Acquire
Doskonałe połączenie sportowego charakteru i wyrafinowania > Design > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Design
Doskonałe połączenie sportowego charakteru i wyrafinowania

"Doskonałe połączenie sportowego charakteru i wyrafinowania”

To one nadały nowemu Audi Q4 e-tron niepowtarzalny kolor i język designu: wizyta u ekspertek z działu Color & Trim.

Tekst: Nadine Kaminski – Zdjęcia: Fritz Beck Czas czytania: 8 min

Zespół Color & Trim posiada próbki kolorów i materiałów na częściach karoseriiZespół Color & Trim posiada próbki kolorów i materiałów na częściach karoserii

„– Wiele osób uważa, że kreatywność jest niczym błysk – genialna myśl, objawienie – mówi Simona Falcinella, kierowniczka działu Color & Trim w Audi, gdy spotykamy się w Audi Design Center w Ingolstadt i od razu zaczynamy wypytywać o niezliczone pomysły, które być może właśnie w tym momencie powstają za zamkniętymi drzwiami. – Gdy praca opiera się na kreatywności, proces tworzenia wymaga pewnej dozy elastyczności, czyli połączenia kreatywnego instynktu z doświadczeniem i kompetencjami. Tylko w ten sposób można osiągnąć profesjonalizm. Kreatywność to dla nas codzienność. To proces ciągły.”


Zespół Color & Trim posiada próbki kolorów i materiałów na częściach karoseriiZespół Color & Trim posiada próbki kolorów i materiałów na częściach karoserii

Nasza analiza trendów uwzględnia design, technologie i społeczeństwo

Tiziana Mauri

Za kulisami grupy zadaniowej Color & Trim

Dołącza do nas projektantka Annika de Boer. – Co sprawia, że nasz zespół jest tak wyjątkowy? – Annika na chwilę popada w zamyślenie – wygląda na to, że na to pytanie istnieje wiele możliwych odpowiedzi. – Nawet jeśli każda z nas ma swoją własną tożsamość, wszystkie mówimy jednym językiem projektowym – odpowiada w końcu Annika de Boer. – Tak, faktycznie mamy wspólne i bardzo precyzyjne wyobrażenie o tym, czym jest Audi i jak możemy dalej dbać o innowacyjny rozwój Audi zgodnie z tożsamością marki – dodaje Simona Falcinella.


Obie ekspertki prowadzą nas przez salony pokazowe, mijamy biurka, regały wypełnione elementami wyposażenia wnętrza samochodów i tak zwaną „bibliotekę materiałów”, aż w końcu trafiamy do samego serca działu Color & Trim, gdzie spotykamy dwie kolejne członkinie zespołu: Tizianę Mauri i Christinę Wittmann. Wszystkie cztery ekspertki, które mają obszerną wiedzę fachową, odpowiadają za design powierzchni i dobór lakierów w Audi Q4 e-tron. Dzisiaj zaprezentują nam główne elementy tego modelu oraz opowiedzą o innowacjach, które sprawiają, że najnowszy członek rodziny Audi e-tron wyznacza trendy.


Ale gdzie dokładnie rozpoczyna się kreatywna podróż w przypadku tak dużego projektu, jakim jest wyposażenie Audi Q4 e-tron? –Rozpoczyna się od koncepcyjnego pomysłu, intuicji bazującej na obszernej analizie trendów, która uwzględnia design, technologie i społeczeństwo. Następnie rozwijamy nasze pomysły, filtrujemy je i przekładamy na klarowny i unikalny język Audi – opowiada Tiziana Mauri, która kieruje projektami seryjnymi w dziale Color & Trim. – Cały zespół jest zaangażowany na wszystkich etapach projektu – od poziomu koncepcyjnego aż po wypracowanie ostatecznego designu seryjnego. Wszyscy członkowie zespołu są jednocześnie projektantami i ekspertami. Każdy proces analizujemy bardzo dokładanie, pracujemy na mikro- i makropoziomie.

Części karoserii Audi Q4 e-tron pomalowane na różne koloryCzęści karoserii Audi Q4 e-tron pomalowane na różne kolory
Portret projektantki przemysłowej Christiny WittmannPortret projektantki przemysłowej Christiny Wittmann

Kreatywny proces i jego realizacja

Pierwszym praktycznym krokiem jest opracowanie koncepcji kolorystycznej i materiałowej, dostosowanej do wyjątkowego charakteru i przesłania danego modelu. Na tym etapie projektantki korzystają z takich narzędzi jak moodboardy i badania trendów, które służą wizualizacji i wsparciu ich pomysłów, intuicji i analiz.

