Acquire

Patrząc w przyszłość: Audi AI:ME

Jak będzie wyglądała mobilność przyszłości? Skupienie na wnętrzu, które można obserwować w koncepcyjnych samochodach – takich jak Audi AI:ME² – już dziś kreuje przyszłe trendy.

Sposób, w jaki się przemieszczamy, przechodzi transformację. Jako wyznacznik kształtu design odgrywa ważną rolę w tym procesie. Buduje most między estetyką i funkcjonalnością. Alternatywne napędy i innowacyjne technologie zmieniają wymagania w tym obszarze. Większy nacisk kładzie się na wnętrze, które może zaoferować użytkownikowi więcej miejsca. Elektryczna mobilność – oraz inne rozwiązania – uwalnia przestrzeń potrzebną do kreowania takich konceptów. To zasługa architektury elektrycznego napędu, który nie zabiera z wnętrza tyle przestrzeni, ile potrzebuje napęd konwencjonalny.

Audi AI:ME widok z boku

Spojrzenie na mobilność przyszłości

Samochody koncepcyjne mogą pokazywać, jakie znaczenie dla mobilności jutra ma układ wnętrza. Audi AI:ME jest jednym z najbardziej zaawansowanych przykładów. Nie tylko prezentuje wizję stylistyki, ale pokazuje również wpływ sztucznej inteligencji (AI) i maszynowego uczenia się na mobilność jutra.

Audi AI:ME² zaprojektowano z myślą o miejskich wyzwaniach. Jest skonfigurowane jak „trzecia przestrzeń życiowa” – równie ważna jak dom i miejsce pracy. W procesie projektowania kluczowe było skupienie się na wnętrzu koncepcyjnego samochodu, a w efekcie stylistyka nadwozia stała się drugorzędna. Mniejszy nacisk położono na klasyczne połączenie między kierowcą i pojazdem (kierownica, elementy sterujące, pedały), a większy – na czas spędzony we wnętrzu samochodu, którego prowadzenie jest w dużej mierze zautomatyzowane. Stoi za tym idea stworzenia przestrzeni, w której ludzie będą mogli odciąć się od wielkomiejskiego pośpiechu i zgiełku.

Człon „AI” w nazwie wizjonerskiego pojazdu reprezentuje elektroniczne systemy Audi, które wspierają kierowcę i pozwalają na podejmowanie nowych aktywności w samochodzie. Dzięki wykorzystaniu strategii i technologii z dziedziny sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego możliwa stała się zautomatyzowana jazda oraz interakcje między pasażerami pojazdu. Powinno być to możliwe do uzyskania również w przyszłych modelach produkcyjnych. Na razie jednak, przy obecnym poziomie zaawansowania, Audi AI jest stosowana jedynie w samochodach koncepcyjnych.

Audi AI:ME wnętrze

Wysoko zautomatyzowane prowadzenie

Audi AI:ME² to miejski samochód zaprojektowany z wykorzystaniem technologii wysoko zautomatyzowanej jazdy poziomu 4. Pod względem zaawansowania to drugi najwyższy poziom w międzynarodowej skali zautomatyzowania (SAE J3016). Choć systemy na poziomie 4. nie potrzebują już nadzoru ze strony kierowcy, działają tylko na określonym obszarze – jak autostrady albo wyznaczone strefy w centrach miast. W takich miejscach kierowca może przekazać zadanie prowadzenia systemom pojazdu. Kierowca przejmie kontrolę wraz z opuszczeniem strefy wyznaczonej do wysoko zautomatyzowanej jazdy poziomu 4. Właśnie dlatego Audi AI:ME wciąż ma tradycyjną kierownicę i pedały. Choć trzeba uzbroić się w cierpliwość, zanim ta technologia⁴ trafi na drogi w modelach produkcyjnych, wciąż skrupulatnie pracujemy nad jej rozwojem.

  • 1920x1080_desktop_AUDI_sRGB_Brandcampaign_06_03.jpg
  • 1920x1080_desktop_AIME_A194123_large-3.jpg

Niektórzy widzą koncept.
My widzimy potencjał.

Mimo proporcji miejskiego samochodu Audi AI:ME² jest nowoczesną przestrzenią oferującą dużo miejsca w środku. Po otwarciu drzwi koncepcyjnego samochodu wygodne, duże fotele automatycznie powracają do zapisanej wcześniej pozycji. W razie potrzeby fotele z przodu mogą zostać obrócone do tyłu, a stoliki ustawione centralnie, aby pozwolić wszystkim pasażerom na relaks i rozmowę.

