To one nadały nowemu Audi Q4 e-tron niepowtarzalny kolor i język designu: wizyta u ekspertek z działu Color & Trim.
„– Wiele osób uważa, że kreatywność jest niczym błysk – genialna myśl, objawienie – mówi Simona Falcinella, kierowniczka działu Color & Trim w Audi, gdy spotykamy się w Audi Design Center w Ingolstadt i od razu zaczynamy wypytywać o niezliczone pomysły, które być może właśnie w tym momencie powstają za zamkniętymi drzwiami. – Gdy praca opiera się na kreatywności, proces tworzenia wymaga pewnej dozy elastyczności, czyli połączenia kreatywnego instynktu z doświadczeniem i kompetencjami. Tylko w ten sposób można osiągnąć profesjonalizm. Kreatywność to dla nas codzienność. To proces ciągły.”
Zgrany zespół (od lewej do prawej): Annika de Boer, Christina Wittmann, Tiziana Mauri i główna projektantka Simona Falcinella omawiają kombinacje lakierów i materiałów.
Zgrany zespół (od lewej do prawej): Annika de Boer, Christina Wittmann, Tiziana Mauri i główna projektantka Simona Falcinella omawiają kombinacje lakierów i materiałów.
Tiziana Mauri
Dołącza do nas projektantka Annika de Boer. – Co sprawia, że nasz zespół jest tak wyjątkowy? – Annika na chwilę popada w zamyślenie – wygląda na to, że na to pytanie istnieje wiele możliwych odpowiedzi. – Nawet jeśli każda z nas ma swoją własną tożsamość, wszystkie mówimy jednym językiem projektowym – odpowiada w końcu Annika de Boer. – Tak, faktycznie mamy wspólne i bardzo precyzyjne wyobrażenie o tym, czym jest Audi i jak możemy dalej dbać o innowacyjny rozwój Audi zgodnie z tożsamością marki – dodaje Simona Falcinella.
Obie ekspertki prowadzą nas przez salony pokazowe, mijamy biurka, regały wypełnione elementami wyposażenia wnętrza samochodów i tak zwaną „bibliotekę materiałów”, aż w końcu trafiamy do samego serca działu Color & Trim, gdzie spotykamy dwie kolejne członkinie zespołu: Tizianę Mauri i Christinę Wittmann. Wszystkie cztery ekspertki, które mają obszerną wiedzę fachową, odpowiadają za design powierzchni i dobór lakierów w Audi Q4 e-tron. Dzisiaj zaprezentują nam główne elementy tego modelu oraz opowiedzą o innowacjach, które sprawiają, że najnowszy członek rodziny Audi e-tron wyznacza trendy.
Ale gdzie dokładnie rozpoczyna się kreatywna podróż w przypadku tak dużego projektu, jakim jest wyposażenie Audi Q4 e-tron? –Rozpoczyna się od koncepcyjnego pomysłu, intuicji bazującej na obszernej analizie trendów, która uwzględnia design, technologie i społeczeństwo. Następnie rozwijamy nasze pomysły, filtrujemy je i przekładamy na klarowny i unikalny język Audi – opowiada Tiziana Mauri, która kieruje projektami seryjnymi w dziale Color & Trim. – Cały zespół jest zaangażowany na wszystkich etapach projektu – od poziomu koncepcyjnego aż po wypracowanie ostatecznego designu seryjnego. Wszyscy członkowie zespołu są jednocześnie projektantami i ekspertami. Każdy proces analizujemy bardzo dokładanie, pracujemy na mikro- i makropoziomie.
Szukając optymalnej barwy, zespół niejednokrotnie lakieruje części próbne, aby uzyskać lepsze porównanie.
Industrial designer Christina Wittmann odpowiada za koordynację projektów w dziale Color & Trim.
Szukając optymalnej barwy, zespół niejednokrotnie lakieruje części próbne, aby uzyskać lepsze porównanie.
Industrial designer Christina Wittmann odpowiada za koordynację projektów w dziale Color & Trim.
Christina Wittmann
Podczas studiów na uczelni Design Academy w Eindhoven Annika de Boer wybrała specjalizację „Człowiek i mobilność”.