Następnie wypracowane koncepcje są przekształcane na konkretne próbki: częściowo w wewnętrznym centrum Audi Design Center, które składa się z lakierni i zakładu tapicerskiego, częściowo przez zewnętrznych dostawców. – Gdy na przykład szukamy idealnego koloru – wyjaśnia Christina Wittmann – przekazujemy wstępne dane kolorystyczne do lakierni, gdzie następnie są one nanoszone na część próbną.
Bardzo dobrze nadaje się do tego błotnik, ponieważ ma atrakcyjną trójwymiarowość i bardzo dynamicznie odbija światło. W tej kwestii cały zespół jest zgodny – i już nie dziwią nas liczne części karoserii, które szybko mnożą się wokół nas. Na przykład dopóki nie znalazłyśmy idealnej nowej barwy fioletowej do Audi Q4 e-tron, bezpośrednio porównałyśmy całe mnóstwo pomalowanych wzorów błotnika i cały czas stopniowo dostosowywałyśmy kolor. Więcej niebieskich pigmentów, więcej koloru metalicznego, mniej koloru metalicznego, więcej czerwonych pigmentów... Aż w pewnym momencie zespół intuicyjnie zdecydował: teraz jest idealnie.


W poszukiwaniu idealnego koloru testowałyśmy różne odcienie, lakierując części próbne

Christina Wittmann

Takie procesy selekcji i podejmowania decyzji zwykle nie ograniczają się tylko do działu Color & Trim: synergie między różnymi działami odgrywają ważną rolę na każdym etapie produkcji. I nawet jeśli wydaje się, że dzisiaj stoimy na linii mety, jeśli chodzi o projektowanie estetyki Audi Q4 e-tron, proces Color & Trim rozpoczyna się już dużo wcześniej: projektantki doprecyzowują paletę kolorów i materiałów wraz z postępami w projektowaniu wnętrza, designu zewnętrznego i powierzchni. Wypracowana paleta stanowi swego rodzaju motyw przewodni, który następnie łączy zewnętrzny wygląd i wnętrze pojazdu w jedną harmonijną całość.

Po znalezieniu odpowiednich materiałów i kolorów zespół w dalszym ciągu ściśle współpracuje z kolegami i koleżankami z działów rozwoju i jakości oraz z ekspertami ds. marketingu i strategii, aż każdy materiał będzie gotowy do wejścia na rynek. „Ważne jest tutaj, aby wdrożyć nasze pomysły do różnych obszarów pracy oraz uwzględnić życzenia i wymagania każdego działu w naszych koncepcjach, nie tracąc z oczu naszej wizji”, wyjaśnia menedżerka projektu Christina Wittmann. W ten sposób wszystkie pomysły są konfrontowane z rzeczywistością z uwzględnieniem ich wykonalności. Nikt nie pracuje tutaj w wieży z kości słoniowej.


Portret projektantki Anniki de BoerPortret projektantki Anniki de Boer
Porównuje się próbki tkanin i materiałów w różnych kolorach.Porównuje się próbki tkanin i materiałów w różnych kolorach.

Audi Q4 e-tron wprowadza nowe bodźce

Annika de Boer pokazuje nam fizycznie małą, ale niezwykle ważną innowację, nad którą pracowała dwa lata: pierścienie Audi na kierownicy. – Po długotrwałym eksperymento¬waniu ze stopniami połysku, odcieniami kolorystycznymi i różnymi rodzajami szczotkowania efekt końcowy można teraz zobaczyć na drodze. To naprawdę przyjemne uczucie – podkreśla.

Nowe Audi dzwoni na przykładzie kierownicy Audi Q4 e-tronNowe Audi dzwoni na przykładzie kierownicy Audi Q4 e-tron

Na stole obok nas leży duża rolka bardzo cienkiego materiału z naturalnie wyglądającym usłojeniem. – Nowa powierzchnia premium, Linde Sediment Graubraun Naturell, to okleina techniczna – wyjaśnia Annika de Boer. – Opracowaliśmy ją ze szczególnym naciskiem na efekt 3D i wrażenia zmysłowe. Dotykając jej, można wyczuć trójwymiarową strukturę drewna.

Aby pokazać nam, jak powierzchnie premium, takie jak ta, są potem wykorzystywane w samochodzie, projektantki prezentują nam różne wzory produktów: Christina Wittmann i Tiziana Mauri wykładają kilka długich elementów deski rozdzielczej, które z wyglądu przypominają trochę zabawkowe miecze.