Poza klasycznym trybem prowadzenia Audi AI:ME² oferuje możliwość zautomatyzowanej jazdy poziomu 4. Skoro nikt już właściwie nie musi prowadzić samochodu, kierowca może cieszyć się nowym rodzajem wolności i stać się pasażerem. Może również bez żadnych przeszkód brać udział w rozmowach. To rozwiązanie pozwala na znacznie więcej – kierowca może także sprawdzać pocztę, czytać magazyny czy oglądać filmy.

Wysoki poziom komfortu zapewnia elastyczny układ wnętrza. Klasyczne elementy sterujące zostały cofnięte do przestrzeni schowka pokrytego drewnem orzecha włoskiego. Dzięki temu zabiegowi powstała nowa przestrzeń, a z nią – nowe możliwości.

Audi AI:ME fotele

Wnętrze tworzy atmosferę nadzwyczajnego komfortu

Audi AI:ME² daje wyobrażenie o funkcjonalności i wygodzie użytkowania samochodów przyszłości. Dotykowy panel biegnie niemal przez całe wnętrze samochodu koncepcyjnego². Nie jest widoczny na pierwszy rzut oka. Ekrany, obsługujące również technologię śledzenia wzroku, pojawiają się jedynie po dotknięciu lub wydaniu komendy głosowej. Z ich pomocą pasażer może nie tylko regulować siedzenia, temperaturę czy oświetlenie, ale również kontrolować system nagłośnienia, łączyć się z internetem lub otrzymać sprawdzone rekomendacje restauracji. System audio ma opcję kompensacji hałasu, która może wygłuszyć zewnętrzny zgiełk poprzez aktywną kontrolę dźwięku. Dzięki temu pasażerowie Audi AI:ME mogą cieszyć się medytacyjną ciszą lub poczuć się niczym w sali koncertowej podczas słuchania ulubionej muzyki.

Tkaniny wysokiej jakości (z których część pochodzi z recyklingu), drewno i touchpady w uchwytach drzwi zrobione z przyjemnego w dotyku mineralnego materiału kompozytowego Corian tworzą przytulną, a przy tym luksusową atmosferę. Nawet prawdziwe rośliny znajdą swój dom we wnętrzu Audi AI:ME². Pną się wzdłuż przeszklonego dachu i wnoszą odrobinę natury do miasta przyszłości, poprawiając jakość powietrza we wnętrzu samochodu. Ten efekt wspiera aktywny system poprawy jakości powietrza filtrujący zanieczyszczone miejskie powietrze.

Inteligentne i progresywne – Audi AI:ME to więcej niż najnowocześniejsza oaza spokoju. Widok z wnętrza przez szklany dach nie tylko oferuje nową perspektywę, ale również zapewnia fascynujące spojrzenie na mobilność przyszłości.

  • 1920x1080_desktop_AIME_05b_03RGB-6.jpg
  • 1920x1080_desktop_AIME_A194119_large-7.jpg
1
Prezentowany pojazd jest modelem koncepcyjnym i nie jest oferowany w sprzedaży.
2
Prawne regulacje dla samochodów, które w przyszłości mogą poruszać się w trybie wysoko zautomatyzowanej jazdy poziomu 4., nie zostały jeszcze określone. Dotyczy to również przyszłych praw i obowiązków kierowcy. W związku z tym opisany tu tryb jazdy nie jest obecnie dopuszczony przez prawo. Artykuł prezentuje jedynie, jak wysoko zautomatyzowana jazda może wyglądać w przyszłości.
3
Modele produkcyjne z porównywalnym wyposażeniem standardowym lub dodatkowym obecnie obsługują poziom 2. (częściowo zautomatyzowane prowadzenie). W tym trybie pod pewnymi warunkami pojazd może pozostać na pasie, hamować i przyspieszać. Możliwe jest również automatyczne parkowanie. Jednak kierowca cały czas musi nadzorować manewry i zawsze pozostawać w gotowości do przejęcia kontroli. Kierowca pozostaje odpowiedzialny za kierowanie pojazdem. Systemy zapewniają wsparcie w ramach swoich możliwości.