W trakcie kreatywnego procesu projektantki C&T dopracowują paletę kolorów i materiałów.
Podczas studiów na uczelni Design Academy w Eindhoven Annika de Boer wybrała specjalizację „Człowiek i mobilność”.
W trakcie kreatywnego procesu projektantki C&T dopracowują paletę kolorów i materiałów.
Annika de Boer pokazuje nam fizycznie małą, ale niezwykle ważną innowację, nad którą pracowała dwa lata: pierścienie Audi na kierownicy. – Po długotrwałym eksperymento¬waniu ze stopniami połysku, odcieniami kolorystycznymi i różnymi rodzajami szczotkowania efekt końcowy można teraz zobaczyć na drodze. To naprawdę przyjemne uczucie – podkreśla.
Stopnie połysku, odcienie kolorystyczne i różne rodzaje szczotkowania: Annika de Boer dwa lata pracowała nad designem nowych pierścieni Audi do wnętrza samochodu.
Stopnie połysku, odcienie kolorystyczne i różne rodzaje szczotkowania: Annika de Boer dwa lata pracowała nad designem nowych pierścieni Audi do wnętrza samochodu.
Na stole obok nas leży duża rolka bardzo cienkiego materiału z naturalnie wyglądającym usłojeniem. – Nowa powierzchnia premium, Linde Sediment Graubraun Naturell, to okleina techniczna – wyjaśnia Annika de Boer. – Opracowaliśmy ją ze szczególnym naciskiem na efekt 3D i wrażenia zmysłowe. Dotykając jej, można wyczuć trójwymiarową strukturę drewna.
Aby pokazać nam, jak powierzchnie premium, takie jak ta, są potem wykorzystywane w samochodzie, projektantki prezentują nam różne wzory produktów: Christina Wittmann i Tiziana Mauri wykładają kilka długich elementów deski rozdzielczej, które z wyglądu przypominają trochę zabawkowe miecze.
Na podstawie arkusza materiału, który nie został jeszcze naciągnięty na próbkę, Tiziana wyjaśnia estetyczny trik w innej nowej wersji powierzchni: „aluminium convergence anthracite”. – Aby docelowe powierzchnie w samochodzie nie wyglądały zbyt masywnie, wizualnie podzieliliśmy design na dwie części. W tym celu pracowaliśmy z dwiema różnymi grafikami i dwoma kierunkami szczotkowania przebiegającymi zgodnie z kształtem projektowanego elementu – mówi Tiziana.
„Linde Sediment Greyish Brown Naturelle”: jedna z powierzchni premium do Audi Q4 e-tron, z której zespół jest wyjątkowo dumny.
Tiziana Mauri jest menedżerką projektów seryjnych w dziale Color & Trim. Studiowała wzornictwo przemysłowe na Politechnice Mediolańskiej.
„Linde Sediment Greyish Brown Naturelle”: jedna z powierzchni premium do Audi Q4 e-tron, z której zespół jest wyjątkowo dumny.
Tiziana Mauri jest menedżerką projektów seryjnych w dziale Color & Trim. Studiowała wzornictwo przemysłowe na Politechnice Mediolańskiej.
Annika de Boer
– Współpracujemy ze sobą bardzo blisko – przyznaje Annika de Boer (z prawej). To jednak nie jedyna rzecz, która łączy wszystkie ekspertki: zespół ma precyzyjne wyobrażenie o tym, czym jest marka Audi i jak można dalej zapewniać jej innowacyjność.
– Współpracujemy ze sobą bardzo blisko – przyznaje Annika de Boer (z prawej). To jednak nie jedyna rzecz, która łączy wszystkie ekspertki: zespół ma precyzyjne wyobrażenie o tym, czym jest marka Audi i jak można dalej zapewniać jej innowacyjność.
