoszą:

Transparentność

W przyszłości codzienne zużycie paliwa będzie dokładniej oszacowane. WLTP lepiej odpowiada codziennym zachowaniom kierowców niż dotychczasowy standard NEDC, który został opracowany bardziej jako laboratoryjna metoda porównywania różnych pojazdów. Cykl NEDC mierzył poziom zużycia w abstrakcyjnych warunkach laboratoryjnych. WLTP dostarczy dokładniejszych prognoz spalania dla konkretnych aut dzięki symulacji realnych zachowań kierowców.

Standardy

Jednym z głównych założeń WLTP jest ujednolicenie procedury mierzenia emisji spalin oraz zużycia paliwa dla silników benzynowych, diesla, instalacji gazowych czy jednostek elektrycznych. Pojazd danego typu musi wykazać te same wyniki w różnych próbach na całym świecie, jeśli cykl WLTP został przeprowadzony prawidłowo. Konieczność uzyskania porównywalnych danych powoduje, że test musi być przeprowadzony w warunkach laboratoryjnych. Reprezentatywne i pewne poziomy zużycia paliwa oraz emisji są określane na hamowni, by odzwierciedlić dynamikę prowadzenia auta.

Pytania i odpowiedzi

<p>W&nbsp;celu mierzenia zużycia paliwa i&nbsp;sprawdzenia, czy samochód mieści się w&nbsp;normach emisji, tworzone są&nbsp;procedury testowe. Ogólne warunki testowania i&nbsp;przeprowadzenia procedur określa prawo Unii Europejskiej. Dzięki temu wszyscy producenci aut muszą stosować te&nbsp;same metody, co&nbsp;z&nbsp;kolei zapewnia porównywalność wyników. Procedura testowa mierzy wartości zużycia paliwa oraz&nbsp;emisji CO₂ pojazdu. Od&nbsp;1&nbsp;września 2017 wszystkie nowe samochody osobowe i&nbsp;lekkie auta użytkowe są&nbsp;poddawane nowemu testowi WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), który&nbsp;stopniowo będzie zastępował NEDC (New European Driving Cycle). Dopuszczanie do&nbsp;ruchu nowych modeli aut osobowych albo nowych silników /&nbsp;skrzyń biegów w&nbsp;Europie będzie odbywać się na&nbsp;podstawie wyników cyklu WLTP. Od&nbsp;1&nbsp;września 2018 wszystkie auta zarejestrowane po&nbsp;raz pierwszy muszą przejść test WLTP.</p>

<p>WLTP został wprowadzony w 28 krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz w Norwegii, Szwajcarii, Lichtensteinie, Turcji, Izraelu i na Islandii. Został również wprowadzony w zmodyfikowanej formie w Japonii oraz do testowania emisji zanieczyszczeń w Chinach. Indie i Korea Południowa planują wprowadzić WLTP wkrótce.</p>

<p>Nie. Przejście na WLTP nie wiąże się ze zmianami dla samochodów już zarejestrowanych. Normy zużycia paliwa i emisji CO₂ nie zostały określone dla samochodów, które przeszły test NEDC. Dla tych pojazdów parametry NEDC są obowiązujące.</p>

<p>Komisja Europejska zaleciła ujednolicenie przeliczania wartości NEDC na&nbsp;WLTP do&nbsp;1&nbsp;stycznia 2019. Jednocześnie wiążące zasady informowania konsumentów o&nbsp;nowych standardach są&nbsp;określane oddzielnie przez każdy kraj, dlatego na&nbsp;poszczególnych rynkach mogą występować różnice.</p>

<p>WLTP jest obowiązkowym testem nowych modeli aut od&nbsp;września 2017, natomiast dopiero od stycznia 2019 jego wyniki w&nbsp;pełni zastąpiły wyniki mierzone za&nbsp;pomocą procedury NEDC.<br>W przejściowym okresie od września 2017 do stycznia 2019 producenci mogli informować klientów o wynikach testu WLTP. Jednak musieli zaznaczać, że jest to informacja dodatkowa, ponieważ normy wykazywane w testach NEDC pozostają prawnie wiążące dla oznaczeń w salonach sprzedaży oraz etykiet informujących o wydajności energetycznej.</p>

<p>Nawet obecnie wyniki testu NEDC są potwierdzane certyfikatem zgodności z normami (certificate of conformity; CoC) dołączonym do pojazdu. Ten certyfikat jest warunkiem wydania dokumentów potrzebnych do rejestracji auta. Dla samochodów przebadanych w cyklu WLTP na certyfikacie będą figurować dwa oznaczenia: wartości według cyklu WLTP oraz przeliczone wartości NEDC. Te drugie będą opierać się na określonym przez dany kraj przeliczniku zużycia paliwa, dopóki kraj w całości nie przejdzie na WLTP.</p>

<p>RDE, czyli Real Driving Emissions, bada wydzielanie zanieczyszczeń na&nbsp;drodze, a&nbsp;nie w&nbsp;warunkach laboratoryjnych, jak ma&nbsp;to&nbsp;miejsce w&nbsp;cyklu WLTP. Kluczowa różnica polega na&nbsp;tym, że&nbsp;w&nbsp;teście RDE składniki spalin (tlenki azotu i&nbsp;cząstki stałe) są&nbsp;badane podczas jazdy na&nbsp;drodze za&nbsp;pomocą mobilnych metod pomiaru (PEMS), ale&nbsp;z&nbsp;uwagi na&nbsp;różnice w&nbsp;warunkach drogowych emisja CO₂ i&nbsp;zużycie paliwa nie są&nbsp;brane pod&nbsp;uwagę. Wraz z&nbsp;wprowadzeniem WLTP producenci muszą zmniejszyć poziom wydzielania tlenków azotu i&nbsp;cząstek stałych w&nbsp;ruchu miejskim. Choć limit liczby cząstek jest taki sam jak dla cyklu WLTP, współczynnik zgodności 2,1 jest używany dla tlenków azotu w&nbsp;fazie 1.&nbsp;RDE. Z&nbsp;limitem tlenku azotu rzędu 80&nbsp;mg/km dla samochodu z&nbsp;silnikiem diesla, zgodnym z&nbsp;normą Euro 6,&nbsp;dozwolony poziom emisji według wytycznych RDE wynosi 168 mg/km. W&nbsp;fazie 2.&nbsp;RDE współczynnik zgodności dla tlenku azotu został obniżony do&nbsp;1,0 (z&nbsp;uwzględnieniem marginesu błędu).</p>