Prawie magiczny sposób obsługi
Tekst: Bernd Zerelles - Zdjęcia: Matthias Ziegler, AUDI AG - Czas czytania: 7 min – 05/16/2023
Tekst: Bernd Zerelles - Zdjęcia: Matthias Ziegler, AUDI AG - Czas czytania: 7 min – 05/16/2023
Christina Huber (z lewej), projektantka user experience w Audi, i Jan Pflüger, specjalista Audi od mixed reality, rozwijają innowacyjną koncepcję obsługi Audi dimensions dla Audi activesphere concept*.
Christina Huber (z lewej), projektantka user experience w Audi, i Jan Pflüger, specjalista Audi od mixed reality, rozwijają innowacyjną koncepcję obsługi Audi dimensions dla Audi activesphere concept*.
Ręka wykonuje delikatny gest w powietrzu przypominający obracanie koła. Następnie zgina się w nadgarstku w lewo, jakby coś odsuwała. To ręka Christiny Huber, projektantki user experience w Audi, siedzącej w makiecie Audi activesphere concept*. Christina zdejmuje okulary high tech i wyjaśnia z uśmiechem: „Chodzi o intuicyjny ruch, tak funkcjonuje Audi dimensions”. Jan Pflüger, koordynator augmented & virtual reality i specjalista od mixed reality w Audi, siedzący obok Christiny, przyznaje: „Dajemy naszym klientom technologię opartą na czujnikach, która funkcjonuje w obu kierunkach. Przekazujemy użytkownikom informacje, których oni potrzebują. Jednocześnie sprawdzamy, co użytkownicy właściwie chcą z nimi zrobić”.
Makieta Audi activesphere concept* jest modelem samochodu służącym do testowania różnych rozwiązań.
Jan Pflüger uważnie ogląda okulary mixed reality. Okulary są połączone z małym komputerem przy jego pasku.
Makieta Audi activesphere concept* jest modelem samochodu służącym do testowania różnych rozwiązań.
Jan Pflüger uważnie ogląda okulary mixed reality. Okulary są połączone z małym komputerem przy jego pasku.
Christina i Jan pracują nad innowacyjną koncepcją obsługi w Audi activesphere concept*. Graficzny interfejs użytkownika – graphical user interface (GUI) – nie jest wyświetlany przez cały czas w jednym miejscu, na ekranach lub jako projekcja, tak jak to było dotychczas, lecz ukazuje się we właściwym czasie i w odpowiedniej lokalizacji. I do tego nie dwuwymiarowo, lecz trójwymiarowo. Po założeniu okularów mixed reality funkcje obsługowe są dostępne w trójwymiarowej przestrzeni i można wchodzić z nimi w interakcję przy użyciu naturalnych gestów.
Christina: „W tej koncepcji obsługi nie ma klasycznych ekranów, których muszę dotknąć, by wybrać potrzebne mi treści. Okulary przy pomocy czujników rozpoznają, na jakich treściach skupiam wzrok, i przybliżają do mnie dany element obsługowy w trójwymiarowej przestrzeni”. To brzmi może dość prosto, ale pod względem technicznym jest bardzo skomplikowane. Fakt, że samochód ma czujniki obserwujące otoczenie i przekazujące mu niezbędne dane, nie jest dzisiaj niczym niezwykłym. Zupełną nowością jest jednak to, że dzięki okularom mixed reality kierowca ma do dyspozycji te same czujniki, aby zlokalizować miejsce w przestrzeni. Jan: „Chcemy umożliwić przestrzenną interakcję i w tym celu używamy najnowocześniejszej aktualnie technologii mixed reality. Oznacza to, że nie jestem odcięty od realnego świata tak, jak w okularach virtual reality, lecz mogę patrzeć w tych okularach przez przeźroczyste wyświetlacze na otaczający mnie świat. Okulary wyświetlają mi informacje, które są ważne podczas ich używania”. Jan unosi okulary z prawie nabożnym skupieniem i ogląda je ze wszystkich stron.
Okulary mixed reality, które umiejscawiają noszącą je osobę w przestrzeni, mają liczne czujniki i kamery. Dzięki nim lokalizują otaczającą przestrzeń i umożliwiają takie zaprogramowanie odbieranych wrażeń, aby elementy obsługowe ukazywały się użytkownikowi dokładnie tam, gdzie w danej sytuacji są niezbędne.
Kompleksowość trójwymiarowej obsługi musi być logicznie podana i zaprogramowana. Jan Pflüger i Christina Huber prowadzą na ten temat długie rozmowy.
Kompleksowość trójwymiarowej obsługi musi być logicznie podana i zaprogramowana. Jan Pflüger i Christina Huber prowadzą na ten temat długie rozmowy.
“Dajemy naszym klientom technologię opartą na czujnikach.
Jan Pflüger
Okulary mixed reality nie odcinają od realnego świata, lecz pozwalają go obserwować przez przeźroczyste wyświetlacze.
Jan z technicznie zaawansowanymi okularami mixed reality. Okulary rejestrują otaczającą przestrzeń, wykorzystując liczne czujniki i kamery.
Okulary mixed reality nie odcinają od realnego świata, lecz pozwalają go obserwować przez przeźroczyste wyświetlacze.