Simona Falcinella rozkłada kawałek tkaniny, którego mamy dotknąć. To najbardziej innowacyjny materiał w pomieszczeniu. To, co czujemy pod palcami, to niemal czarny, masywny materiał, który, dzięki lekkiemu połyskowi, wygląda sportowo, klarownie i w pewien sposób szlachetnie – raczej jak surowiec do futurystycznego projektu haute couture. – Nazywamy go tkaniną techniczną – mówi pragmatycznie. Pytamy o skład tego materiału. – Materiał ten składa się między innymi z odpadów tekstylnych i butelek PET – odpowiada.
Simona Falcinella, Head of Colour & Trim w Audi Design, studiowała w Mediolanie. Zanim weszła do świata motoryzacji, była projektantką mody.
Najdrobniejsze szczegóły tworzą wyjątkowo intuicyjną estetykę: wnętrze i wygląd zewnętrzny muszą być idealnie spójne.
Simona Falcinella, Head of Colour & Trim w Audi Design, studiowała w Mediolanie. Zanim weszła do świata motoryzacji, była projektantką mody.
Najdrobniejsze szczegóły tworzą wyjątkowo intuicyjną estetykę: wnętrze i wygląd zewnętrzny muszą być idealnie spójne.
Zespół Color & Trim uwzględnił zrównoważony rozwój w projekcie Audi Q4 e-tron ze szczególną pasją – w każdym, nawet najmniejszym detalu. Na przykład wykładzina i tylna półka są wykonane między innymi z materiałów pochodzących z recyklingu. Aby dać nam wyobrażenie o wielkości tej powierzchni, specjalnie na naszą wizytę projektantki przyniosły cały kawałek wykładziny prosto z produkcji. Później nabywcy praktycznie nie zauważą, że wykładzina zajmuje największą powierzchnię w całym samochodzie. Biorąc pod uwagę dużą ilość materiału, tym ważniejsze są jej wartości wewnętrzne. – Spód wykładziny wykonano z odrzutów tekstylnych, np. wełny i bawełny, być może nawet z waszych starych dżinsów – wyjaśnia Annika. – Z kolei miękki materiał wierzchni został wyprodukowany między innymi z butelek PET pochodzących z recyklingu i ponownie przetworzonego granulatu.
Zwoje włókien pochodzących z recyklingu w C&T Studio – tak wyglądają, zanim zostaną przerobione na nowe materiały.
Odpady tekstylne, poddane recyklingowi butelki PET i plastikowy granulat z dodatkami pochodzącymi z recyklingu są obecne we wnętrzu Audi Q4 e-tron w różnych miejscach.
Zwoje włókien pochodzących z recyklingu w C&T Studio – tak wyglądają, zanim zostaną przerobione na nowe materiały.
Odpady tekstylne, poddane recyklingowi butelki PET i plastikowy granulat z dodatkami pochodzącymi z recyklingu są obecne we wnętrzu Audi Q4 e-tron w różnych miejscach.
Kiedy niechętnie się żegnamy, bogaci o nowe wrażenia dotykowe i wzrokowe, i po raz ostatni przechodzimy razem przy już nie tak porządnie ułożonych błotnikach, chcemy jeszcze wiedzieć, czy zespół może wskazać swój ulubiony kolor z palety lakierów Audi Q4 e-tron. Faktycznie wszystkie ekspertki są zgodne: opcjonalnie dostępny odcień fioletowy Aurora jest wyjątkowo oryginalny. – Fioletowy jest kulturowo kojarzony z luksusem, a psychologicznie – z ideą transformacji – wyjaśnia Simona Falcinella, wchodząc w szczegóły wyników badań naukowych. – Żyjemy teraz w okresie przemian i Audi komentuje to odważnym kolorem. W ten sposób wybrany odcień idealnie pasuje również do charakteru Audi Q4 e-tron: idealnie wyważonego połączenia sportowego charakteru i wyrafinowania.
Simona Falcinella
Uzyskanie idealnego odcienia fioletowego Aurora wymagało kilku „pętli dostrojenia”. Każdy odcień ostatecznej palety ma jak najlepiej podkreślać charakter samochodu.
Uzyskanie idealnego odcienia fioletowego Aurora wymagało kilku „pętli dostrojenia”. Każdy odcień ostatecznej palety ma jak najlepiej podkreślać charakter samochodu.