Acquire
Audi grandsphere concept zapewnia wrażenia podróży w pierwszej klasie > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Przyszłość
Audi grandsphere concept zapewnia wrażenia podróży w pierwszej klasie

Audi grandsphere concept* zapewnia wrażenia podróży w pierwszej klasie

Prezentując Audi grandsphere concept*, marka Audi przedstawia swoją wizję progresywnego luksusu typowego dla podróży w pierwszej klasie. Wnętrze tego samochodu koncepcyjnego dostarcza nowych doznań.

Tekst: AUDI AG - Zdjęcia: AUDI AG Czas czytania: 8 min

Audi grandsphere z otwartymi drzwiami.

Aby zrozumieć wizję mobilności, która stanowiła inspirację do stworzenia nowego samochodu koncepcyjnego Audi grandsphere concept* , proponujemy przenieść się myślami w być może niedaleką przyszłość ukształtowaną poprzez mobilność. Przyszłość, w której samochody jeżdżą na żądanie autonomicznie i w ten sposób oferują pasażerom zupełnie nowe możliwości.

Jako drugi z trzech samochodów koncepcyjnych z serii „Sphere” w pełni elektryczne Audi grandsphere concept* skupia się na transformacji klasycznego kokpitu na przestronny salon. Kiedy Audi grandsphere concept* przechodzi w tryb autonomiczny, kierownica i pedały znikają, a dla wszystkich pasażerów otwierają się możliwości wykorzystania tej nowej swobody do indywidualnych doświadczeń: komunikacji, relaksu, pracy lub wycofania się do sfery prywatnej. W ten sposób Audi grandsphere² konsekwentnie kontynuuje ideę „urządzenia doznań”, którą zapoczątkował samochód koncepcyjny Audi skysphere concept*.

Komfort pierwszej klasy

Design Audi grandsphere concept* koncentruje się na wnętrzu – przestrzeni dla pasażerów jednocześnie nie rezygnując z zaspokajania ich potrzeb na rzecz spełnienia wymogów technicznych. To właśnie potrzeby użytkowników kształtują przestrzeń, architekturę i funkcje pojazdu. Drzwi w modelu Audi grandsphere concept* otwierają się w przeciwnym kierunku, nie ma też słupka B. Dzięki temu już przy wsiadaniu pasażerowie doświadczają poczucia wyjątkowej przestronności.

Widok na wnętrze Audi grandsphere.

Zmiana ze strefy jazdy do strefy komfortu jest radykalna: w autonomicznym trybie jazdy kierownica i pedały znikają, a przedni rząd siedzeń w sedanie 2+2 nie musi już być podporządkowany przede wszystkim funkcji jazdy i oferuje dużą przestrzeń, jaka do tej pory była dostępna tylko na tylnych siedzeniach porównywalnych limuzyn. Oba przednie siedzenia zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie i zapewnieniu przestrzeni typowej dla podróży w pierwszej klasie. Umiejscowienie przednich siedzeń jest zoptymalizowane w zależności od ich funkcji: w pozycji pionowej oferują one wygodne, ergonomiczne miejsce dla kierowcy, który kieruje samochodem Audi grandsphere*, korzystając tradycyjnie z kierownicy i pedałów. Kiedy tryb jazdy przejmuje autonomiczny system, oparcie odchyla się do 60 stopni, tworząc wygodną pozycję do odpoczynku. W oparciach zintegrowano też wyloty filtrowanego, a nawet – na życzenie – perfumowanego powietrza oraz głośniki, które są niesłyszalne dla innych pasażerów i pozwalają na stworzenie prywatnej strefy akustycznej.

W modelu Audi grandsphere concept* oba przednie siedzenia zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie i zapewnieniu przestrzeni typowej dla podróży w pierwszej klasie.

 

Wnętrze, które oferuje nowe doświadczenia

Aby dopełnić maksymalnego komfortu wnętrza, zaspokajającego indywidualne potrzeby pasażerów, Audi grandsphere concept* zostało wyposażone w cyfrowe komponenty, dzięki którym pasażerowie mogą spędzać czas na pokładzie tego samochodu w wyjątkowo efektywny i odprężający sposób. Zanim zajmą swoje miejsca, Audi grandsphere identyfikuje ich za pomocą funkcji rozpoznawania chodu oraz wita indywidualną animacją świetlną wyświetlaczy i nastrojowego oświetlenia Ambiente. Siedzenia i liczne funkcje dostosowują się automatycznie.