Na podstawie arkusza materiału, który nie został jeszcze naciągnięty na próbkę, Tiziana wyjaśnia estetyczny trik w innej nowej wersji powierzchni: „aluminium convergence anthracite”. – Aby docelowe powierzchnie w samochodzie nie wyglądały zbyt masywnie, wizualnie podzieliliśmy design na dwie części. W tym celu pracowaliśmy z dwiema różnymi grafikami i dwoma kierunkami szczotkowania przebiegającymi zgodnie z kształtem projektowanego elementu – mówi Tiziana.


Słoje drewna na powierzchni premium Linde Sediment Grey Brown Naturelle są wyraźnie widoczne.Słoje drewna na powierzchni premium Linde Sediment Grey Brown Naturelle są wyraźnie widoczne.
Portret projektantki Tiziany Mauri.Portret projektantki Tiziany Mauri.

Położyliśmy szczególny nacisk na efekty 3D i naturalne wrażenia dotykowe

Annika de Boer

Annika de Boer i Christina Wittmann wymieniają się pomysłami na temat materiałów i kolorówAnnika de Boer i Christina Wittmann wymieniają się pomysłami na temat materiałów i kolorów

Simona Falcinella rozkłada kawałek tkaniny, którego mamy dotknąć. To najbardziej innowacyjny materiał w pomieszczeniu. To, co czujemy pod palcami, to niemal czarny, masywny materiał, który, dzięki lekkiemu połyskowi, wygląda sportowo, klarownie i w pewien sposób szlachetnie – raczej jak surowiec do futurystycznego projektu haute couture. – Nazywamy go tkaniną techniczną – mówi pragmatycznie. Pytamy o skład tego materiału. – Materiał ten składa się między innymi z odpadów tekstylnych i butelek PET – odpowiada.

Portret projektantki Simony FalcinelliPortret projektantki Simony Falcinelli
Przędza, kolor farby i siedzisko są dopasowane.Przędza, kolor farby i siedzisko są dopasowane.

Zrównoważony rozwój na czasie

Zespół Color & Trim uwzględnił zrównoważony rozwój w projekcie Audi Q4 e-tron ze szczególną pasją – w każdym, nawet najmniejszym detalu. Na przykład wykładzina i tylna półka są wykonane między innymi z materiałów pochodzących z recyklingu. Aby dać nam wyobrażenie o wielkości tej powierzchni, specjalnie na naszą wizytę projektantki przyniosły cały kawałek wykładziny prosto z produkcji. Później nabywcy praktycznie nie zauważą, że wykładzina zajmuje największą powierzchnię w całym samochodzie. Biorąc pod uwagę dużą ilość materiału, tym ważniejsze są jej wartości wewnętrzne. – Spód wykładziny wykonano z odrzutów tekstylnych, np. wełny i bawełny, być może nawet z waszych starych dżinsów – wyjaśnia Annika. – Z kolei miękki materiał wierzchni został wyprodukowany między innymi z butelek PET pochodzących z recyklingu i ponownie przetworzonego granulatu.

Próbki włókien pochodzących z recyklingu zastosowanych we wnętrzu początkowo w oryginalnym stanie.Próbki włókien pochodzących z recyklingu zastosowanych we wnętrzu początkowo w oryginalnym stanie.
Włókna pochodzące z recyklingu są prasowane w małe arkusze podczas dalszego przetwarzania.Włókna pochodzące z recyklingu są prasowane w małe arkusze podczas dalszego przetwarzania.

Colour & courage

Kiedy niechętnie się żegnamy, bogaci o nowe wrażenia dotykowe i wzrokowe, i po raz ostatni przechodzimy razem przy już nie tak porządnie ułożonych błotnikach, chcemy jeszcze wiedzieć, czy zespół może wskazać swój ulubiony kolor z palety lakierów Audi Q4 e-tron. Faktycznie wszystkie ekspertki są zgodne: opcjonalnie dostępny odcień fioletowy Aurora jest wyjątkowo oryginalny. – Fioletowy jest kulturowo kojarzony z luksusem, a psychologicznie – z ideą transformacji – wyjaśnia Simona Falcinella, wchodząc w szczegóły wyników badań naukowych. – Żyjemy teraz w okresie przemian i Audi komentuje to odważnym kolorem. W ten sposób wybrany odcień idealnie pasuje również do charakteru Audi Q4 e-tron: idealnie wyważonego połączenia sportowego charakteru i wyrafinowania.

Fioletowy jest kulturowo kojarzony z luksusem, a psychologicznie – z ideą transformacji

Simona Falcinella

Nowy kolor lakieru „Aurora Violet” Audi Q4 e-tron można zobaczyć na próbkach materiałów.Nowy kolor lakieru „Aurora Violet” Audi Q4 e-tron można zobaczyć na próbkach materiałów.