Claus, co znaczy właściwie „strategia designu”?
Strategia designu to bardzo zróżnicowana tematyka. Zaczyna się od analizowania, jak będzie w przyszłości rozwijał się design. Trzeba także zastanowić się, jak będzie wyglądał design z uwzględnieniem przyszłych wpływów społecznych, jakie będzie miał znaczenie. Lecz przy strategii designu chodzi naturalnie także o projektowanie naszych produktów, zaplanowanie z wyprzedzeniem, jak będzie rozwijała się koncepcja samochodu i język stylistyki. Podstawą do tego jest filozofia designu: jaki jest główny kierunek, w którym podążamy?
W tej kwestii zdefiniowaliśmy przed kilkoma laty naszą drogę: kształtujemy przeżycia, doświadczenia, już nie tylko produkty. Produkt sam w sobie jako hardware jest tylko częścią tego, co można nazwać doznawaniem designu. Nowe technologie, komunikacja i cyfryzacja coraz mocniej wpływają na projekt, ale przede wszystkim także na sposób użytkowania pojazdów. Dlatego nie wystarczy tylko zaprojektowanie formy, lecz trzeba również kształtować otoczenie, czyli przeżycia, których dostarcza samochód.
Porównuję to zawsze ze smartfonem. Smartfon posiada klasyczny, ładny design. Ale o wiele ważniejsze jest, co mogę z nim zrobić, czego doświadczyć, jak on wpływa na moje życie. Dokładnie tak samo w przyszłości doznania będą miały o wiele większy wpływ na samochód. Ważne jest przy tym, aby z wyprzedzeniem zaplanować, w którym kierunku chcemy się strategicznie rozwijać. Audi activesphere concept1 na przykład pokazuje ten „doznaniowy” charakter par excellence.
Przeżycie jest przecież czymś abstrakcyjnym, nie jest widocznym, namacalnym designem.
Także w klasycznym designie tkwią naturalnie doznania. Doznania estetyczne, gdy widzisz piękne auto, proporcje, dynamikę. Potem we wnętrzu – gdy dotkniesz czegoś i poczujesz, że jest wysokiej jakości. To naturalnie jest też coś, co dostarcza naszym klientom doznań, co może przykuć ich uwagę i wzbudzić emocje. A teraz doznania rozszerzają się również o kwestie cyfrowe, których fizycznie nie można dotknąć. Wyświetlacze i connectivity w samochodzie stawiają zupełnie nowe wymagania w kwestii user interface i user experience. Z jednej strony ekrany i powierzchnie projekcyjne zajmują coraz więcej miejsca w samochodzie. Ale cyfryzacja naturalnie zmienia także sposób obsługi auta, sposób obchodzenia się z informacjami w samochodzie. Dlatego określamy to jako experience design lub projektowanie doświadczeń. I jest dla nas bardzo ważne, aby także w tej dziedzinie zauważalna była jakość premium, która wyróżnia Audi.