Jan z technicznie zaawansowanymi okularami mixed reality. Okulary rejestrują otaczającą przestrzeń, wykorzystując liczne czujniki i kamery.
To jeszcze nie wszystko: obsługa jest inteligentna i wychodzi użytkownikowi naprzeciw. Jeśli rozglądasz się po przestrzeni, najpierw nic się nie dzieje. Elementy UI, które umożliwiają obsługę, pozostają nieaktywne. Dopiero gdy skupisz wzrok na którymś z tych elementów, czyli wykażesz zainteresowanie, zbliży się on do ciebie wirtualnie i daje się obsługiwać w przestrzeni przy użyciu gestów. Konkretny przykład: tak zwany Audi dimensions anchor point umieszczony w drzwiach Audi activesphere concept* jako fizyczny element. Jeśli zatrzymasz na nim wzrok, system najpierw zarejestruje zainteresowanie i pokaże na przykład aktualną temperaturę we wnętrzu. Jeśli będziesz patrzył na niego dłużej, rozpocznie się interakcja: element interfejsu zbliży się do ciebie i pozwoli wirtualnie obsługiwać. Gdy skończysz, po kilku sekundach zniknie. Możesz też wykonać ruch dłonią odsuwający go na bok i przełączający w tryb spoczynku. Zatem w aucie są nie tylko po prostu elementy fizyczne, na które nałożona jest możliwość obsługi 3D, lecz także rozmieszczony w przestrzeni, elastycznie konfigurowalny, inteligentny i opierający się na kontekście interfejs z bezproblemową, wygodną obsługą. Audi dimensions stawia użytkownika w centrum i rozumie jego potrzeby.
Jeśli usiądziesz w Audi activesphere concept* na lewym przednim fotelu, kierownica będzie wsunięta i niewidoczna. Gdy włączysz tryb jazdy, kierownica wysunie się, a treści interfejsu użytkownika dopasują się do twoich potrzeb podczas manualnego prowadzenia samochodu. Christina: „Także przy korzystaniu z nawigacji nie trzeba klikać klasycznie w ikonę danej funkcji, lecz można komunikować się trójwymiarowo z mapą. Istnieją przy tym różne płaszczyzny dla różnych stadiów informacji, które w zależności od zainteresowania można rozbudowywać”.
Opuszczając samochód, na przykład aby przejechać się na rowerze górskim lub na nartach, można nadal nosić okulary, które będą teraz wyświetlać istotne w tej sytuacji informacje, takie jak sieć dróg, nachylenie stoku lub ostrzeżenie przed ograniczoną widocznością.
Jan: „Nie tylko po raz pierwszy umożliwiamy interakcję z samochodem przy użyciu takiej technologii, lecz idziemy jeszcze dalej. Nareszcie pojazd jest cyfrową platformą mixed reality, która jest gotowa na to, co – miejmy nadzieję – czeka na nas w przyszłości: wsiadam do samochodu i, korzystając ze wszystkich funkcji okularów, używam go w sposób całkowicie naturalny i logiczny. Wysiadam z pojazdu i oddaję się aktywności takiej jak jazda na nartach lub na rowerze, a okulary również mnie przy tym wspierają. Samochód jest moim przedłużeniem i umożliwia mi przeżywanie wszystkich tych doświadczeń”. Pojazd przyszłości jest osadzony w ekosystemie i wzbogaca realny świat wirtualnymi, opartymi na kontekście treściami.
“Okulary rozpoznają, na jakich treściach skupiam wzrok, i przybliżają do mnie dany element obsługowy.
Christina Huber
Christina Huber z okularami mixed reality.
Audi dimensions anchor point w drzwiach istnieje jako element fizyczny. Gdy zatrzymasz na nim wzrok, rozpocznie się interakcja.
Christina Huber z okularami mixed reality.
Audi dimensions anchor point w drzwiach istnieje jako element fizyczny. Gdy zatrzymasz na nim wzrok, rozpocznie się interakcja.
Ta technologia przyszłości umożliwiła jednocześnie projektantom stworzenie niewyobrażalnego wcześniej doświadczenia użytkownika. Christina Huber: „Sam samochód jest kompleksową strefą komfortu bez widocznej techniki komputerowej. Niemniej jednak jest inteligentny, ale w tle. Dopiero gdy założysz okulary mixed reality, technika obsługowa obudzi się do życia”.
To otwiera w przyszłości zupełnie nowe możliwości w projektowaniu samochodów. Designerzy nie muszą już brać pod uwagę, gdzie fizycznie trzeba rozmieścić elementy obsługowe. Obojętnie, jak i gdzie będziesz siedział lub odpoczywał w pozycji półleżącej we wnętrzu samochodu, z okularami mixed reality zawsze dosięgniesz do elementów obsługowych. Możliwe są całkowicie inne języki formy i zupełnie nowa architektura wnętrza. Przyszłość dopuszcza niezliczone innowacje.
Gesty w powietrzu: okulary mixed reality umożliwiają interakcję z elementami obsługowymi w tym punkcie przestrzeni, gdzie kierowcy będzie najwygodniej do nich sięgnąć.
Gesty w powietrzu: okulary mixed reality umożliwiają interakcję z elementami obsługowymi w tym punkcie przestrzeni, gdzie kierowcy będzie najwygodniej do nich sięgnąć.