Panie Valencia Pollex, elektromobilność niesie ze sobą szczególne wyzwania dla designu i aerodynamiki. Z jednej strony można odejść od tradycyjnego wzornictwa, z drugiej strony koła są większe, gdyż muszą przenosić większe obciążenia. Niełatwo jednak zaprojektować duże koła. Jak Pan, jako stylista Audi, rozwiązuje ten problem?
Przede wszystkim koło jest częścią pojazdu mającą istotny wpływ na bezpieczeństwo. Wszystkie siły generowane przez samochód są przenoszone na drogę przez konfigurację obręcz-opona. Jednak inaczej niż elementy np. zawieszenia, koło jest widoczne z zewnątrz. Zatem my, projektanci kół, tworzymy coś, co musi sprostać wymaganiom technicznym, a oprócz tego będzie podkreślać stylistykę samochodu. Do tego dochodzi fakt, że dla auta elektrycznego bardzo ważny jest bilans energetyczny. Można powiedzieć, że wcześniej koła musiały spełniać tylko wymogi wytrzymałości. Dzisiaj tworzymy koła inteligentnie aerodynamiczne, które zapewniają możliwie maksymalną efektywność, gdyż właśnie ona ma duży wpływ na zasięg pojazdu elektrycznego.
Co charakteryzuje koło o optymalnych właściwościach aerodynamicznych?
Perfekcyjna interakcja między bryłą pojazdu, oponami i obręczami oraz pozycją koła w nadkolu. Korzystna dla aerodynamiki jest płaska powierzchnia, by powietrze przecinane przez przód auta mogło opływać boki bryły samochodu bez silnych zawirowań. Jednakże uzyskanie płaskości w przypadku kół nie jest łatwe. Zamknięta powierzchnia oznacza więcej materiału, co w przypadku aluminium powoduje wzrost masy pojazdu. Dlatego w obręczach dla Audi e-tron GT quattro do zamknięcia powierzchni używamy tworzywa sztucznego. Dzięki temu felga pozostaje lekka. Kolejnym ważnym aspektem jest prędkość, odgrywająca dużą rolę w równaniu energii będącym podstawą obliczeń aerodynamicznych. Obszary poruszające się z dużą prędkością mają większy wpływ na aerodynamikę niż obszary poruszające się z mniejszą prędkością. Można zatem pominąć środek koła, lecz trzeba poświęcić dużo uwagi zewnętrznemu obszarowi obręczy. Krótko mówiąc: to bardzo skomplikowane.