Usługi własne Audi oraz integracja usług cyfrowych umożliwiają załatwianie codzienne spraw niezwiązanych z podróżą. Przykład: w autonomicznym trybie jazdy Audi grandsphere odbiera swoich pasażerów już z informacją o aktualnym celu podróży i samodzielnie troszczy się o miejsce parkingowe i ładowanie. System Infotainment uzyskuje dostęp do ostatnio używanych przez pasażerów usług – na przykład na podłączonym smartfonie – i płynnie wznawia je we wnętrzu samochodu.

Poza tym już wykorzystywane platformy z muzyką i wideo są płynnie importowane z urządzenia mobilnego do nowo zaprojektowanego „urządzenia doznań”. Na przykład film, który pasażer oglądał na tablecie, zanim wsiadł do samochodu, jest automatycznie odtwarzany na prawym wyświetlaczu Audi grandsphere concept*. Z kolei po stronie kierowcy powierzchnia projekcyjna przejmuje funkcję wyświetlania wiadomości, które czytał przed wejściem do pojazdu. Skupiając się na połączeniu indywidualnego stylu życia z mobilnością, Audi definiuje progresywny luksus przyszłości. Definicja ta obejmuje również całkowitą rezygnację z ekranów i klasycznych okrągłych regulatorów. Pasażerowie są otoczeni kojącymi powierzchniami drewnianymi. Cyfrowy detoks w niezwykle zdigitalizowanym samochodzie – to nie sprzeczność, lecz wyraz osobistej przestrzeni.

Pasażer w Audi grandsphere.

Intuicyjna obsługa w duchu nowoczesności

Wyświetlacze pojawiają się na drewnianych powierzchniach dopiero po aktywacji, na przykład gestem – w zależności od trybu jazdy (autonomicznego lub ręcznego), na całej szerokości albo osobno dla lewego i prawego siedzenia. Jeżeli Audi grandsphere concept* znajduje się w autonomicznym  trybie jazdy, powierzchnie projekcyjne można wykorzystywać również jako ekran do wyświetlania treści Infotainment lub jako ekran do wideokonferencji. Ponadto pod ekranem projekcyjnym zintegrowany jest pasek przycisków dotykowych, które umożliwiają szybkie przełączanie treści, na przykład z muzyki na nawigację. Na tej powierzchni projekcyjnej wyświetlają się wszystkie funkcje i aplikacje, które są w danym momencie aktywne w samochodzie. Ikony odpowiednich menu są przy tym podświetlone.

Obok wycięcia w drzwiach, na ich wewnętrznej okładzinie, znajduje się dotykowy panel MMI touchless response. Jeżeli kierowca aktywnie kieruje pojazdem, czyli siedzi daleko z przodu we wnętrzu, za pomocą tego panelu może wybierać różne menu funkcji, używając pokrętła i przycisków. W autonomicznym trybie jazdy z przednimi siedzeniami odpowiednio przesuniętymi do tyłu wykorzystywane jest połączenie funkcji eye tracking i sterowania gestami.

Czujnik skierowany na oko rozpoznaje kierunek spojrzenia, kiedy ma zostać włączona jednostka sterująca. Pasażerowie mogą obsługiwać ten system, wykonując jedynie ruchy ręką – bez pochylania się i dotykania czegokolwiek. To samo dotyczy wszystkich trybów obsługi Audi grandsphere concept*: funkcji eye tracking, sterowania gestami lub głosem, wprowadzania danych za pomocą pisma ręcznego i dotyku. System dostosowuje się do danego użytkownika oraz uczy się jego preferencji i często używanych menu – na tej podstawie może nie tylko sensownie uzupełniać niepełne polecenia, lecz także podsuwać użytkownikowi indywidualne sugestie.

Widoki na przyszłość: Audi grandsphere concept* definiuje design Audi w dobie transformacji cyfrowej.

 

Audi grandsphere widziane z przodu.

Design nowej ery

Audi grandsphere concept* odzwierciedla również nowoczesną interpretację wizerunku marki Audi. Typowa dla marki Audi osłona Singleframe ma kształt płaskiego sześciokąta. Jej powierzchnie wewnętrzne, znajdujące się za przezroczystą osłoną, są podczas jazdy pośrednio oświetlone od góry. Daje to niezwykle plastyczny efekt rzeźbiarski. Na jednostkach reflektorów, które są umieszczone nad osłoną, znajduje się logo marki w postaci czterech pierścieni: powiększają one strefę przecięcia i z przecięcia dwóch pierścieni tworzą źrenicę – nową, niepowtarzalną cyfrową sygnaturę świetlną. Do tego w zależności od funkcji, jaką pełnią światła – jako światła do jazdy dziennej lub jako dynamiczne kierunkowskazy – wielkość świecących powierzchni można dopasować do sytuacji na drodze. Taka sama grafika znajduje się również w tylnych światłach – to kolejny znaczący element stylistyki oświetlenia Audi.

Tył Audi grandsphere concept.